Interview: een larikstakje bij het ontbijt

18 juni 2012 | Redactie

Hazen en reeën grazen vreedzaam in het Teesinkbos in Usselo bij bed & breakfast De Lariks. Achter de grote lariks vallen de zachtgele muren van het boerenhuis op. De groene, rustgevende omgeving, kippen op het land en de kwispelende hond Dinkel maken het plaatje compleet. “Wij willen mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn”, zeggen eigenaren André Mondria en Els Lansbergen.

Bed and breakfast De Lariks bestaat vijf jaar. Het verblijf heeft een tweepersoonskamer en een kamer waar één persoon kan overnachten. “Het idee om een b&b te starten, is ontstaan op Corsica”, vertelt Els. “We waren op vakantie en dan heb je tijd om na te denken. André kwam met het idee om een restaurant te kopen. Hij ging drie dagen werken, is gek op koken, en wilde er graag iets bij doen. Ik zag een restaurant niet helemaal zitten en toen kwam het idee van een huiskamerrestaurant.”

Geen ochtendmens

Een paar avonden per jaar is André helemaal in zijn element in de keuken en serveert hij diverse gangen voor een beperkt gezelschap. Naast het idee van de ‘chef-kok’ had Els ook een plan. “Ik wilde graag een b&b starten. We runnen het verblijf samen. Zo ben ik totaal geen ochtendmens en André wel. Het ontbijt verzorgt André en ik regel de reserveringen en zorg dat de kamers op orde zijn.”

Het duo heeft de start van de b&b ‘relaxed’ aangepakt. Daarbij zijn de twee uitgegaan van zichzelf. “Als ik ergens heen ga, kijk ik op internet en ik kijk naar de VVV. Wij vinden het daarom belangrijk dat we een goede website hebben en aangesloten zijn bij de VVV”, vertelt Els. Het stel is daarnaast behoorlijk flexibel ingesteld. “Je ziet dat het een trend is dat mensen steeds later gaan boeken. Wij stellen ons flexibel op om gasten op het laatste moment te ontvangen”, zegt Els. André: “We hebben daarom altijd een voorraad voor het ontbijt in huis. Ik zorg dat ik voldoende brood, eieren en beleg heb. Vooral ’s zomers komen fietsers hier op de bonnefooi langs.”

Vele regionale initiatieven

Het koppel heeft zich verbaasd over het aantal regionale initiatieven om toerisme te bevorderen. “Er zijn zo veel lokale organisaties die op elkaar lijken, dat je op een gegeven moment niet meer weet waarin het onderscheid zit. Iedere partij wil graag dat je met jouw b&b op hun folder, poster of website staat. Daarin moet je keuzes maken. Wij staan daarom alleen met onze naam bij de grote partijen”, vertelt Els.

De eigenaren hebben naast het runnen van de b&b ook een missie om Twente als streek te promoten. “Wij willen onze gasten graag laten genieten van de Twentse gastvrijheid. Wij weten veel van de omgeving en deze kennis willen we delen met onze bezoekers. Wij zitten niet boven op onze gasten, maar bieden net iets extra. Als mensen op zondag naar een theetuin willen, kruip ik achter de computer om te kijken wat er open is. Of als ze de reeën in het bos willen zien, loopt André mee en kan de dieren zo aanwijzen. Wij willen een gids zijn voor de regio”, vertelt Els enthousiast.

Het duo is zeer tevreden over hoe het nu gaat met de b&b, maar zal in de toekomst meer ‘feeling’ willen krijgen met de omgeving. André en Els doelen hiermee op het aanbieden van arrangementen en meer samenwerking met andere partijen.

Klassieke muziek

In de huiskamer van Els en André klinkt klassieke muziek uit de boxen van de radio. Gastvrijheid is voor hen de sleutel voor het succes van het type verblijf dat zij aanbieden. Toch hebben zij uit de beginperiode ook leermomenten gehaald. “Ik wil mensen altijd een ‘welkomstgevoel’ geven, maar ik heb geleerd om mijn grenzen te bewaken. Voor je het weet heb je je gasten de hele avond bij je in de woonkamer. Wij leveren maatwerk en zijn attent. Dit waarderen onze gasten en dat stellen zij op prijs. Je moet niet nonchalant zijn, maar je mag wel je grenzen aangeven tussen zakelijk en privé”, aldus Els. Ook horecaman André geniet ervan om gastheer te zijn voor zijn gasten.

De doelgroep die De Lariks bezoekt, is vrij divers. Het gastenboek vertelt dat er veel terugkerende gasten van diverse continenten de b&b blijven bezoeken. Ook fietsers en spontane overnachters behoren tot de klantenkring van De Lariks. De verschillende soorten gasten maken het werk leuk, concludeert het duo. “Het is nooit hetzelfde. We ontvangen zakenmensen, muzikanten, toeristen die voor de Military komen, maar ook oude dames. Van hen krijgen we bedankkaartjes. Dat is leuk”, glundert Els.

Bijzondere bedden

Els en André zijn bij de oprichting van de b&b dicht bij zichzelf gebleven. “Als je een b&b start, moet je van mensen houden. Het is voor ons puur hobbymatig. Je moet vertrouwen hebben in je gasten”, vindt Els. De badkamer van het verblijf is vorig jaar gerenoveerd. De keuze voor de bedden van de tweepersoonskamer heeft een bijzonder verhaal. Twee houten, hoge bedden staan naast elkaar. Zij geven de ruimte een typische boerderijsfeer. De eigenaresse vond de ledikanten prachtig en was meteen verkocht. André had zijn twijfels. “Ik keek ernaar en zag dat ze 1.80 meter lang waren. Dat ligt niet praktisch voor mensen die lang zijn.” Een meubelmaker heeft de bedden daarom opgerekt en verlengd naar twee meter. Uiteraard heeft André de bedden getest en ontdekte dat hij door het hoge bedeinde de televisie niet kon zien. André: “We hebben toen gekozen voor een nieuwe televisie die men vanuit het bed wel goed kan zien.” Het koppel doet inspiratie op uit interieurbladen. “We zijn ‘basic’ en houden niet van poespas of tierelantijntjes. We gaan altijd uit van onszelf: eenvoudig maar smaakvol.”

Het duo geniet van het runnen van b&b De Lariks in Usselo. De Twentse gastvrijheid willen de twee graag overbrengen en bij hun keuzes gaan zij telkens uit van zichzelf. Het feit dat stellen uit de Randstad genieten van de rust en blijven ‘knorren, knorren en knorren’ in de b&b, geeft Els en André een hoop voldoening.

BBN15

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden
De top 10 van de meest gezochte kleinere Nederlandse bestemmingen

Een jaar na het begin van de pandemie houdt de reislust niet op: ondanks de aanhoudende reisbeperkingen blijven Nederlanders het web raadplegen om informatie te vinden over de bestemmingen die zij graag willen bezoeken; waaronder ook kleinere steden en dorpen. Wat zijn populaire kleinere bestemmi ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: