Reiziger van de toekomst zoekt geluk en beleving

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger.

De ANVR, met zo’n 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan naar Travel Experience Tomorrow rapport; wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen?
 
Reisbehoefte
“De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte”, vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.

Zo blijkt onder andere dat juist de meer en meer georganiseerde Westerse lifestyle bij de vakantieganger in de toekomst de behoefte versterkt om avonturen te beleven, meer te ontdekken. Niet eens zo zeer óp de bestemming zelf, maar als ervaring van de gehele reis. En deze ontdekkingstocht gaat verder. Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte je persoonlijk te ontwikkelen, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren wordt dan ook ‘digitaal detoxen’, want soms willen we even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Maar als technologische oplossingen kunnen helpen om onze vakantie- of zakenreis tot een succes te maken, wil de reiziger graag in deze behoefte worden voorzien. Uiteraard wordt ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.

Reisbeleving
Bucketlist 2.0 laat in 2025 een lijst zien van belevingen -wat mensen willen ervaren-, niet meer van gewenste bestemmingen. En zo maken highlights plaats voor all-exclusives: unieke ervaringen. De technologie biedt in de toekomst de mogelijkheid de wereld als werkplek te hebben. Werken en ontspannen worden zo meer onderdeel van ‘leven’, waardoor ook een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis, en mensen meer quality time kunnen doorbrengen met familie en vrienden. Reizigers vinden het ook belangrijk kwaliteit en beleving te vinden in het maatschappelijk iets terug doen voor de community. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ stappen we in een tijd van ‘work less, play more’.
 
Toekomstvisie
Ondernemers in reizen leven dagelijks met de dynamiek van de wereld en daarmee die van de reisbranche, maar zullen zich de komende jaren verder moeten inleven in het sterk veranderende reisgedrag van de vakantieganger en de zakenreiziger. De ANVR heeft daarom vijf visionairs gevraagd en een 20-tal ‘nieuwe’ reisondernemingen bekeken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst.

Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Of het nu gaat om reizigers persoonlijk aanbiedingen te doen, reizigers en locals met elkaar te verbinden, het personeel in een hotel geheel te vervangen door robots -zoals in Japan- of je koffer te kunnen volgen.
Reizigers kunnen een belangrijke rol vervullen voor reisondernemingen. Zij delen inspiratie en informatie, plaatsen reviews en kunnen andere reizigers adviseren.

Frank Oostdam: “Met dit zeer uitgebreide ‘Travel Experience Tomorrow’ willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven. Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.”

Het gehele rapport kun je lezen op www.anvr.nl (Publicaties): Travel Experience Tomorrow rapport.

 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Satirische website Trumphotels.org gelanceerd

Wie op zoek is naar een hotel dat in eigendom is van wellicht een van de meest bijzondere hoteliers ter wereld, Donald Trump, gaat naar de website Trumphotels.com. Als je per abuis Trumphotels.org intoetst, dan krijg je een geheel andere website te zien. ...

Opening Bed&Breakfast
Nieuwe B&B geopend in Assen

Aan de Brink in het centrum van Assen is een nieuwe B&B geopend, zo lezen we in de AsserCourant. .B&B ‘In De Kloosterhof’ werd vrijdag officieel geopend. Monumentaal pand Het stel dat eigenaar is van de B&B kocht het als woonhuis, waarna er nu een logiesfunctie is onts...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Regels btw-aangifte en btw-tarieven in de horeca

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de Belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goed inzicht van zaken, mits goed ingericht. Dit artikel geeft antwoord op de vragen die bij de ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: