Meer binnenlandse vakanties in 2016

10 januari 2017 | Roy Spijker

Nederlanders zijn in 2016 vaker op vakantie geweest in eigen land. Dat blijkt uit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research.

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. Een verklaring voor deze groei is te vinden in de aantrekkende economie, het mooie zomerweer en de zorgen om veiligheid in het buitenland als gevolg van terroristische aanslagen.

Populaire bestemming

Met 2,1 miljoen vakanties blijven de Noordzeebadplaatsen de populairste vakantieregio van Nederland. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen  met 1,9 miljoen en 1,8 miljoen vakanties.

Het aantal Nederlanders dat in 2016 op vakantie ging is, ten opzichte van 2015, licht gestegen. In totaal gingen 12,8 miljoen Nederlanders op vakantie. Zij ondernamen gezamenlijk 35,5 miljoen vakanties, waarvan 17,6 miljoen in Nederland en 17,9 miljoen naar het buitenland.

Nederlanders in het Buitenland

Duitsland blijft de populairste vakantiebestemming voor Nederlanders. Frankrijk staat net als vorig jaar op plek twee, maar zag het aantal vakanties wel met 3% dalen. Het aantal vakanties naar Spanje steeg flink . Het land profiteerde van de dalingen in onder meer Turkije en Griekenland. Beide landen zag het aantal vakanties met 30% afnemen, vermoedelijek vanwege de politieke onrust en de vluchtelingencrisis in beide landen.

top 10 Buitenlandse Bestemmingen

De top 10 van buitenlandse bestemmingen zag er 2016 als volgt uit:
1. Duitsland
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Belgie
5. Italie
6. Oostenrijk
7. Groot-Brittannie
8. Griekenland
9. Turkije
10. Portugal

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: