Interview Lattina Verde: B&B op toplocatie met natuur, zwembad én stad

Auteur: Thijs Jacobs
14 augustus 2020
Interview Lattina Verde: B&B op toplocatie met natuur, zwembad én stad

In het groen verscholen, maar op slechts vier kilometer van de iconische Domtoren in Utrecht vind je bed and breakfast Lattina Verde. De naam van de B&B verwijst naar het dorpje waarin het is gelegen. Lattina is italiaans voor ‘kan’, verde is letterlijk vertaald ‘groen’. Groenekan dus, op de grens van Utrecht. Letterlijk, want de buurman woont in Utrecht, terwijl we ons hier toch echt in Groenekan bevinden.

Groen is het hier zeker, de B&B ligt naast Fort Voordorp en vlakbij natuurgebied Hooge Kampse Plas, dat is omgetoverd tot ‘vogelreservaat’. Lodewijk van Walraven en Hilde Jansen wonen al twintig jaar op deze droomplek en hebben er sinds ruim een jaar een B&B. Lodewijk: “Iedere ochtend wandel ik langs de plas, even het hoofd leegmaken en lekker mijmeren. Het geluid van de vogels is een waar genot en inmiddels ken ik de fietsers die ik dagelijks tegenkom stuk voor stuk van gezicht. Bij naam ken ik ze niet allemaal, maar nadat ik mijn haar enkele dagen geleden bij had laten knippen, kreeg ik heel vaak ‘ben je naar de kapper geweest?’ toegeroepen. Leuk is dat.”

Het gastenverblijf arriveerde per vrachtwagen

De gasten slapen in een wagen, die voorheen in gebruik was op een camping. “Die hebben we via internet gevonden ergens in Drenthe”, vertelt Hilde. Lodewijk weet nog goed hoe het gevaarte arriveerde in Groenekan: “De wagen bestaat uit twee delen, dus met twee grote vrachtwagens werd het hier naartoe gereden. Dat moest ’s nachts, want anders mochten ze met het gevaarte niet over de snelweg. Ze zouden om een uur of vijf in de ochtend aankomen, dus wij waren al vroeg op om ze te ontvangen en toen we aan het ontbijt zaten, zagen we in de verte op de snelweg al vrachtwagens met zwaailichten rijden. Dat was onze aanstaande B&B, die daar voorbijschoof.”

Toen de B&B in spe eenmaal stond, werd het tijd om te gaan klussen. “We hebben het helemaal leuk gemaakt”, aldus Hilde. “Het moet wel je smaak zijn, want we hebben allemaal leuke spulletjes bij elkaar gevonden en er echt iets eigens van gemaakt. Volgens mij kun je op de foto’s op onze website en boekingskanalen heel goed zien of het je smaak is of niet, alhoewel er soms gasten komen die toch niet helemaal goed hadden gekeken. Dat hou je toch…”

De verbouwing had toch wel heel wat voeten in aarde, want er moest veel gebeuren. “We hebben veel zelf gedaan”, zegt Lodewijk, “maar voor zaken zoals water, riolering en stroom heb je gewoon vaklui nodig. Het is eigenlijk alsof je een compleet nieuw huis op je terrein zet. Omdat het verblijf officieel op wielen staat, was het niet zo lastig om vergunningen te krijgen.” Veel van de ‘unique selling points’ van de B&B waren eigenlijk al aanwezig, zoals de nabijheid van de stad, de natuur en – last but not least – het zwembad! Hilde: “Dat zwembad hadden we al, maar Lodewijk heeft best veel werk aan het schoonmaken ervan. Voor ons tweetjes is het eigenlijk niet de moeite waard, want ik vind het al gauw te koud, dus als ik er twee keer per jaar in lig is dat al veel. De kinderen zijn al lang het huis uit, maar de kleinkinderen komen graag zwemmen, zoals nu. Ik ben blij dat we de B&B nu hebben, want dan kunnen anderen er ook van genieten, dat is mooi om te zien.” Lodewijk voegt toe: “Het is hier een beetje ‘best of both worlds’, vanwege de ruimte, de natuur en de nabijheid van de stad. Het contrast tussen stad en natuur ervaar je hier heel sterk en dat spreekt veel mensen aan.”

Het zwembad wordt veel gebruikt

Het publiek is heel divers; van jonge mensen die naar een festival gaan tot fervente fietsers en zelfs bouwvakkers. Lodewijk: “Die laatste groep komt hier uit praktische overwegingen, want als de werkgever moet kiezen voor drie hotelkamers of één B&B, dan is de keuze voor onze B&B op financieel vlak veel gunstiger. Je kunt in het verblijf koken, maar daar wordt in de praktijk weinig gebruik van gemaakt, want je kunt prima uit eten in De Bilt of Utrecht. Het zwembad wordt wel heel veel gebruikt, of het nu regent of niet. Laatst hadden we een moeder en dochter te gast, die een beetje pech hadden met het weer. Toch waren ze met geen stok uit het zwembad te slaan, zo mooi vonden ze het. Dat is geweldig om te zien.”

Airbnb: veel boekingen, maar toch niet favoriet

De B&B wordt aangeboden via verschillende kanalen, maar het stel heeft toch wel een bepaalde voorkeur: “De meeste boekingen komen via Airbnb en bedandbreakfast.nl, waarbij we de voorkeur geven aan de laatste. Via Airbnb is het lastig communiceren met je klant. Laatst kreeg ik een berichtje via Airbnb van ene ‘Danny’. Zijn profiel was een paar dagen daarvoor aangemaakt en hij stuurde een berichtje: ‘Ik ben met vrienden onderweg naar een feest in Amsterdam, dus we komen graag bij jullie slapen’. Ja, dan stuur ik natuurlijk een berichtje terug of hij wat specifieker kan zijn. Deze locatie is geschikt voor rustzoekers, niet voor feestbeesten. En wij hebben de b&B niet als hoofdinkomen, dus we hebben de luxe om selectief te zijn. Via bedandbreakfast.nl krijg je van de klant veel meer contactinformatie, waardoor je weet met wie je te maken hebt, via Airbnb is het simpelweg een boeking accepteren of niet. Dat maakt het voor ons te lastig om te beoordelen wie je in huis haalt. Tegelijkertijd hadden we wel heel veel internationale boekingen staan via Airbnb, maar die zijn door de coronacrisis in maart, april en mei allemaal geannuleerd. Daar zal de hele branche mee te maken hebben en voorlopig lijkt het er niet sterk op dat het internationale verkeer hard op gang komt.”

Hilde: “Nou, we kregen deze week wel weer een boeking uit België binnen. Maar ik weet niet hoe het allemaal verloopt hoor, want het verandert allemaal per week qua regelgeving. We hebben niets te klagen qua boekingen, want we zitten deze zomer helemaal vol.”

Corona: wat mag wel en wat mag niet?

Corona. We ontkomen er niet aan. Hoe interpreteert dit ondernemende stel de regels die gelden? “Dat blijft een beetje wazig allemaal”, vertelt Lodewijk, “want in een restaurant mogen alleen mensen uit één huishouden met meer dan twee personen aan een tafel, maar je mag wel een huisje huren wanneer je niet tot een huishouden behoort. Wij ontvangen vooral stelletjes, dus dan hoeven we niet verder door te vragen, maar bij een reservering van drie personen of meer vragen we nu altijd naar de samenstelling. Maar, zoals gezegd, we hebben hier niet veel mee te maken; dit is een plek voor rustzoekers, vaak stelletjes, en niet voor een groepje van vier jonge Russen die komen drinken.” Uit praktische overwegingen heeft het stel ook besloten dat de accommodatie niet geschikt is voor kleine kinderen. Hilde: “Het zwembad is te gevaarlijk. Het is onverantwoord om ze bloot te stellen aan het risico, vinden wij.”

Imagoprobleem vanwege Omroep MAX

De B&B-branche heeft een bepaald imago, zeker vanwege het programma Bed & Breakfast van Omroep MAX. Hilde moet er smakelijk om lachen: “Je wil niet weten hoe blij onze gasten zijn dat ik ze gewoon kort uitleg geef en ze dan met rust laat. ‘Ben je nu echt al klaar?’, vroeg iemand mij laatst. Ze had bij de vorige B&B namelijk meegemaakt dat de gastvrouw enorm lang bezig was met haar verhaal en continu probeerde een praatje aan te knopen tijdens het verblijf. Zo werken wij niet, wij zijn zelf ook geen typische B&B-bezoekers. Ook bij het ontbijt zetten we alles klaar en de gasten zoeken het daarna maar lekker zelf uit. Dat wordt gewaardeerd, want uiteindelijk is alles zelf ontdekken toch veel leuker?”

Lodewijk: “We weten dat er hier in Groenekan meer B&B’s zitten, maar we kennen de eigenaren niet. We doen het gewoon op onze manier, en dat vinden de gasten leuk. Je trekt toch het type gast aan dat bij jou past.” Wat Lodewijk wel opvalt, is de ‘booking window’ van B&B-gasten. “Er wordt relatief vaak kort van tevoren geboekt in deze branche, terwijl mensen in januari al een huisje op een vakantiepark boeken voor de zomer. Volgens mij komt het omdat mensen in hun agenda zien dat ze plotseling drie dagen achtereen vrij hebben en dan een B&B opzoeken. Wat me ook opvalt is dat mensen op Airbnb heel veel shoppen; je krijgt heel veel vragen, maar dan blijken ze, als je ze een antwoord stuurt, toch net een andere B&B geboekt te hebben. Tegelijkertijd hou je je ruimte wel vast. Het is begrijpelijk, maar soms wel een beetje lastig.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws