Nederlanders eten weer meer vlees, mede door de horeca

24 september 2019 | Thijs Jacobs

Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie doen bij velen de wenkbrauwen fronsen. We blijken namelijk weer meer vlees te eten in Nederland. De uitkomst van het onderzoek, in opdracht van Stichting Wakker Dier, is anders dan het onderzoek van RIR, dat slechts anderhalve maand werd gepresenteerd. Onderzoeker IRI becijferde op basis van kassagegevens van supermarkten dat vleesvervangers in opmars zijn en dat consumenten steeds minder rund- en varkensvlees kopen. 

De Wageningen Universiteit heeft echter becijferd dat in 2018 de totale vleesconsumptie  iets is gestegen. Dat is voor het eerst sinds 2009, toen voor het eerst een daling werd ingezet. Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017. Hiermee is er voor het eerst na tien jaar weer een lichte stijging in de vleesverbruikcijfers. De stijging komt vooral door een toename van het verbruik van pluimveevlees en een marginale toename van varkens- en rundvlees. De cijfers voor kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees blijven gelijk aan eerdere jaren. Bron: Wageningen University & Research.

De verhoudingen tussen de verschillende soorten vlees veranderen nauwelijks in 2018 ten opzichte van voorgaande jaren. Bijna de helft van het verbruik in 2018 - ruim 36 kg - bestaat uit varkensvlees. Pluimveevlees en rundvlees samen zijn goed voor vrijwel de andere helft van de vleesconsumptie in Nederland (38 kg).

Horeca is van invloed

Maar hoe is het verschil in cijfers te verklaren? Waarom valt het vleesgebruik per Nederlander in het onderzoek van de Wageningen Universiteit hoger uit? De sleutel is de horeca. De consumptie buitenshuis is in het onderzoek van IRI niet meegewogen. Nog altijd heeft de horeca een nogal vleesrijke menukaart, en dat blijkt van invloed op de cijfers. Er staan veel burgers op het menu, net als de welbekende saté. De warme zomer kan ook van invloed zijn geweest, aangezien op hete dagen de barbeque vaker aan wordt gestoken. Ook dan wordt er doorgaans meer vlees gegeten dan gebruikelijk. 

Niet blij mee

Wakker Dier is niet blij met de cijfers. 'Onthutsend', noemt de woordvoerder het zelfs. In ieder geval wordt op basis van dit onderzoek wel duidelijk dat de horeca nog een inhaalslag te maken heeft op het vlak van het aanbieden van vegetarische opties op de kaart. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard?

“Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing”, luidde de kop boven een artikel van Ilja Leonard Pfeijffer niet zo lang geleden in Hospitality Management. Verbieden is allicht te ver doorgetrokken, maar meer regulering is op zijn plaats. In heel Europa zoeken steden...

Toerisme Airbnb
Airbnb: Maastricht bij 20 topbestemmingen voor volgend jaar

Nog op zoek naar een unieke reisbestemming voor 2020? Airbnb onthult op basis van de huidige reserveringsgegevens 20 verrassende bestemmingen en verborgen parels wereldwijd. Van postindustriële cultuursteden als Milwaukee en Guadalajara tot nieuwe bestemmingen die meeliften op de groei van het ...

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Toerisme Internationaal
Mallorca populairste bestemming voor de herfstvakantie

Mallorca is dit jaar de populairste bestemming voor de herfstvakantie. Dat blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Spanje is met 35 procent van de vakantiegangersnet als vorig jaar koploper, gevolgd door Turkije (18%) en Griekenland (16%). Mallorca is een verrassende winnaar. &ldquo...

Columns Blog
Column: talenknobbel

Tijdens mijn middelbare school koos ik voor een talenpakket. Niet zozeer omdat ik een talenknobbel had, maar enige aanleg voor de exacte vakken had ik al helemaal niet, dus het was een logische keuze. Met de Engelse taal kwam het wel goed. Ik vond dit altijd al een mooie taal en leerde veel van de c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: