Millennials gaan op zoek naar hotels met fitnessfaciliteiten

9 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van travel expert Hotels.com™ blijkt dat millennials het strand en biertjes inwisselen voor actieve fitnessvakanties. Er wordt deze zomer daarom een groei verwacht in het aantal ‘welfies’, zogenaamde workout selfies. Dit komt mede door fitfluencers op social media die zon, zee en sport met elkaar combineren.

Op zoek naar bijzondere vakanties

Uit de Hotels.com Activacations Enquête blijkt dat 80% van de Nederlandse 18-35-jarigen graag fit willen blijven tijdens hun vakantie, tegenover 66% van de babyboomers. Millennials zoeken over het algemeen naar bijzondere vakanties. Zij sporten meer (30%) en ontmoeten hierdoor nieuwe mensen (33%). Lekkerder in je vel zitten (40%) en in conditie blijven (35%) zijn ook belangrijke redenen om te blijven sporten op vakantie.

Nederlanders zwemmen het liefst

Terwijl één op de vijf mannen op vakantie het liefst wil watersporten, zoals kanoën, waterfietsen en wakeboarding, gaat een kwart van de vrouwen voor wellness vakanties met meditatie en yoga.

De top 5 activiteiten die Nederlandse reizigers het liefst op vakantie doen, zijn:

Zwemmen

Wandelen/ lopen

Fietsen

Hardlopen

Fitness in het hotel

Zuid-Europeanen

Opvallend is dat Zuid-Europeanen het liefst gaan hardlopen tijdens hun vakantie, terwijl Noord-Europeanen graag zwemmen. Daarnaast vindt 90% van de ondervraagden uit Zuid-Europese landen en Rusland het belangrijk dat er sportactiviteiten zijn in het hotel. In Scandinavië en Nederland liggen deze percentages met 70% een stuk lager.

Fitness is de trend

Als Nederlandse vakantiegangers moeten kiezen, ontspannen ze het liefst minder (31%), is er geen zwembad aanwezig (28%) of kunnen ze niet all-inclusive eten en te drinken (25%) als ze hierdoor op vakantie kunnen fitnessen. Fitness is nu zo geïntegreerd in de vakantie-ervaring, dat de vraag naar fitness-faciliteiten in hotels aanzienlijk is toegenomen. Als er een hotel wordt geboekt, vindt meer dan de helft van de ondervraagden (52%) het belangrijk dat er gratis toegang is tot sportfaciliteiten.

Isabelle Pinson, vice president van het merk Hotels.com: “Het is mooi dat sporten bijdraagt aan een ultiem vakantiegevoel. De prioriteiten op vakanties zijn veranderd, waarbij vooral millennials meer verwachten van een vakantie, en voordelig willen overnachten. Verder reizen zij niet alleen voor een bestemming, maar voor de ervaring en willen zij graag een exclusieve bestemming ontdekken. Social media spelen een belangrijke rol, aangezien jongeren hun leven met één druk op de knop willen delen. Fitness is hierbij de nieuwste trend waarover ze posten op Instagram.

Hotels spelen in op de trend

Fitness is inmiddels zo belangrijk dat millennials hotels kiezen op basis van sportactiviteiten. Veel hotels proberen hier op in te spelen. Van boomhut studio’s in St. Lucia tot hardlooptochten met een gids in Marokko: er zijn diverse manieren om op activacation te gaan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Columns Blog
Column: Nieuwe suite bijna klaar, en nu bekender worden op social media?

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar over een paar weken is onze nieuwe en derde suite dan toch eindelijk klaar. Dat we een jaar na het starten van de verbouwing en driekwart jaar na onze eerst gestelde deadline opengaan, had ik van tevoren niet kunnen bedenken. En ik ben inmiddels na een k...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: