Millennials gaan op zoek naar hotels met fitnessfaciliteiten

9 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van travel expert Hotels.com™ blijkt dat millennials het strand en biertjes inwisselen voor actieve fitnessvakanties. Er wordt deze zomer daarom een groei verwacht in het aantal ‘welfies’, zogenaamde workout selfies. Dit komt mede door fitfluencers op social media die zon, zee en sport met elkaar combineren.

Op zoek naar bijzondere vakanties

Uit de Hotels.com Activacations Enquête blijkt dat 80% van de Nederlandse 18-35-jarigen graag fit willen blijven tijdens hun vakantie, tegenover 66% van de babyboomers. Millennials zoeken over het algemeen naar bijzondere vakanties. Zij sporten meer (30%) en ontmoeten hierdoor nieuwe mensen (33%). Lekkerder in je vel zitten (40%) en in conditie blijven (35%) zijn ook belangrijke redenen om te blijven sporten op vakantie.

Nederlanders zwemmen het liefst

Terwijl één op de vijf mannen op vakantie het liefst wil watersporten, zoals kanoën, waterfietsen en wakeboarding, gaat een kwart van de vrouwen voor wellness vakanties met meditatie en yoga.

De top 5 activiteiten die Nederlandse reizigers het liefst op vakantie doen, zijn:

Zwemmen

Wandelen/ lopen

Fietsen

Hardlopen

Fitness in het hotel

Zuid-Europeanen

Opvallend is dat Zuid-Europeanen het liefst gaan hardlopen tijdens hun vakantie, terwijl Noord-Europeanen graag zwemmen. Daarnaast vindt 90% van de ondervraagden uit Zuid-Europese landen en Rusland het belangrijk dat er sportactiviteiten zijn in het hotel. In Scandinavië en Nederland liggen deze percentages met 70% een stuk lager.

Fitness is de trend

Als Nederlandse vakantiegangers moeten kiezen, ontspannen ze het liefst minder (31%), is er geen zwembad aanwezig (28%) of kunnen ze niet all-inclusive eten en te drinken (25%) als ze hierdoor op vakantie kunnen fitnessen. Fitness is nu zo geïntegreerd in de vakantie-ervaring, dat de vraag naar fitness-faciliteiten in hotels aanzienlijk is toegenomen. Als er een hotel wordt geboekt, vindt meer dan de helft van de ondervraagden (52%) het belangrijk dat er gratis toegang is tot sportfaciliteiten.

Isabelle Pinson, vice president van het merk Hotels.com: “Het is mooi dat sporten bijdraagt aan een ultiem vakantiegevoel. De prioriteiten op vakanties zijn veranderd, waarbij vooral millennials meer verwachten van een vakantie, en voordelig willen overnachten. Verder reizen zij niet alleen voor een bestemming, maar voor de ervaring en willen zij graag een exclusieve bestemming ontdekken. Social media spelen een belangrijke rol, aangezien jongeren hun leven met één druk op de knop willen delen. Fitness is hierbij de nieuwste trend waarover ze posten op Instagram.

Hotels spelen in op de trend

Fitness is inmiddels zo belangrijk dat millennials hotels kiezen op basis van sportactiviteiten. Veel hotels proberen hier op in te spelen. Van boomhut studio’s in St. Lucia tot hardlooptochten met een gids in Marokko: er zijn diverse manieren om op activacation te gaan.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Toerisme
Onderzoek: Overtoerisme is ons probleem

Foto: “Waarom heet het toeristenseizoen als we niet op ze mogen schieten?” © Jeroen Oskam (Florence) Kan er te veel toerisme zijn? De afgelopen drie jaar zijn ‘toerismemoeheid’ en protesten tegen het toerisme wereldwijd in het nieuws gekomen. Het is vooral een stedeli...

Airbnb Achtergronden
Airbnb staat aanbetalingen toe

Bij Airbnb moest je voorheen het volledige boekingsbedrag betalen bij reservering. Dat was veilig voor de verhuurder, maar niet altijd even gemakkelijk voor de consument. De aanbetaling kon immers hoog oplopen. Dit gaat nu deels veranderen. Airbnb heeft het mogelijk gemaakt om aanbetalingen te do...

Airbnb KHN
Reactie Airbnb op oproep KHN

Vanmorgen plaatsten we een persbericht dat ons door KHN toegezonden werd. Hierin roept KHN de politiek op om maatregelen door te voeren om verhuur van woonruimte aan toeristen te reguleren. Airbnb zond ons vervolgens een reactie. Deze staat hieronder. Reactie Airbnb “Dit is schaamteloze ...

Airbnb KHN
KHN: sterke opkomst Airbnb buiten Randstad vraagt om maatregelen overheid

Toeristen maken steeds vaker gebruik van particuliere woningen die worden aangeboden voor vakantieverhuur. Platforms zoals Airbnb winnen na Amsterdam ook terrein in steden als Eindhoven, Nijmegen en Maastricht. Dit blijkt uit een analyse van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Vaak gaat het hierbij ...

Awards Bed&Breakfast
Bed & Breakfast Seppenstijn in de prijzen

Vorige week zijn in de Jaarbeurs in Utrecht de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Bed & Breekfast Seppenstijn (Ruinerwold) werd de grote winnaar. Beste accommodatie Seppenstijn bleek de best gewaardeerde accommodatie in Drenthe, op basis van de reviewscores op Zoover. In 2017...

Regelgeving Amsterdam
Amsterdam verkort termijn vakantieverhuur naar 30 dagen

Het Amsterdamse college van B en W verkort de termijn voor vakantieverhuur naar 30 dagen per 1 januari 2019. Het college spant zich al sinds 2016 in voor het verkorten van de termijn voor vakantieverhuur. Tot nu toe was er onvoldoende duidelijkheid over de juridische basis om dit in te voeren. Ee...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: