Nanny Service Groote Engel, tijdelijke helpende hand voor B&B-eigenaren

28 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Sinds mijn tienertijd had ik (Jolande van Dalen, B&B-ondernemer) al het idee een klein hotelletje te willen beginnen. Na de hotelschool en verschillende banen in de evenementen- in de communicatiesfeer, bleef het maar kriebelen. In 2004 heb ik de grote stap gemaakt, mijn huis verkocht en alle energie op het mooie maar verwaarloosde huis in Hulshorst gestort; wat vervolgens 12 jaar lang als luxe B&B Groote Engel verder door het leven ging.

Een plek zo gemaakt zoals ik het mij ideaal voorgesteld had: vijf luxe kamers met dito badkamers, en belangrijker: met een sfeer waarin iedereen zich thuis voelt en kan ontspannen. Een wijnkeldertje erbij, een brandende open haard natuurlijk, kaasplankjes en dergelijke... Beloning gekregen in de vorm van elf jaar lang een vermelding met een rood huisje in de Michelingids en vele mooie reviews op bedandbreakfast.nl, erfgoedlogies.nl en zoover.nl.

Afscheid en nieuwe start

Het was hard werken maar heerlijk om in de flow bezig te zijn met iets wat anderen heel blij maakt en waar je zelf waardering voor voelt. Het was dan ook een moeilijke fase om afscheid te moeten nemen van Groote Engel, maar door omstandigheden moest dit nu eenmaal. Ik heb ervaren hoe heerlijk het werk is en wil dan ook graag in de toekomst weer een mooie 'duiventil' runnen. Ook weet ik dat je zelf wel eens wilt opladen (en wel langer dan een weekje), en ik weet ook dat dat lastig is. Wie is er goed genoeg om je te vervangen? Als we de B&B sluiten voor een maand, scheelt dat wel heel veel omzet. Die twee invalshoeken bij elkaar brachten mij op het idee een Nanny service voor B&B eigenaren op te richten; gewoon onder de naam van Groote Engel. Eerst zocht ik een nieuwe naam, want Groote Engel is eigenlijk de naam van de hallenboerderij in Hulshorst. Maar goed de naam dekt toch de lading en Groote Engel is in die jaren onderdeel van mijzelf geworden.

Nanny service

Behalve voor eigenaren die op vakantie willen gaan, denk ik dat de Nanny service ook fijn zou kunnen zijn voor eigenaren die net in de kleintjes zitten (of zwangerschapsverlof wensen), voor eigenaren waar de toestroom van gasten groter is dan verwacht, voor hulp in de opstartfase of voor eigenaren waarbij de gezondheid even wat minder gaat.

Ik ben heel benieuwd of er eigenaren van B&B’s zijn die geïnteresseerd zijn in deze service. Is hier vraag naar? Ik hoop het. Spannend.Reageren kan via redactie@uitgeverijps.nl.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: