Rabobank: positieve vooruitzichten horeca

29 januari 2018 | Thijs Jacobs

De positieve ontwikkelingen in het bestedingspatroon van consumenten en het groeiend inkomende toerisme, zorgen voor een positieve stemming in de horeca en recreatie. Dit resulteert in omzetgroei, meer investeringen en kwaliteitsverbetering. Toch is het voor ondernemers in de sector belangrijk om scherp te blijven en uitdagingen aan te pakken. Het aanbod neemt toe, waardoor de concurrentie sterker wordt. De groei zal daarom niet door elke ondernemer ervaren worden. In de sectorupdate van de Rabobank leest u over de volgende trends en ontwikkelingen:

Het aantal Nederlanders dat de voorkeur aan een vakantiebestemming in het buitenland geeft, neemt toe. Wil de verblijfsrecreatie blijven groeien, dan zullen ondernemers moeten focussen op het groeiend buitenlands toerisme.

Personeelstekorten

Het groeiend personeelstekort zorgt voor onzekerheid bij ondernemers. Deze zorgen uiten zich in strategische keuzes die zij moeten maken, als het gaat om het behoud van kwaliteit en groei.

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het keuzeproces van de consument. Ook in de horeca en recreatie. Om een onderscheidend vermogen te creëren en de concurrentie voor te blijven, moeten ondernemers meer aandacht besteden aan duurzaam ondernemen.

“Bedrijven die in staat zijn om een beleving te verkopen bouwen aan een sterke klantenbinding en verhogen de kans op herhaalbezoek.”

Trends voor een sterke positie

2017 is voor de horeca en recreatie een goed jaar geweest. In alle branches is groei gerealiseerd, waarbij hotels en eetgelegenheden de grootste groei hebben laten zien. Ook bedrijven binnen de dagrecreatiebranche zagen het aantal bezoekers stijgen. Zo steeg het bioscoopbezoek bijvoorbeeld met ruim 5%.

Groei buitenlandse toeristen


Het inkomende toerisme neemt in 2018 verder toe. Een positieve ontwikkeling voor de sector, omdat het merendeel van de hotelovernachtingen tegenwoordig van toeristen uit het buitenland komt. Ook bij de overige verblijfslocaties zoals vakantieparken zien we dat de groei te danken is aan de hoeveelheid buitenlandse toeristen. Daarnaast zien we dat meer Nederlanders een vakantie in het buitenland verkiezen boven een vakantie in eigen land.

Steeds vaker buiten de deur


Eetgelegenheden profiteren van de  toename in consumentenbestedingen. Consumenten gaan vaker uit eten en besteden in totaal meer aan eten en drinken buiten de deur. De opkomst van de zogenoemde fastcasual eetgelegenheden zorgt voor groeiende interesse, vooral onder jongeren. Fastcasual restaurants hebben in vergelijking met fastfoodketens meer service, een kwalitatief beter assortiment en gezonder aanbod.  Dit concept sluit aan op de trend dat gemak en gezondere voeding voor de jongerendoelgroep belangrijk is in het maken van keuzes. 

Beleving steeds belangrijker


Consumenten hechten meer en meer waarde aan beleving, waarbij de kwaliteit ervan als belangrijkste factor wordt gezien. Bedrijven die in staat zijn om een beleving te verkopen bouwen aan een sterke klantenbinding en verhogen de kans op herhaalbezoek. Een beleving kan gecreëerd worden door gasten te verrassen of een unieke ervaring mee te geven. Pop-up restaurant ‘Anderhalf’ bijvoorbeeld serveert haar maaltijden via een rail. De koks besteden extra aandacht aan de decoratie op het bord en het personeel vertelt per gang over de herkomst van het gerecht.

Vooruitzichten

De vooruitzichten voor de korte termijn zijn positief. Dankzij het aanhoudende positieve sentiment onder consumenten wordt verwacht dat de groei in 2018 verder doorzet. Voor de sector verwachten wij in 2018 een groei van 6,7%.

Bekijk de sectorprognoses 2018

Aanbod in 2018 neemt verder toe


Begin januari kwam Koninklijke Horeca Nederland met het bericht dat het aanbod van de horeca verder is toegenomen. De hoek hiervoor moet door steeds meer bedrijven gedeeld worden. Wij bevestigen dit beeld en zien dat ondanks een stevige groei in de sector van boven de 6%, niet alle bedrijven mee profiteren van deze groei.

Als we naar groei kijken op de langere termijn zien we dat met name eetgelegenheden een belangrijke rol blijven spelen. De trend om vaker buiten de deur te eten lijkt een structureel karakter aan te nemen. Wel stellen wij vraagtekens bij het aanbod op de langere termijn. De horeca is een cyclische sector, wat betekent dat bij een tegenvallende ontwikkeling of zelfs een neergaande economie, de marges en rentabiliteit snel onder druk kunnen komen te staan. Dit in combinatie met de huidige stijging van het aanbod, zal een extra druk op de ondernemers leggen.

Personeelstekort zorgt voor onzekerheid

Binnen de horeca en recreatie vormt het personeelstekort een steeds groter probleem. Ondernemers onderschrijven dit. Zo is er een groot tekort aan gekwalificeerde koks en zijn er steeds meer ondernemers die koks uit het buitenland werven. Ook het tekort aan overig personeel zorgt voor veel kopzorgen bij horeca- en recreatieondernemers. Het gaat ten koste van de kwaliteit en heeft impact op de openingstijden.

Impact op kwaliteit


In krimpgebieden als Zeeuws Vlaanderen, is het lastig om aan voldoende personeel te komen. Het aanbod van werk is in dit gebied vooral afhankelijk van het seizoen, wat voor werknemers niet aantrekkelijk is. Het tekort aan personeel beperkt zich niet alleen tot de traditionele horecamedewerker. Ook vakantieparken ervaren problemen met het werven van onder andere schoonmaakpersoneel. De dalende interesse in het werkveld kan een negatieve impact hebben op de kwaliteit van de sector. Wat onder andere kan leiden tot minder aandacht voor de individuele gast. Dit zorgt ervoor dat potentiele gasten naar alternatieven kijken.

“De consument wordt zich bewuster van de impact van zijn gedrag op het klimaat en zal vervolgens zijn gedrag hierop aanpassen.”

Personeelstekort zorgt voor beperkte openingstijden


Om geen concessies te doen aan de kwaliteit van het aangeboden product kiezen een aantal ondernemers voor het inkorten van de openingstijden. Door een analyse te maken van dal en piekuren kunnen de relevante openingstijden worden gekozen. Hoewel dit resulteert in minder omzet kan het leiden tot een betere rentabiliteit, omdat in veel gevallen de kosten in de daluren relatief hoog zijn.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Duurzaamheid zal de komende jaren een steeds grotere rol spelen. De consument wordt zich bewuster van de impact van zijn gedrag op het klimaat en zal vervolgens zijn gedrag hierop aanpassen.

Gedrag consument verduurzaamt


Consumenten houden tijdens het boekingsproces steeds vaker rekening met het duurzaamheidslabel van hotels. Dit blijkt uit onderzoeken van onder andere Booking.com en Hotels.com. Eenzelfde conclusie kwam naar voren uit een onderzoek van de Horecava, waar gekeken werd naar de keuze van de consument voor restaurants met een duurzaamheidslabel. Hoewel deze onderzoeken in de praktijk weleens een ander beeld laten zien (de consument zegt iets anders dan hij doet), geeft het wel weer dat de consument duurzaamheid belangrijk vindt en zijn gedrag daarop aanpast. Ondernemers binnen de sector zullen met dit veranderende gedrag rekening moeten houden en duurzaamheid moeten meenemen in hun strategie. 

Duurzaamheid zichtbaar maken


Heldere communicatie over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een concept. Laten zien welke stappen worden gezet richting een duurzame onderneming is daarom belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan is The Greenhouse. Een volledig circulair en duurzaam gebouw in Utrecht (nog in aanbouw), waar een vergaande vorm van duurzaamheid wordt nagestreefd. Via videofragmenten, verspreid op verschillende kanalen, worden geïnteresseerden en toekomstige gasten op de hoogte gehouden over welke beslissingen worden gemaakt en welke stappen worden gezet. The Greenhouse neemt de wereld mee in haar duurzaamheidsverhaal, een voorwaarde voor succes.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: