Stijgende hoteltarieven, stabiele luchtvaarttarieven en nieuwe zakenreistrends

13 september 2017 | Thijs Jacobs
Stijgende hoteltarieven, stabiele luchtvaarttarieven en nieuwe zakenreistrends<

Advito's 2018 Industry Forecast voorspelt een matige toename in hoteltarieven wereldwijd en een toename in vliegreizen die, buiten markten waar de vraag het grootst is, een minimaal effect op luchtvaarttarieven heeft. De forecast geeft ook aan dat het gebrek aan hotelkamers voor voorkeurstarieven een steeds groter probleem wordt. Verder is er sprake van doorlopende problemen met de veiligheid en risico’s voor reizigers en toenemende uitdagingen rondom nieuwe NCD-normen. Ook biedt het een overzicht van nieuwe diensten door derden met de mogelijkheid om reizigers voordeel te geven via machinaal leren.

Problemen met beschikbaarheid van hotelprijzen blijven bestaan

Een van de grootste uitdagingen waar zakelijke inkopers en reisafdelingen tegenaan lopen, is de beschikbaarheid van hotelprijzen. Hotels gaan steeds doordachter om met yield management, waardoor het voor zakenreizigers moeilijker wordt om voorkeurstarieven te vinden en te boeken. Onderzoek van Advito toont aan dat die tarieven wereldwijd in 24 procent van de gevallen niet beschikbaar waren, bij Europese hotels soms zelfs 33 procent. Bedrijven die audits van standaardhotelprijzen en prijsbeschikbaarheid uitvoeren en na een boeking hotelprijzen blijven monitoren op prijsverlagingen tot op het moment van inchecken, zijn het beste voorbereid op deze uitdaging.

Promotie van NDC-normen versnelt

Sinds 2015 willen steeds meer luchtvaartmaatschappijen dat zakenreisorganisties en hun zakelijke klanten overschakelen op nieuwe boekingskanalen die voldoen aan de New Distribution Capability (NDC)-normen van IATA. Hiermee kunnen luchtvaartmaatschappijen gebundelde pakketten aanbieden in plaats van keuzes die alleen gebaseerd zijn op de prijs. Heffingen in rekening brengen voor boekingen via indirecte kanalen wordt steeds gewoner. De verwachting is dat deze trend snel zal toenemen. "Het gebruik van NDC-overeenkomsten vormt een van de grootste gevaren voor bedrijven: afzwakking van hun onderhandelingskracht op de lange termijn. Een van de grote krachten van een GDS is de uitgebreide leverancierscontent, waardoor het mogelijk is om prijzen te vergelijken", zegt Bob Brindley, Vice President en Principal van Advito, het wereldwijde reisadviesbureau dat de jaarlijkse studie uitgeeft.

Bezorgdheid om reisrisico's en security blijft aanhouden

Door geopolitiek en terrorisme worden meer reizigers aan gevaar blootgesteld. Aspecten om het komende jaar in de gaten te houden zijn onder meer de verslechterende diplomatieke relaties tussen de VS en Rusland en de escalerende spanningen op het Koreaanse schiereiland. Reizen kan bemoeilijkt worden door wijzigingen in de visum- en immigratiereguleringen, maar ook door de bescherming van reizigers tegen mogelijke bedreigingen door beveiligingsbeambten, zoals een verbod op elektronische apparaten aan boord. Omdat het onmogelijk is om te voorspellen wanneer en waar terroristische dreigingen of natuurrampen zullen plaatsvinden, moeten zakenreisafdelingen het wereldnieuws blijven volgen, zoeken naar technologische oplossingen die de communicatie met reizigers verbeteren, de aansprakelijkheid in verband met de zorgplicht verzekeren en doorgewinterde reizigers leren wat te doen in geval van een incident.

Machinaal leren geeft besparingsvoordelen

Leveranciers maken nu ook gebruik van machinaal leren om reizigers voordelen te geven. De toegevoegde waarde overschrijdt het aanvankelijke doel om meer over de klanten te leren. Deze technologie wordt nu toegepast om bedrijven te helpen met besparingen en de stress voor reizigers te verminderen door prijsvoorspellingen, het voorspellen van vluchtvertragingen en het omboeken van vluchten als de tickets al gekocht zijn. Deze toepassing geeft de reizigers weer controle en helpt hen om betere reiskeuzes te maken.

Download de infographic van Advito's 2018 Industry Forecast of het volledige rapport hier.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Toerisme Achtergronden
Helft vakantiegangers neemt eigen beddengoed mee op reis

Meer dan de helft van alle Nederlandse vakantiegangers neemt zijn eigen beddengoed mee op reis. In gemiddeld 47 procent van de gevallen is dat het eigen kussen, óók als wordt overnacht in een hotel of appartement. Op de camping lijkt het eigen dekbed het met 73 procent te winnen van de...

Toerisme Longread NHTV
De Chinese millennial, hotelgast van de toekomst

Over de Chinese toerist wordt door de Nederlandse pers veel geschreven. We zien koppen zoals '4000 Chinezen trekken door Nederland: waarom zijn we zo populair?' of ‘Giethoorn overspoeld met Chinezen’. En hoewel de Chinese toerist een groeiende rol heeft op de Nederlandse markt, k...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Hotelreceptioniste mag niet ontslagen worden na fout

Het Holiday Beach Resort in Curaçao wilde een receptioniste ontslaan, maar de rechter stak daar een stokje voor. De bewuste receptioniste gaf immers het kamernummer van een man door aan zijn echtgenote. De man verbleef met een andere vrouw in het hotel. De rechter oordeelt dat de privacy v...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: