Privacywet AVG geeft B&B-gast meer rechten

25 mei 2018 | Hanny Arens

Sinds 25 mei moet je als B&B-ondernemer ook de persoonsgegevens van je gast beschermen. Dat staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die in heel Europa van kracht is. Wat betekent de wet voor je Bed & Breakfast?

Doel van de AVG is de privacy en persoonsgegevens van burgers beter te beschermen in het huidige digitale tijdperk. Personen krijgen meer rechten ten aanzien van hun persoonsgegevens en beheerders en verwerkers van persoonsgegevens krijgen meer verantwoordelijkheden.

Bedrijven en organisaties zijn verplicht om duidelijk in kaart te hebben welke persoonsgegevens ze verwerken, waarom ze dat doen en hoelang ze de persoonsgegevens bewaren. Burgers mogen te allen tijde hun persoonsgegevens inzien, wijzigen en/of laten verwijderen. Voor grote organisaties met complexe informatiestromen heeft de wetgeving dus veel impact.

De AVG en je B&B

De nieuwe wetgeving is ook van toepassing op B&B’s. Aangezien B&B’s over het algemeen kleinschalige accommodaties zijn, is de impact van de wetgeving voor B&B-eigenaars waarschijnlijk klein. Als je vertrouwelijk met persoonsgegevens omgaat, de processen van het verzamelen van persoonsgegevens duidelijk in kaart hebt en alle informatie veilig opslaat, hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken.

Toch heeft de AVG wel invloed op het runnen van je B&B. Als eigenaar ben je verplicht om aan te tonen dat je de volgende zaken goed op orde hebt:

Weet welke gegevens je verzamelt

In geval van B&B’s betreft het meestal geen grote hoeveelheden data. Toch moet je weten welke gegevens je bewaart. Dit zijn in veel gevallen persoonsgegevens zoals: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geslacht, betaal- en factuurgegevens. Je mag persoonsgegevens verwerken, mits je daar een goede reden (grondslag) voor hebt.

Informeer je gasten over de gegevensverwerking

Volgens de AVG ben je verplicht om mensen schriftelijk te informeren over wat je met de persoonsgegevens doet die je verzamelt. Je kunt deze informatie verwerken in een privacyverklaring op je website en ernaar verwijzen in je correspondentie.

Bewaar alleen noodzakelijke informatie

Vraag aan je gasten niet meer informatie dan je nodig hebt. Denk hierbij aan de informatie die noodzakelijk is voor het nachtregister. Wat veel B&B’s zich bijvoorbeeld niet realiseren: het maken van kopieën en/of innemen van identiteitsbewijzen is niet toegestaan. Bewaar persoonsgegevens ook niet langer dan noodzakelijk. Bewaar wel de eerste 7 jaar alle administratieve gegevens, zodat je bij controles van de Belastingdienst de administratie kunt overleggen.

Beveilig de opgeslagen persoonsgegevens

Als B&B-eigenaar ben je er verantwoordelijk voor een veilige opslag van persoonsgegevens. Geef zo min mogelijk personen toegang tot deze informatie. Mocht er een datalek zijn in je systeem, dan dien je dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Verwerkingsovereenkomst

Tenslotte moet je kunnen aangeven met wie je informatie deelt. Wanneer anderen persoonsgegevens verwerken voor je B&B, moet je een 'verwerkingsovereenkomst' met deze partijen (o.a. hostingpartijen) afsluiten. Zo sluit je uit dat men persoonsgegevens voor oneigenlijke doeleinden gebruikt.

De Autoriteit Persoonsgegevens

Alle informatie over de privacywetgeving vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens of op het blog van Bed & Breakfast Nederland

 

Hanny Arens is CEO Bed & Breakfast Europe

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: