Nederlanders boeken niet waarnaar ze op zoek zijn

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Niet alleen het weer toont herfstachtige trekjes, ook de zomervakantie is tot zijn einde gekomen. De kids zijn alweer naar school en we kunnen terugkijken op een hele mooie zomer. Maar waar bracht iedereen zijn of haar vakantie door? Uit onderzoek van BungalowSpecials en HotelSpecials blijkt dat de Nederlandse vakantiegangers toch niet altijd de vakantie boeken waarnaar ze zochten. Terwijl de Duitse vakantieganger meer over heeft voor een vakantie naar hun wens.

Aan het begin van de zomerperiode keken BungalowSpecials en HotelSpecials al naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus 2018. Maar de vraag is; is het zoekgedrag inherent aan het boekgedrag? Reserveert men daadwerkelijk waar ze zo naar op zoek zijn? Daarom doken BungalowSpecials en HotelSpecials opnieuw de cijfers in om te kijken wat er opvallend is.

Favoriete bestemming niet geboekt

Uit vorig onderzoek bleek dat steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen super populair waren. Zelfs populairder dan Berlijn en Parijs. Maar ook de Nederlandse kust met Zeeland stond bovenaan het wensenlijstje. Wanneer er gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk is geboekt in de zomervakantie (7 juli t/m 2 september 2018), is opmerkelijk dat deze bestemmingen niet het meest geboekt zijn. Maar wat dan wel?

Alternatieven voor favoriet

Steden als Den Haag, Rotterdam en Groningen zijn topboekers. Maar bestemmingen als Valkenburg en Breukelen doen het ook goed. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het aanbod. In dé piekperiode van het jaar, de zomervakantie, zijn topbestemmingen duurder, en zoekt men het vaak net buiten deze steden omdat het gewoonweg goedkoper is. Daarom zijn Breukelen, Den Haag en Valkenburg prima alternatieven voor Amsterdam, Scheveningen en Maastricht.

Het zuiden op nummer 1

Wanneer er naar de populaire provincies gekeken wordt, is te zien dat Limburg en Gelderland zowel onder de hotelgasten als bungalowgasten een nummer 1 bestemming is. Terwijl in augustus het zoekgedrag op Zeeland super hoog lag. Dit is dus tegenstrijdig met het zoekgedrag. Maar niet geheel gek. Zeeland is razend populair en daardoor liggen hier de prijzen hoger in het hoogseizoen.

Toch is te zien dat de prijs niet altijd uitmaakt. Zo blijkt dat de Duitse vakantieganger echt op vakantie wil naar de bestemming waar ze het liefst heen gaan, daar is Zeeland voor zowel zoek- als boekgedrag de heuse nummer 1. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlanders staat Zeeland op nummer 6 van geboekte vakanties in de zomervakantie. De Belgen zitten ertussen in met een waardevolle nummer 3.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: