Interview Hoeve Hub Notermans: b&b door gouden handdruk

18 juni 2013 | Redactie

Al meer dan twintig jaar riep Hub Notermans dat hij, als hij bij Nedcar werd weggejaagd, een bed & breakfast zou beginnen. Toen vijf jaar geleden 1.500 werknemers het autobedrijf moesten verlaten en zij de kans kregen dit met een gouden handdruk te doen, greep hij die kans met beide handen aan en besloot te vertrekken. “Dit had ik samen met mijn vrouw twintig jaar eerder moeten doen”, vindt Hub.

In een oude schuur in het Limburgse Sittard is de bed & breakfast van Hub gevestigd. Aan de schuur – gelegen in zijn eigen tuin – moest veel worden veranderd. “Er is eigenlijk een compleet nieuw huis in een oude boerderij gemaakt”, zegt hij. De eigenaar heeft niet alleen de b&b, maar bezit ook een kookstudio en een cateringbedrijf. “De kookstudio zal in de toekomst verdwijnen. Je wordt ouder en je wilt ook nog leuke dingen doen.”

Gaat het cateringbedrijf ook verdwijnen?

“De catering is mijn inkomstenbron; van alleen een bed & breakfast is het lastig rondkomen. Ik vraag 65 euro voor één overnachting. Trek hier de kosten van het poetsen, de was, het ontbijt, belasting en energie vanaf en je houdt niet veel over. Van alleen dat geld kan ik niet leven.”

Hoe gaat het met uw b&b?

“Het draait als een tierelier. Er zijn altijd mensen. Ik heb vijf kamers en die zitten vaak allemaal vol. Het is belangrijk om het leuk te maken voor de gasten. Zij zijn op vakantie en willen iets anders horen dan het gebruikelijke. Man en vrouw zitten thuis ook met z’n tweeën aan tafel en vinden het leuk eens een ander verhaal te horen. Zij zijn oprecht geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.”

Waar heeft u inspiratie opgedaan?

“We hebben veel gepraat met de eigenaresse van een bed & breakfast in Noord-Brabant. Zij vertelde waarop je zoal moet letten als je een b&b start. Hiervan hebben we veel geleerd, bijvoorbeeld dat je gasten het beste vooraf kunt laten betalen.”

Heeft u last van concurrentie met andere b&b’s?

“Totaal niet. Wij hebben met de bed & breakfasts in de buurt afgesproken om naar elkaar door te verwijzen wanneer we zelf al vol zitten. Het gebeurt vaak dat ik door een gast wordt gebeld en ik de groeten krijg van Sophie. Zij is eigenaresse van een b&b in de buurt en heeft de gast dan doorgestuurd. Onderlinge concurrentie is nergens voor nodig.”

Wat is u tegengevallen?

“De gemeente. Die heeft geen duidelijke richtlijnen hoe je een verbouwing als ondernemer zelf het beste kunt aanpakken. Het is belangrijk een goede architect in te schakelen. Zelf weet je niet hoe brutaal je tegen de overheid kan zijn. Een architect heeft veel meer ervaring met dit soort situaties en gaat er gemakkelijker tegenin.”

Heeft u nog tips?

“Blijf vooral dicht bij jezelf. Ga niet toneelspelen, want de gasten prikken daar zo doorheen. Behandel mensen met respect – zij hebben de keuze uit zoveel verschillende bed & breakfasts en komen toch naar die van jou. Zelf zorg ik voor Limburgse vlaai bij de ontvangst, dat werkt altijd goed.”

BBN15

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: