Reborn Bedlakens: Nieuwe stap in circulaire textielindustrie

28 november 2018 | redactie

Stel de vraag of een oud laken nog waarde heeft en Blycolin antwoordt met een volmondig ‘ja’. De partner in linnenservice negeert de afdankertjes allang niet meer, maar ziet textielafval als een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Met de nieuwste innovatie Reborn zorgt ze ervoor dat een oud laken als herboren terugkeert op het bed.

Van laken naar laken

"Katoen is een waardevolle grondstof. Daarom zoeken we naar manieren om materialen opnieuw te gebruiken", vertelt Jacqueline Mommer, marketing- en communicatiemanager bij Blycolin. “In het recycleproces van onze nieuwe Reborn-serie worden oude lakens door sterke machines vervezeld en tot nieuwe vezels gemaakt. Een ervaren familiebedrijf in Spanje spint het tot garen. Dat garen verwerken wij naar een nieuw bedlaken.” Hoe Blycolin in Spanje terechtkwam? “Katoen werd er in de crisisjaren schaars en duur. Ze startten daar toen al met het vervezelen en recyclen van katoen. Daardoor is het recycleproces daar verder doorontwikkeld en het resultaat van een betere kwaliteit.”
 

“Ze vertelden ons dat het maken van nieuwe lakens uit oude lakens technisch onmogelijk was. En kijk eens waar we nu staan”
 

Jacqueline Mommer
Marketing- en communicatiemanager Blycolin

Uniek recycleproces

Jacqueline: “We zijn nog aan het testen in de praktijk, maar het lijkt erop dat we met de ontwikkeling van de Reborn een nieuwe mijlpaal hebben bereikt. Ze bestaat voor 50% uit gerecycled katoen, waarvan 15% van oude bedlakens, 35 % van snijafval, 20% van virgin katoen en 30% van polyester. Met het recylceproces besparen we duizenden liters water, energie en grondstoffen.” Om precies te weten wat het proces oplevert, werkt Blycolin met REMO, een track & trace systeem in de keten van textiele vezels. Aan de hand van QR-codes verzamelt REMO gegevens en berekent ze de milieubesparing. Daaruit blijkt dat de Reborn, in vergelijking met reguliere textielprocessen, per kilo bedlaken 3.485 liter minder water en 6,31 minder kilowatt aan energie verbruikt. En voor 1,68 kilogram minder CO2-uitstoot zorgt. Zowel de wasserij, die het linnengoed inspecteert, als hotel WeidumerHout zijn positief. Jacqueline: “Gasten geven aan het goed te vinden slapen. Daarnaast zijn ze positief over de informatie en het verhaal dat het hotel de gasten over de Reborn geeft.”

Zoeken naar tweede levens

Reborn is de nieuwste duurzame innovatie van Blycolin, maar niet de eerste. Al eerder ontwikkelde ze de New Atlantic, een handdoek gemaakt van snij-afval. En ook de Comeback, een denim bedloper die voor 90% uit gerecyclede vezels bestaat, gaat de Reborn voor. De ontwikkeling van de Reborn is dus ook gestoeld op eerder opgedane kennis. “En we doen het als Bycolin niet alleen: we hebben waardevolle partners.” Een belangrijke daarvan is Blue LOOP Originals: een merk en platform voor circulaire producten en projecten met een sterk netwerk en de kennis om de textielindustrie te veranderen. “Samen zijn we het European Clothing Action Plan (ECAP) van de Europese Unie ingestapt: een project gericht op het verminderen van textielafval en het effectief herstellen van afval. Drie en een half jaar lang krijgen deelnemers de kans om een circulaire aanpak te ontwikkelen om kleding- en textielafval in Europa te verminderen.”

Kwaliteitstest bij WeidumerHout

Net als gasten hebben ook hotels, wellnesscentra, restaurants en vakantieparken een hoge kwaliteitsverwachting. "We testen ieder nieuw product dan ook zorgvuldig. Zo’n testperiode duurt soms een jaar en soms vier jaar. De eis die we stellen is dat het linnen meer dan 100 wascycli meegaat."De Reborn wordt sinds mei getest door hotel WeidumerHout in Weidum, onder Leeuwarden. Geen vreemde keuze; het hotel met de slogan ‘hard to find, easy to love’ maakt ook al jaren gebruik van het Fairtrade Pure Eco bedlinnen en badgoed. En met een eigen afvalwaterzuivering, zonnecollectoren en groene stroom is er veel aandacht voor water- en energiebesparing. Eigenaar Eddy de Boer: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. We willen vooruit met de verbetering van onze bedrijfsvoering als het om duurzaamheid gaat.” De eerste resultaten van de test zijn binnen.
 

“Reborn is een nieuw initiatief in beleving en in de verbetering van onze bedrijfsvoering”

Eddy de Boer
eigenaar WeidumerHout

 

Wel verder vertellen!

WeidumerHout is door Blycolin van materialen voorzien waarmee ze haar gasten over de test kan informeren. Denk aan een making off video en een glazen pot met gerecycled katoen met een QR-code waarachter meer informatie te vinden is. Jacqueline: “Hotels willen verdieping geven op het thema duurzaamheid. Textielrecycling is geen makkelijk proces, maar er ontstaan wel allerlei initiatieven. Door gasten hierover te informeren, neem je ze mee in je verbeteringen. Dat is ook het stukje beleving waar Eddy het over heeft.” Na positief resultaat in de testperiode worden de bedlakens in de huurcollectie opgenomen. “Ondertussen kunnen mensen de Reborn natuurlijk al ervaren bij WeidumerHout. En in onze verhuurcollectie zitten andere linnenproducten waar je voor kunt kiezen als je nu al duurzamer wilt worden.”

Verder kijken dan het product

Een duurzame innovatie als de Reborn brengt uitdagingen mee. Niet alleen als het gaat om ontwikkeling, maar ook bij het in gebruik nemen ervan. "Het is een uitdaging de productie binnen Europa te laten plaatsvinden en te zoeken naar hoe we het aantal logistieke kilometers zo laag mogelijk houden. Een uitdaging is ook het sorteren van soorten vezels, in de toekomst zullen daar oplossingen voor komen zodat afval van textiel op kwaliteit kan worden beoordeeld. Daarnaast hebben we ook in dit proces de juiste partners nodig en is het belangrijk dat we kennis blijven ontwikkelen over vezelkwaliteit.”

Bekijk het proces van Reborn

Kijk voor meer informatie
over de duurzame producten
van Blycolin op blycolin.nl
of bel: +31 (0)418 - 541 800

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: