Veluwe weer iets minder populair

11 januari 2019 | Thijs Jacobs

Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4% toegenomen. Dat geldt overigens ook voor de rest van Nederland. We gaan langer op vakantie. Gelderland was goed voor 17 miljoen overnachtingen.

Deze cijfers zijn bijzonder omdat het aantal binnenlandse vakanties juist iets afnam, met zo’n 2,4 %. In Gelderland zijn vorig jaar 2,1 % minder vakanties geboekt. Desondanks positieve cijfers, omdat de geboekte vakanties langer duurden en daardoor meer overnachtingen opleverden.  

Veluwe

De Veluwe staat op de derde plaats op de ranglijst van populaire binnenlandse vakantieregio’s. Dit blijkt uit het jaarlijkse Continu Vakantie Onderzoek. Gelderland blijft net als de afgelopen jaren de meest populaire vakantieprovincie van Nederland. In 2018 hielden Nederlanders bijna 1,9 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand. In 2017 stond de Veluwe nog op één. De regio neemt nu de derde plaats in, na de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Door de mooie zomer van 2018 hebben de waterrijke gebieden hier mogelijk meer van geprofiteerd.

Meer uitgaven in Gelderland

Gelderland blijft dus net als andere jaren de meest populaire provincie voor Nederlandse vakantiegangers. Nederlanders hielden vorig jaar bijna 2,9 miljoen vakanties in onze provincie. Behalve de Veluwe, zijn ook de andere Gelderse regio’s goed bezocht. Bezoekers gaven daarbij 495 miljoen euro uit, zo’n kleine 5 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Gedeputeerde Bea Schouten (Toerisme): “Ik ben trots op de grote populariteit van onze provincie als vakantiebestemming. En ik stel vast dat behalve de Veluwe, ook de Achterhoek en de regio’s Arnhem-Nijmegen en het Rivierenland gezamenlijk meer dan een miljoen bezoekers trekken.’’

Meer buitenlandse toeristen naar Gelderland

Uit cijfers van het CBS blijkt dat ook buitenlandse toeristen Gelderland steeds beter weten te vinden. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen en zakelijke bezoekers steeg in de eerste negen maanden van vorig jaar met 14,4% naar bijna 1,5 miljoen t.o.v. de overeenkomstige periode het jaar ervoor. De Nederlandse groei bedraagt in die periode bijna de helft (7,6%).

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: