KHN: Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca.”  

41.000 bedrijven

In 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: “De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.”
 

KHN initieert eigen reseveringsplatform
KHN zet vandaag zelf een eerste stap naar onafhankelijkheid voor restaurateurs en lanceert samen met andere partijen een eigen reseveringsplatform: BookDinners.nl. Een eerlijk alternatief van, voor en door de horeca. Op BookDinners kunnen consumenten nu al bij meer dan 2000 restaurants zich online oriënteren en een tafeltje boeken. Horecaondernemers betalen een vast bedrag per maand en geen commissiekosten per couvert, zoals bij de bestaande platforms meestal wel het geval is.
 

Goed werkgeverschap en onderwijs


De horeca is één van de branches waar het aantal banen het snelst groeit. Het aantal horecabanen is sinds 2009 met 19 procent gestegen tot 380.000 in 2016. De komende jaren zet die groei door. Tussen nu en 2021 verwachten we 15 procent meer medewerkers nodig te hebben. De horecasector staat de komende jaren dus voor enorme personele uitdagingen, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt. Daarom zet KHN de komende jaren in op goed werkgeverschap en onderwijs. Zodat we straks meer goed opgeleide mensen hebben voor de horeca.

Horeca blijft zich steeds vernieuwen


Robèr Willemsen: “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar onze leden met mooie en nieuwe concepten op inspelen. KHN blijft zich in 2018 inzetten om samen met haar leden te zorgen voor de beste gastvrijheid in Nederland. Zodat gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven.” 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Training AVG: een stappenplan is niet voldoende, actie is vereist

Er is voor veel logiesverstrekkende ondernemingen nog veel onduidelijk met betrekking tot de AVG, die al op 25 mei aanstaande in werking treedt. Verschillende aanbieders van trainingen en cursussen doen voorkomen alsof men 'AVG Proof' is na het doorlopen van een stappenplan. Niets is minder ...

Achtergronden
Training: meer gasten door ijzersterke social media content

Dat wil toch iedereen? Meer gasten, en dus ook meer omzet, door ijzersterke content op sociale media? Maar ja, hoe pak je dat aan? We hebben een prachtig aanbod voor je. Tijdens de training op 28 mei aanstaande leert Monique van Gevelt de cursisten hoe zij hun gasten het water in de mond kunnen late...

Achtergronden Wijn
Leg de rode wijn maar in de koelkast 

Rode wijn wordt vaak te warm gedronken. Vroeger was de kamertemperatuur rond de 18 graden. Tegenwoordig is dat veel hoger, dus schenken op kamertemperatuur gaat niet meer op. Om te voorkomen dat de wijn te warm geschonken wordt is het beter om hem te koud te schenken. In het glas warmt het namelijk ...

Toerisme Duurzaamheid
Landal GreenParks mag zich meest duurzaam reismerk van Nederland noemen

Landal GreenParks is winnaar van de Sustainable Brand Index van 2018 in de categorie Travel en Leisure. Landal mag zich een jaar lang het meest duurzame reismerk van Nederland noemen op grond van onafhankelijk consumentenonderzoek. De onderscheiding werd gisteravond in Amsterdam uitgereikt door...

Awards Achtergronden
Seasons is op zoek naar de 'B&B van 2018'

De redactie van het blad Seasons werd overspoeld met inzendingen voor de verkiezing van Seasons B&B van 2018. De recensies stroomden binnen. Deasons heeft vervolgens een shortlist met daarop 25 B&B's gemaakt. Er staan zowel B&B's uit Nederland als uit België op de lijst. ...

Airbnb
Airbnb levert Amsterdammer ruim 4000 euro op

De Amsterdammer die in 2017 zijn huis via het online platform Airbnb heeft verhuurd aan toeristen, kon gemiddeld 4.250 euro op zijn rekening verwachten. Dat meldt De Telegraaf. Zij basseren zich op cijfers die het Amerikaanse bedrijf naar buiten heeft gebracht. In dat rapport valt te lezen dat de do...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: