Nederlanders boeken niet waarnaar ze op zoek zijn

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Niet alleen het weer toont herfstachtige trekjes, ook de zomervakantie is tot zijn einde gekomen. De kids zijn alweer naar school en we kunnen terugkijken op een hele mooie zomer. Maar waar bracht iedereen zijn of haar vakantie door? Uit onderzoek van BungalowSpecials en HotelSpecials blijkt dat de Nederlandse vakantiegangers toch niet altijd de vakantie boeken waarnaar ze zochten. Terwijl de Duitse vakantieganger meer over heeft voor een vakantie naar hun wens.

Aan het begin van de zomerperiode keken BungalowSpecials en HotelSpecials al naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus 2018. Maar de vraag is; is het zoekgedrag inherent aan het boekgedrag? Reserveert men daadwerkelijk waar ze zo naar op zoek zijn? Daarom doken BungalowSpecials en HotelSpecials opnieuw de cijfers in om te kijken wat er opvallend is.

Favoriete bestemming niet geboekt

Uit vorig onderzoek bleek dat steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen super populair waren. Zelfs populairder dan Berlijn en Parijs. Maar ook de Nederlandse kust met Zeeland stond bovenaan het wensenlijstje. Wanneer er gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk is geboekt in de zomervakantie (7 juli t/m 2 september 2018), is opmerkelijk dat deze bestemmingen niet het meest geboekt zijn. Maar wat dan wel?

Alternatieven voor favoriet

Steden als Den Haag, Rotterdam en Groningen zijn topboekers. Maar bestemmingen als Valkenburg en Breukelen doen het ook goed. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het aanbod. In dé piekperiode van het jaar, de zomervakantie, zijn topbestemmingen duurder, en zoekt men het vaak net buiten deze steden omdat het gewoonweg goedkoper is. Daarom zijn Breukelen, Den Haag en Valkenburg prima alternatieven voor Amsterdam, Scheveningen en Maastricht.

Het zuiden op nummer 1

Wanneer er naar de populaire provincies gekeken wordt, is te zien dat Limburg en Gelderland zowel onder de hotelgasten als bungalowgasten een nummer 1 bestemming is. Terwijl in augustus het zoekgedrag op Zeeland super hoog lag. Dit is dus tegenstrijdig met het zoekgedrag. Maar niet geheel gek. Zeeland is razend populair en daardoor liggen hier de prijzen hoger in het hoogseizoen.

Toch is te zien dat de prijs niet altijd uitmaakt. Zo blijkt dat de Duitse vakantieganger echt op vakantie wil naar de bestemming waar ze het liefst heen gaan, daar is Zeeland voor zowel zoek- als boekgedrag de heuse nummer 1. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlanders staat Zeeland op nummer 6 van geboekte vakanties in de zomervakantie. De Belgen zitten ertussen in met een waardevolle nummer 3.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden BUAS
Nieuw UNWTO-rapport biedt steden hulp bij beheersen impact overtoerisme

Een nieuw rapport van de World Tourism Organization (UNWTO) biedt ondersteuning bij het beheersen van de groeiende toeristenstromen in stedelijke gebieden en de impact hiervan op de betrokken steden en bewoners. 'Overtourism? Understanding and managing urban tourism growth beyond perceptions'...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Utrecht) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaar...

Amsterdam Overheid
Gemeente Amsterdam wil einde misstanden housekeeping in hotels

Amsterdam gaat de misstanden binnen de hotelschoonmaak aanpakken. Deze misstanden zijn schijnbaar aan de orde van de dag en de gemeente gaat een einde maken aan de te hoge werkdruk en het werken onder het minimumloon. Het CDA stelde schriftelijke vragen aan het college, zo lezen we op de website van...

Achtergronden Internationaal
Zwerfkat maakt eetzaal van hotel onveilig

Dit weekend zorgde een kat voor behoorlijk wat opschudding in een ibis-hotel in De Panne, België. Op de website hln.be lezen we dat het beestje rond acht uur de eetzaal binnendrong en weigerde te vertrekken, de aansporingen van het aanwezige personeel ten spijt. Brandweer Vervolgens belde...

Advertorial
't Fortuin is synoniem voor geluk en kapitaal

Het voormalige hotel-restaurant ’t Fortuin is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Iemand die met liefde en passie in het rijksmonumentale pand wil wonen en werken. Treffender kan een naam voor een monumentaal pand als dit niet zijn. Een eeuwenoud object, ooit gesticht door herbergier Jan Wille...

Columns Blog
Column: nu eens zelf op vakantie

Genietend van een welverdiende vakantie aan de Spaanse kust kijken wij terug op een schitterende huwelijksdag en citytrip met onze kinderen naar New York. Een vakantie die dit jaar dus wel op een hele speciale manier begon. Vakantie. Vroeger nog weleens spontaan bedacht. Tegenwoordig strak georga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: