Mens, Bedrijf & Visie: Hanny Arens (Bedandbreakfast.nl)

Auteur: David Bakker
21 mei 2021
Mens, Bedrijf & Visie: Hanny Arens (Bedandbreakfast.nl)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van BedandBreakfastnieuws.nl vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.

In deze aflevering een gesprek met Hanny Arens, oprichter en eigenaar van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu. Ruim twintig jaar geleden stapte ze in een groeiende branche die in die afgelopen twintig jaar gigantische stappen heeft genomen.

MENS

Hoe is je carrière tot stand gekomen?

“Ik heb diverse opleidingen in de richting van toerisme, marketing en communicatie gedaan. Van daaruit ben ik halverwege jaren negentig voor een grote auto-importeur gaan werken als marketeer. Het was de beginperiode van het internet. Ik had daar al vroeg mee te maken. Later begon ik mijn eigen communicatie-adviesbureau en kwam ik erachter dat de domeinnaam bedandbreakfast.nl nog vrij was. Ik heb contact gezocht met meerdere B&B-eigenaren. Het viel op dat ze zich niet gesteund voelden in de marketing die lokale VVV’s op zich namen. De hotels werden als eerste geboekt en als er dan nog kamers nodig waren sloten de B&B’s de rijen. Vanuit mijn achtergrond in marketing en internet geloofde ik heilig in een website voor bed & breakfasts. In 2000 is de website bedandbreakfast.nl live gegaan en hebben we de eerste B&B’s aangesloten. In de beginjaren groeiden we gestaag van een honderdtal aangesloten B&B’s naar 1000 en 1500 aangesloten bedrijven. We gaven een gedrukte gids uit in combinatie met een vermelding op de internetsite. In die beginjaren wilden de ondernemers voornamelijk in de gids staan. Die verkochten we in de boekhandels. Online was voor B&B-eigenaren nog geen prioriteit. Dat veranderde snel. In 2006 hebben we een Europese portal gebouwd en in 2009 zijn we wereldwijd gegaan. In 2011 zijn we gestopt met het uitbrengen van de gedrukte gids en lag de focus volledig op de portals.”

Maak je zelf veel gebruik van B&B-accommodaties?

“Absoluut. Ik ga geregeld op bezoek in een B&B. Dan praat ik met de ondernemers en bespreek ik met hen de uitdagingen, deel ik mijn ervaringen en bespreken we de dagelijkse gang van zaken. Besteden ze bijvoorbeeld de schoonmaak uit? Ik wil weten wat er in de markt speelt, waar ondernemers mee te maken krijgen en hoe wij als Bedandbreakfast.eu daarin van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het is overigens niet altijd een werkgericht bezoek. Soms probeer ik anoniem te blijven en ook gewoon lekker te ontspannen bij een B&B. Dat lukt niet altijd, want mensen weten toch vaak wie ik ben.”

BEDRIJF

Hoe ziet je bedrijf er uit?

“In de ruim twintig jaar dat we nu bestaan zijn we gegroeid naar een klein team van 20 man. We hebben een gezonde groei doorgemaakt. Net als in de crisis van 2008 is de markt voor B&B is ook in deze crisis weer gegroeid. De toerismebranche heeft flinke tikken gekregen, maar wij zijn gedeeltelijk geraakt door de afname van het internationale reisverkeer. Daarentegen heeft ‘domestic travel’, het binnenlands toerisme, het goed gedaan in crisistijd. Mensen zoeken in deze tijd naar een veilig en contactvrij verblijf en dat kunnen B&B’s bieden. Naast een marketingbedrijf zijn wij een webdevelopment bedrijf. Daarnaast bieden we digitale ondersteuning, regelen we inkomende en uitgaande betalingen, leggen we koppelingen met channel management en andere boekingsorganisaties en ontwikkelen we nieuwe functionaliteiten.”

Welke ontwikkelingen maakt het bedrijf mee?

“We werken de laatste jaren met ‘instant boekingen' en storten wij het geld naar de ondernemers. Het is een veiligere manier van betalingen regelen. Via onze boekingsmodules voorkomen we dubbele boekingen. Het systeem ‘synchroniseert’ met andere boekingsmodules zoals Booking.com en sluit direct een kamer of woning zodra deze geboekt is.”

VISIE

Hoe kijk je naar de toekomst van de branche?

“Over het algemeen rooskleurig. Waar we in 1999 dachten dat verblijven in een B&B een trend was, kun je nu, ruim twintig jaar later, niet meer van een trend spreken. De branche is verankerd in het toeristisch landschap. Er zijn in Nederland inmiddels ongeveer 7000 B&B’s. Daarin typeren wij twee verschillende soorten B&B’s. De commercieel gedreven B&B’s die een zo hoog mogelijke bezettingsgraad willen draaien, en de sociaal maatschappelijke B&B’s waar commercie niet de absolute drijfveer is. De geografische verdeling tussen de B&B’s in Nederland is ongeveer fifty-fifty. De helft in de stedelijk gebieden en de andere helft in het buitengebied. We kunnen aan de hand van onze cijfers zien dat voornamelijk de B&B’s die in ruimtelijke gebieden liggen het goed hebben gedaan het afgelopen jaar. De B&B’s in de steden hebben het zwaarder gehad.”

En op de korte termijn?

“Als we kijken naar de boekingscijfers van aankomende zomer in Nederland, liggen de cijfers hoger dan in 2019. Dat is op zich niet vreemd omdat mensen die boeken voorzichtig zijn in hun reisbewegingen en een vakantie naar het buitenland nog even niet aandurven. Dat zien we ook in binnenlandse markten in Frankrijk, Spanje en Italië. Ook daar blijven de mensen in het eigen land. Dat heeft allemaal te maken met de restricties die er nog altijd zijn en de kosten van een PCR-test. Op het moment dat een gezin deze zomer naar het buitenland gaat en de test wordt door de overheid niet vergoed, loopt dat al gauw in de honderden euro’s. Wat wij alle B&B-eigenaren aanraden is soepele annuleringsvoorwaarden. We zien in het boekingsgedrag van de consumenten dat de B&B’s die een voordelig annuleringsbeleid hebben veel vaker worden geboekt. Wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren op het gebied van versoepelingen zal een gigantische impact hebben op het boekingsgedrag van de consumenten. Veranderende kleurcodes van landen, restricties die overheden opleggen en de onzekerheid bij de gasten zelf. Daarom verwacht ik dat deze zomer reizen in beperkte vorm zal plaatsvinden en mensen dicht bij huis op vakantie gaan, maar volgend jaar – als het vaccinatieproces verder is en restricties zullen worden losgelaten – zal dat anders zijn. Dan willen mensen weer naar het buitenland, maar zullen er ook mensen vanuit omringende landen de B&B’s in Nederland weer op komen zoeken.”

Overig nieuws