9 geboden voor Goede Gasten: Durf jij je gasten op te voeden?

Auteur: Nelleke Griffioen
Columns 7 januari 2022
9 geboden voor Goede Gasten: Durf jij je gasten op te voeden?

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

Durf jij je gasten op te voeden?

Ruim een jaar geleden leer ik B&B-eigenaar J. kennen als enorm gastvrij. Zijn gasten zijn superblij met hem. De deur staat letterlijk en figuurlijk altijd open. Alles kan en niets is te veel. Hij wordt geloofd en geprezen. Door de waardering leeft hij, ondanks alle drukte, op een roze wolk.

Totdat er een paar keer dingen in zijn B&B gebeuren die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Dingen die hij niet oké vindt en ook andere gasten overlast geven. Er schuurt en tiert van alles in hem, maar hij wil vriendelijk blijven. Zijn hospitalityhart is in verwarring.

Mag hij als gastheer grenzen stellen?

En: hoe doe je dat, zonder een B&B-bitch of -boeman te worden?

Hij loopt tegen zijn grenzen in gastvrijheid aan.

En hij is vast niet de enige.

‘Je gast feedback geven, dat is toch een beetje taboe in B&B-land’

We staan als B&B-eigenaar open voor feedback van gasten. Maar jij zou soms ook wel eens willen zeggen waar het op staat, als een gast het bloed onder je nagels vandaan haalt. Bij wijze van spreken dan. Maar hoe dat je dat? Want je gast feedback geven, dat is toch een beetje taboe in B&B-land.

Het is misschien een vloek in de kerk, maar ik pleit ervoor om gasten op te voeden. Niet met de harde hand, waarmee je ze wegjaagt. Nee, op zo’n manier dat ze juist nóg meer van je gaan houden.

Ik neem je het komende jaar maandelijks via mijn ‘9 geboden voor goede gasten’ mee in herkenbare en soms hilarische gastensituaties. Ontdek hoe je je gasten (én vooral jezelf ;-)) opvoedt en wordt gelukkiger dan ooit als gastheer/gastvrouw. Want niet alleen kinderen, maar ook gasten hebben grenzen nodig. Vriendelijk duidelijk.

En mocht je je afvragen hoe het nu met J. gaat? Heel goed. Het afgelopen jaar was hij deelnemer van mijn B&B MasterMindgroep en hij zorgt beter dan ooit voor zichzelf. Zijn fictieve ‘gasten opvoeddiploma’ heeft hij inmiddels in de pocket.

PS: Wil je reageren op deze column? Of wil je jouw grote gastenergernissen delen? Dat kan via nel@droomplekacademie.nl

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’. Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nl. En hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

De Berghut

DroomplekAcademie.nl

Overig nieuws