Reiziger van de toekomst zoekt geluk en beleving

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger.

De ANVR, met zo’n 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan naar Travel Experience Tomorrow rapport; wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen?
 
Reisbehoefte
“De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte”, vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.

Zo blijkt onder andere dat juist de meer en meer georganiseerde Westerse lifestyle bij de vakantieganger in de toekomst de behoefte versterkt om avonturen te beleven, meer te ontdekken. Niet eens zo zeer óp de bestemming zelf, maar als ervaring van de gehele reis. En deze ontdekkingstocht gaat verder. Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte je persoonlijk te ontwikkelen, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren wordt dan ook ‘digitaal detoxen’, want soms willen we even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Maar als technologische oplossingen kunnen helpen om onze vakantie- of zakenreis tot een succes te maken, wil de reiziger graag in deze behoefte worden voorzien. Uiteraard wordt ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.

Reisbeleving
Bucketlist 2.0 laat in 2025 een lijst zien van belevingen -wat mensen willen ervaren-, niet meer van gewenste bestemmingen. En zo maken highlights plaats voor all-exclusives: unieke ervaringen. De technologie biedt in de toekomst de mogelijkheid de wereld als werkplek te hebben. Werken en ontspannen worden zo meer onderdeel van ‘leven’, waardoor ook een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis, en mensen meer quality time kunnen doorbrengen met familie en vrienden. Reizigers vinden het ook belangrijk kwaliteit en beleving te vinden in het maatschappelijk iets terug doen voor de community. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ stappen we in een tijd van ‘work less, play more’.
 
Toekomstvisie
Ondernemers in reizen leven dagelijks met de dynamiek van de wereld en daarmee die van de reisbranche, maar zullen zich de komende jaren verder moeten inleven in het sterk veranderende reisgedrag van de vakantieganger en de zakenreiziger. De ANVR heeft daarom vijf visionairs gevraagd en een 20-tal ‘nieuwe’ reisondernemingen bekeken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst.

Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Of het nu gaat om reizigers persoonlijk aanbiedingen te doen, reizigers en locals met elkaar te verbinden, het personeel in een hotel geheel te vervangen door robots -zoals in Japan- of je koffer te kunnen volgen.
Reizigers kunnen een belangrijke rol vervullen voor reisondernemingen. Zij delen inspiratie en informatie, plaatsen reviews en kunnen andere reizigers adviseren.

Frank Oostdam: “Met dit zeer uitgebreide ‘Travel Experience Tomorrow’ willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven. Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.”

Het gehele rapport kun je lezen op www.anvr.nl (Publicaties): Travel Experience Tomorrow rapport.

 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: