Interview La Vie en Rose: onbedoeld de beste

Auteur: Redactie
18 september 2011
Interview La Vie en Rose: onbedoeld de beste

Karlijn en Nico Dapper hadden nimmer de doelstelling om uitgeroepen te worden tot Beste Bed & Breakfast van Nederland. Résidence La Vie en Rose runnen ze voor hun gasten en voor zichzelf. “Vlak voor de bekendmaking wilde ik alleen toch wel winnen”, bekent Karlijn. Het schildje dat werd uitgereikt aan het beste logeeradres van 2011, prijkt inmiddels aan de gevel van hun b&b.

Het pand waar La Vie en Rose huist, kent een bijzondere geschiedenis. Het gebouw in het Noord-Limburgse rozendorp Lottum deed in vroeger tijden dienst als bierbrouwerij. Karlijn Dapper vertelt: “Toen we eenmaal wisten dat we een bed & breakfast wilden beginnen, zochten we een pand met een verhaal. Er was maar weinig historisch materiaal beschikbaar. Toen we de boel gingen strippen, hoopten we dat we de kamers direct konden inrichten in een historisch blootgelegd pand. Dat bleek anders te zijn. Het dak was verrot en drie van de vier buitenmuren hebben we steentje voor steentje afgebroken en weer opgebouwd. Zo hebben we wel het nostalgische karakter weten te bewaren.”

Hoe komen jullie aan de naam La Vie en Rose? Dat moet iets met Lottum als rozendorp te maken hebben.

Karlijn: “We wilden iets met het woord ‘roos’ in de naam hebben, maar in Lottum hebben al zo veel locaties dit in de naam verwerkt. We wilden het daarom in een vreemde taal. Tijdens een kleine brainstormsessie zong de moeder van Nico het chanson La Vie en Rose van Edith Piaf. Deze benaming sluit perfect aan bij wat we voor ogen hebben met de b&b: het goede leven, een thuisgevoel bieden door oprechte gastvrijheid, een luxe uitstraling en persoonlijke aandacht.”

Wat is er bijzonder aan jullie b&b?

“Dat is niet samen te vatten in één ding”, legt Karlijn uit. “Het is een combinatie van zaken. Wij zijn perfectionistisch, onze basis is goed, we bieden comfort en luxe zoals in een vier- of vijfsterrenhotel, en we verrassen onze gasten met bijzondere dingen. Een vers roosje op de kamer of dessertvuurwerk wanneer iemand zijn verjaardag bij ons viert. Die persoonlijke touch kom je niet overal tegen. Hotels zijn wat dat betreft soms wat afstandelijk.”

Hoeveel drukker is het nu La Vie en Rose de beste bed & breakfast van het land is?

Karlijn vertelt glimlachend: “Het was al druk. We hebben nu wel meer aanvragen, dat merk je wel. In maart stonden we in de Libelle. Lezers konden een speciaal arrangement boeken; de zomermaanden zaten dus al vol vóór de verkiezing. In 2012 wordt de Floriade gehouden in Venlo. Hiervoor krijgen we nu al boekingen binnen uit Zweden, de Verenigde Staten en Canada. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog niet weet wat normaal is. We zijn pas een kleine twee jaar bezig.”

Hoe was het om uitgeroepen te worden tot beste b&b?

“Het was echt een verrassing. Ik zat toevallig achter de computer toen er een mailtje van Bed & Breakfast Nederland binnenkwam. Ik dacht eerst dat het de nieuwsbrief moest zijn, toen bleek dat het de nominatie was. We hebben dit nieuws direct aan de grote klok gehangen. De reacties uit het dorp en van de gasten waren heel positief. Ik had nooit gedacht dat we ook nog zouden winnen – met de nominatie alleen al waren we heel blij. De beste worden was voor ons geen doel op zich. Je doet het voor je gasten en voor jezelf. Het is natuurlijk wel een heel mooie schouderklop. Maar ik moet bekennen; toen we bij B&B De Donk in Bergharen stonden te wachten op de bekendmaking, wilde ik toch wel graag winnen.”

Jullie hebben diverse arrangementen, gasten kunnen dineren en er zijn high teas. Is het allemaal nog te managen?

“Het is druk ja, maar erg leuk en afwisselend. Het aanbod hebben we zo bedacht en dat blijft voorlopig zo.”

Het is met recht druk te noemen. Het interview onderbreken we logischerwijs wanneer een aantal gasten uitcheckt. Om de haverklap gaat de telefoon. Gasten die op korte termijn willen reserveren worden doorverwezen naar gelijksoortige logeeradressen in de buurt, want La Vie en Rose zit al vol. Een mevrouw belt of er rekening kan worden gehouden met bepaalde dieetwensen voor komend weekeinde. Karlijn belooft plechtig dat te zullen doen.

Maken veel gasten gebruik van de mogelijkheid om te dineren?

“Zeker”, glimlacht Karlijn, die een passie heeft voor koken, bakken en streekproducten. “95 Procent van de gasten eet één of meer keren in de bed & breakfast. Vaak de eerste avond, maar soms ook alle avonden. Ze vinden het heerlijk dat ze niet meer de deur uit hoeven voor een maaltijd en kunnen als ze willen op hun sokken aanschuiven aan tafel. Ook onze zakelijke gasten vinden de mogelijkheid om bij ons te eten prettig.”

Hoe staat het met de zakelijke markt?

“We hebben nu zo’n 15 tot 20 procent zakelijke gasten. Het aantal zakelijke gasten groeit; hierdoor kunnen we profiteren van een lang voor- en naseizoen. We hebben ook een vermelding op Booking.com. Dankzij de vele reviews die onze gasten vanuit de hele wereld daar achterlaten, zijn we momenteel de best gewaardeerde logiesaccommodatie in de hele provincie Limburg!”

Wat drijft jullie, wat is jullie passie?

“Het contact met de mensen en de diversiteit aan gasten. Iedereen heeft zo zijn eigen geschiedenis en soms krijg je onverwachte dingen die ze geven, zoals een mooi compliment of een bijzonder verhaal. Van de gasten krijgen we beiden ontzettend veel energie.”

Gasten geven energie, maar wat kost de meeste energie?

Karlijn lachend: “Al die boodschappen! Ik maak iedere week twee keer een ronde van vier uur om alles in huis te halen. Ik probeer altijd groot in te kopen, want naast de bed & breakfast bestaat ons gezin uit vijf personen. Ook wil er nog wel eens een familielid aanwaaien.”

Wat zou je de bed & breakfast-eigenaren van Nederland als gouden tip geven?

“Blijf jezelf. Het is jouw bed & breakfast. Als je passie en inzet toont, krijg je er veel voor terug, ongeacht wat je concept is.”

Wat vind je van het algemene niveau van de bed & breakfast-sector in Nederland?

“Het wordt steeds beter, maar het kan nóg beter. We kunnen lering trekken van de b&b’s in Groot-Brittannië en Frankrijk. Daar is het aanbod helemaal áf, of het nu een simpel adres is of pure luxe. In Nederland is een b&b soms nog te vaak letterlijk een bed en een boterham. Het vermaak is in ons land te beperkt. Daarmee bedoel ik de extra dienstverlening. Bied avondeten aan, help mensen actief op weg met uitstapjes in de regio.”

Er zijn in twintig jaar tijd haast vijfduizend logeeradressen in Nederland bij gekomen. Denk je dat de markt aan het verzadigen is?

“Er komen b&b’s bij, maar er gaan er ook weer weg”, legt Karlijn uit. “Mensen vergissen zich in de hoeveelheid werk die een bed & breakfast met zich meebrengt. Een b&b is geen Luilekkerland, zeker als je het professioneel aanpakt. Je bent bedrijfsmatig bezig, moet investeren en werken aan je marketing en naamsbekendheid. Of de markt verzadigd is? Aan de onderkant van de markt is de boel wel verzadigd, denk ik, maar er komt een omslagpunt naar het hogere segment. Hier worden b&b’s nog meer de tegenhanger van hotels. Mensen leven thuis in meer luxe dan vroeger. Als ze erop uit trekken, willen ze hetzelfde luxe niveau of nog meer comfort dan thuis aantreffen. Een pensionnetje met een harde matras volstaat niet meer en massale hotels worden gemeden omdat men op zoek is naar kleinschaligheid. Bed & breakfasts kunnen in dat gat springen. Men moet dan serieus nadenken over een concept en echt een keuze bieden. Bijvoorbeeld niet een groene, blauwe en rode kamer maken met meubels van IKEA, maar totaal verschillende ruimtes realiseren die aan verschillende doelgroepen appelleren.”

Hoe ziet de bed & breakfast van de toekomst eruit?

Karlijn: “Dat is een lastige vraag.” Iets later, lachend: “Die hebben wij, haha. Het persoonlijke en het gemoedelijke, dat zal in de toekomst blijven. In een gehaaste en drukke maatschappij heeft men behoefte aan luxe en comfort met een persoonlijke touch. Dat kan men juist vinden in een b&b en niet in een hotel.”

Wat willen jullie nog met La Vie en Rose bereiken?

“Het ontspannen in luxe willen we nog meer uitbouwen. Denk aan wellness op de kamer, zoals een masseuse die op afspraak langskomt in de suites. We hebben geen duidelijk einddoel voor ogen. We willen dit vasthouden en doorgaan.”

BBN15

Overig nieuws