Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

11 juni 2019 | Thijs Jacobs

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. 

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang. Ook voor de hotellerie, want het gaat er in jouw hotel vooral om dat je gastvrij ben en dat je een goede service biedt aan je gasten. En daarom wil je zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens.

In jouw hotel heb je hiermee te maken

Denk bijvoorbeeld aan de gegevens die je registreert om een reservering mogelijk te maken, e-mailadressen die je gebruikt om (potentiële) gasten op de hoogte te houden van leuke aanbiedingen of eventuele dieetvoorkeuren die je noteert voor een optimale service.

Herkenbaar?

Alle handelingen die je met deze gegevens verricht vallen onder de privacywetgeving. Sinds 25 mei 2018 kennen we in Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als geldende privacywetgeving. De AVG is er ter bescherming van de persoonlijke gegevens van jouw gasten en legt bepaalde verplichtingen aan je op over hoe je hier zorgvuldig mee omgaat.

Tips om 'AVG-proof' te werken:

Zorg dat je aan (potentiële) gasten rechtsgeldige toestemming vraagt voor het toesturen van nieuwsbrieven.
Zorg dat je websitebezoekers op de juiste manier informeert over de cookies die je op je website gebruikt.
Weet hoe je moet omgaan met datalekken, en zorg dat je intern de juiste procedures en documenten klaar hebt liggen.
Vergeet niet dat ook je medewerkers het recht op privacy hebben, en dat je hen over de omgang met hun gegevens dient te informeren.
Denk eraan dat je de juiste schriftelijke afspraken maakt met partijen die in jouw opdracht persoonsgegevens verwerken.

 

Alles weten over privacywetgeving?

Natuurlijk behoeft deze lijst met tips enige toelichting. Wil je echt zeker weten of je op de goede weg bent? Volg dan de training 'Privacy voor de hotellerie' van HM Academy op 25 juni of 8 oktober 2019. Meer info vind je via deze link.  

 

Reviews van cursisten:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: