Privacywet AVG geeft B&B-gast meer rechten

25 mei 2018 | Hanny Arens

Sinds 25 mei moet je als B&B-ondernemer ook de persoonsgegevens van je gast beschermen. Dat staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die in heel Europa van kracht is. Wat betekent de wet voor je Bed & Breakfast?

Doel van de AVG is de privacy en persoonsgegevens van burgers beter te beschermen in het huidige digitale tijdperk. Personen krijgen meer rechten ten aanzien van hun persoonsgegevens en beheerders en verwerkers van persoonsgegevens krijgen meer verantwoordelijkheden.

Bedrijven en organisaties zijn verplicht om duidelijk in kaart te hebben welke persoonsgegevens ze verwerken, waarom ze dat doen en hoelang ze de persoonsgegevens bewaren. Burgers mogen te allen tijde hun persoonsgegevens inzien, wijzigen en/of laten verwijderen. Voor grote organisaties met complexe informatiestromen heeft de wetgeving dus veel impact.

De AVG en je B&B

De nieuwe wetgeving is ook van toepassing op B&B’s. Aangezien B&B’s over het algemeen kleinschalige accommodaties zijn, is de impact van de wetgeving voor B&B-eigenaars waarschijnlijk klein. Als je vertrouwelijk met persoonsgegevens omgaat, de processen van het verzamelen van persoonsgegevens duidelijk in kaart hebt en alle informatie veilig opslaat, hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken.

Toch heeft de AVG wel invloed op het runnen van je B&B. Als eigenaar ben je verplicht om aan te tonen dat je de volgende zaken goed op orde hebt:

Weet welke gegevens je verzamelt

In geval van B&B’s betreft het meestal geen grote hoeveelheden data. Toch moet je weten welke gegevens je bewaart. Dit zijn in veel gevallen persoonsgegevens zoals: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geslacht, betaal- en factuurgegevens. Je mag persoonsgegevens verwerken, mits je daar een goede reden (grondslag) voor hebt.

Informeer je gasten over de gegevensverwerking

Volgens de AVG ben je verplicht om mensen schriftelijk te informeren over wat je met de persoonsgegevens doet die je verzamelt. Je kunt deze informatie verwerken in een privacyverklaring op je website en ernaar verwijzen in je correspondentie.

Bewaar alleen noodzakelijke informatie

Vraag aan je gasten niet meer informatie dan je nodig hebt. Denk hierbij aan de informatie die noodzakelijk is voor het nachtregister. Wat veel B&B’s zich bijvoorbeeld niet realiseren: het maken van kopieën en/of innemen van identiteitsbewijzen is niet toegestaan. Bewaar persoonsgegevens ook niet langer dan noodzakelijk. Bewaar wel de eerste 7 jaar alle administratieve gegevens, zodat je bij controles van de Belastingdienst de administratie kunt overleggen.

Beveilig de opgeslagen persoonsgegevens

Als B&B-eigenaar ben je er verantwoordelijk voor een veilige opslag van persoonsgegevens. Geef zo min mogelijk personen toegang tot deze informatie. Mocht er een datalek zijn in je systeem, dan dien je dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Verwerkingsovereenkomst

Tenslotte moet je kunnen aangeven met wie je informatie deelt. Wanneer anderen persoonsgegevens verwerken voor je B&B, moet je een 'verwerkingsovereenkomst' met deze partijen (o.a. hostingpartijen) afsluiten. Zo sluit je uit dat men persoonsgegevens voor oneigenlijke doeleinden gebruikt.

De Autoriteit Persoonsgegevens

Alle informatie over de privacywetgeving vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens of op het blog van Bed & Breakfast Nederland

 

Hanny Arens is CEO Bed & Breakfast Europe

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: