Onderzoek: horeca laat sterke winstontwikkeling zien

23 mei 2018 | Thijs Jacobs

De horeca heeft ook in 2017 sterk geprofiteerd van de verbeterde koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8% en werd breed gedragen: het aandeel van horecaondernemers met een stabiele of hogere omzet steeg naar 71%. De winstontwikkeling was met 20% erg sterk (+18% in 2016) en ruim beter dan het mkb-gemiddelde (15,5%). De brutomarge steeg net als in het voorgaande jaar met 8%, versus 7% voor het mkb als geheel. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2018, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.

Hotels blinken uit

De groei in de horeca werd breed gedragen, maar de verschillen binnen de branche waren opnieuw groot. Vooral de logiesverstrekking (hotels en hotel-restaurants) kenden een goed jaar. De omzet, de brutomarge en de winst voor belasting gingen hier in de dubbele cijfers omhoog. Hotels profiteerden sterk van de toestroom van buitenlandse toeristen.

Cafés bleven duidelijk achter, al was ook hier sprake van groei. Dit segment heeft zich relatief laat hersteld en de volumes liggen over het algemeen nog fors onder het niveau van voor de financiële crisis.

Loongroei blijft achter

Aan de kostenkant viel de relatief bescheiden groei van 2,8% van de loonkosten op ten opzichte van ruim 9% voor het totale mkb. Een jaar eerder bedroeg deze nog +7,7% voor deze branche. De uitgaven aan pensioenpremies liepen wel sterker op. Per saldo zette de daling van de groei van de totale personeelskosten van de afgelopen jaren door (+6,6% tegenover +7,5% in 2016 en +8,1% in 2015). Deze trend is tegengesteld aan de ontwikkeling in het mkb als geheel.

Goedkoop personeel

De horeca heeft in 2017 vooral geïnvesteerd in naar verhouding goedkoop personeel. Binnen de branche is het groeiende tekort aan vakmensen een sta-in-de-weg voor vernieuwing en kwaliteit. Dat zijn juist factoren die bepalend kunnen zijn voor succes op lange termijn.

Over het onderzoek

De SRA-rapporten ‘Branches in Zicht 2018; de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’, bevatten de belangrijkste financiële kengetallen van het Nederlandse mkb. Onderscheid wordt gemaakt in de branches: automotive, bouw, detailhandel, horeca, industrie, specialistische zakelijke dienstverlening, medische zorg en logistiek. Per branche zijn cijfers beschikbaar over omzet- en winstontwikkeling, bedrijfskosten en –bezittingen in 2017.

De rapporten zijn gebaseerd op een grootschalige cijferanalyse van 180.000 jaarrekeningen uit de SRA-Benchmarkdatabase, genaamd Branche in Zicht (BiZ). De massa, validiteit en actualiteit van deze data zijn uniek. De jaarrekeningen zijn afkomstig van SRA-accountantskantoren en worden in elektronisch formaat aangeleverd en volledig automatisch ingelezen in het SRA-BiZ Online Benchmarkplatform.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: