Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

22 mei 2019 | Thijs Jacobs

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. 

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang. Ook voor de hotellerie, want het gaat er in jouw hotel vooral om dat je gastvrij ben en dat je een goede service biedt aan je gasten. En daarom wil je zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens.

In jouw hotel heb je hiermee te maken

Denk bijvoorbeeld aan de gegevens die je registreert om een reservering mogelijk te maken, e-mailadressen die je gebruikt om (potentiële) gasten op de hoogte te houden van leuke aanbiedingen of eventuele dieetvoorkeuren die je noteert voor een optimale service.

Herkenbaar?

Alle handelingen die je met deze gegevens verricht vallen onder de privacywetgeving. Sinds 25 mei 2018 kennen we in Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als geldende privacywetgeving. De AVG is er ter bescherming van de persoonlijke gegevens van jouw gasten en legt bepaalde verplichtingen aan je op over hoe je hier zorgvuldig mee omgaat.

Tips om 'AVG-proof' te werken:

Zorg dat je aan (potentiële) gasten rechtsgeldige toestemming vraagt voor het toesturen van nieuwsbrieven.
Zorg dat je websitebezoekers op de juiste manier informeert over de cookies die je op je website gebruikt.
Weet hoe je moet omgaan met datalekken, en zorg dat je intern de juiste procedures en documenten klaar hebt liggen.
Vergeet niet dat ook je medewerkers het recht op privacy hebben, en dat je hen over de omgang met hun gegevens dient te informeren.
Denk eraan dat je de juiste schriftelijke afspraken maakt met partijen die in jouw opdracht persoonsgegevens verwerken.

 

Alles weten over privacywetgeving?

Natuurlijk behoeft deze lijst met tips enige toelichting. Wil je echt zeker weten of je op de goede weg bent? Volg dan de training 'Privacy voor de hotellerie' van HM Academy op 25 juni of 8 oktober 2019. Meer info vind je via deze link.  

 

Reviews van cursisten:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

KHN
Oproep KHN aan gemeenten: stop verhoging toeristenbelasting

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhogingen worden ...

Columns Blog
Column: zo belandde ik in Spanje als B&B-eigenaresse

In de Chinese astrologie ben ik een vuurpaard en dit paard galoppeert door het leven. Mijn avontuurlijke aard zorgt ervoor dat ik behoefte heb aan verandering en graag nieuwe uitdagingen aanga. Zo ging ik op een dag naar Spanje en regelmatig stellen mensen mij dan ook de vraag hoe ik daar terecht be...

Interview Longread
Zussen nemen hotel over: ''Stel je voor dat we deze kans gemist hadden''

‘Prins Stefan 2019’ staat op het bordje dat op de gevel prijkt. En pal voor de deur, op een leuk pleintje met een prachtig stadhuis, ligt pontificaal een reusachtige koningskroon. Die prins Stefan hoort uiteraard bij het carnaval - net als Hotel de Kroon. Iedereen die even rondkijkt in d...

Interview Longread
''Met een ‘nee’ tegen de ene gast, zeg je ‘ja’ tegen de ander''

Bij de start van Bed & Breakfast Dalauro in 2008 was niets hen teveel. Tegenwoordig reserveren Rob Kemmeren en Laura Lazzarini meer tijd voor hun twee puberzoons. Gasten kunnen daarom niet meer inchecken in het weekend, maar wie op vrijdagavond komt, wordt gefêteerd op een Italiaans driega...

Interview Interieur Longread
Zo hoort een hotelkamer er tegenwoordig uit te zien

De ‘tweede eerste indruk’ van het hotel krijgt de gast wanneer hij of zij de kamer binnenloopt. Die moet minstens zo goed zijn als de allereerste indruk, dus natuurlijk doet u er alles aan om de hotelkamer zo goed mogelijk te presenteren. Daarbij moet alles kloppen: het kleurgebruik, de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: