Nederlandse zakenreizigers lopen niet warm voor nieuwe betaalmethodes

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

31 procent van de Nederlandse zakenreizigers staat erg sceptisch tegenover het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers zoals Apple, Google en Paypal terwijl slechts 14 procent bereid is om ze uit te proberen. Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14 procent resoluut 'neen', terwijl 44 procent graag de nieuwe betaalmethodes wil uitproberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study waarvoor AirPlus International, een internationale aanbieder van betaaloplossingen voor zakenreizen, in 2016 3.233 zakenreizigers en travel managers bevroeg in 24 landen.

Comfortabel en snel

Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54 procent als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34 procent), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16 procent) en een gebrek aan informatie (16 procent).

Mobiel betalen

Ook voor mobiel betalen lopen wij Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66 procent betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56 procent. Van degenen die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34 procent dat voor privéuitgaven, 31 procent op zakenreis en 34 procent zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51 procent) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18 procent) de grootste struikelblokken.

Bedrijfscreditcard meest populair

Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77 procent) het vaakst gebruikt voor betalingen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50 procent), eigen creditcard (48 procent) en cash (35 procent). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12 procent van de bedrijven. 16 procent van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44 procent) en het gebrek aan informatie (41 procent).

Ander opvallend resultaat: van de travel managers die de gemaakte kosten analyseren, gebruikt 51 procent geen specifieke tools of software.

De economische crisis lijkt volledig achter de rug, volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53 procent van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32 procent merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50 procent voelde geen gevolgen, 27 procent merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90 procent meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37 procent verwacht daar een stijging).

Brexit: travel managers versus zakenreizigers


Een interessant verschil van mening tussen zakenreizigers en hun travel managers is er als je kijkt naar de verwachte gevolgen van de Brexit. Onder de Britse travel managers verwacht 50 procent dat de uitstap van Groot-Brittannië uit de EU zal leiden tot meer zakenreizen. Daarmee zijn de Britse travel managers na de Amerikanen het meest optimistisch. 95 procent denkt in 2017 meer geld te besteden aan zakenreizen doordat de lage wisselkoersen export en internationale overnames aantrekkelijker maken.

Lijnrecht daartegenover staan de Britse zakenreizigers, van wie slechts 19 procent gelooft dat de uitstap een positief effect zal hebben, ver onder het gemiddelde. Slechts 17 procent verwacht meer zakenreizen, vooral omdat ze vrezen dat de goedkope pond ervoor zorgt dat zakenreizen te duur worden voor Britse bedrijven.

Het volledige onderzoek lees je hier.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Awards Achtergronden
Auberge du Bonheur winnaar Brabantse Gastvrijheid Award 2018

Tijdens de slotmanifestatie van het jaar waarin Brabant de titel ‘European Region of Gastronomy’ draagt, is op 3 december de eerste Brabantse Gastvrijheid Award 2018 uitgereikt. In pop-up restaurant De Teruggave in Breda nam Auberge du Bonheur uit Tilburg met gepaste trots de award in on...

Achtergronden
Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties....

Hotel Achtergronden
Auping en DSM-Niaga realiseren doorbraak met circulair matras

Koninklijke Auping en DSM-Niaga hebben een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Matrassen vormen wereldwijd een van de grootste bijdragen aan stortafv...

Toerisme Achtergronden
De grappigste zoekopdrachten

Wat heeft Berlijn met beren? Waarom is Belgische chocolade de beste ter wereld? Wat eten ze in Frankrijk? Dit is wat Nederlanders altijd al hebben willen weten over hun buurlanden. Wanneer je nieuwsgierig bent naar wat andere mensen op dit moment bezighoudt, kan je het best kijken naar hun zoekopdra...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: