Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels

6 juni 2016
Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels

Al meerdere jaren achtereen groeit de tevredenheid over de hotelbranche in Nederland. Een betere service kan niet de enige reden zijn. Waarom
de beoordelingen stijgen en waar nog verbetering mogelijk is, staat te lezen in het onderzoek van het internationale boekingsportaal HOTEL INFO.

*Negentiende plaats voor Nederland*
Vijf jaar geleden lag de gemiddelde waardering van de hotelbranche in Nederland nog op 6,88 punten (op een schaal van 10). Sindsdien zijn gasten jaar na jaar tevredener geworden. Na een analyse van het gratis boekingsportaal HOTEL INFO, dat de beoordeling door internationale hotelgasten onderzocht, staat de hotelbranche in Nederland momenteel met 7,55 punten (vorig jaar: 7,49) op een 19de plaats in vergelijking met andere Europese landen.

Maar ook in veel andere Europese landen zijn de boekingsklanten tevredener dan in het jaar ervoor. Koploper is Slowakije met 8,25 punten. Alleen in Servië (plaats 3) gingen de beoordelingen van 8,22 naar 8,20, in Finland (plaats 9) van 8,00 naar 7,97 en in Griekenland van 7,61 naar 7,57 punten.

*Frankrijk*
Een kleine verbetering was er voor de hotelbranche in EK-gastland Frankrijk, die met een gemiddelde beoordeling van 7,50 punten in de onderste regionen van de lijst van Europese landen staat. Als het EK-voetbal begint is er nog genoeg gelegenheid om de beoordeling verder te verbeteren.

*Klanttevredenheid met de hotelbranche in Europa:*

1. Slowakije 8,25
2. Polen 8,21
3. Servië 8,20
4. Bulgarije 8,12
5. Oostenrijk 8,10
6. Duitsland 8,05
7. Tsjechië 8,02
8. Roemenië 7,98
9. Finland 7,97
10. Hongarije 7,95
11. Portugal 7,94
12. Zwitserland 7,84
13. Italië 7,78
14. Spanje 7,77
15. Oekraïne 7,74
16. Rusland 7,73
17. Zweden 7,71
18. Griekenland 7,57
19. Nederland 7,55
20. Frankrijk 7,50
21. Wit-Rusland 7,50
22. Noorwegen 7,46
23. België 7,44
24. Verenigd Koninkrijk 7,39
25. Denemarken 7,19

*Boekingsplatformen zorgen voor transparantie*
"We constateren in Nederland, maar ook in de meeste andere landen al een groot aantal jaar een stijging van de tevredenheidsbeoordeling", vertelt Jörg Malang, directeur bij HOTEL INFO, enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek.

*Almere en Den Haag met afstand aan kop*
Eenzelfde beeld laat zich zien bij een vergelijking van de grote steden in Nederland. Voor de meeste bestemmingen zijn de beoordelingen ten opzichte van het vorig jaar opnieuw gestegen. Koploper is Almere met 7,99 punten (vorig jaar: 7,83), op de voet gevolgd door Den Haag met 7,91 punten (vorig jaar: 7,88). Op enige afstand staat Eindhoven (7,60 punten) op plaats 3.

Ook de hoofdstad scoort beter dan vorig jaar. Amsterdam staat met een beoordeling van 7,27 op plaats 8 in de nationale lijst, net voor Nijmegen met 7,26 punten. Alleen in Breda (7,59 punten) zijn de gasten nu wat minder tevreden met de hotelbranche als een jaar eerder met 7,60 punten.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws