Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

27 december 2018 | Thijs Jacobs

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder het lage tarief! Alleen wanneer je de btw-verhoging direct doorberekent aan je gasten, blijft het bedrijfsresultaat gelijk. Maar ja, schrikt de prijsverhoging de consument niet af? Aan jou als ondernemer de keuze om de btw-verhoging al dan niet door te berekenen en er al dan niet een schepje bovenop te doen...

Er zijn horecaondernemers die de verhoging bewust niet doorberekenen aan de klant. In deze gevallen hebben zij afgelopen jaar al prijswijzigingen doorgevoerd, zijn de marges al toereikend of nemen ze hun verlies. Verhoging van de prijzen zou klanten immers maar afschrikken, zo menen veel horecaondernemers. Bij het opstellen van offertes voor 2019 is het wel raadzaam om te vermelden dat de btw-verhoging doorberekend wordt.

 

 

Belastinghervorming staat aan de basis van btw-verhoging

Aan de consumentenkant gaat de koopkracht er schijnbaar op vooruit. Het belastingstelsel wordt immers in stappen hervormd, waardoor er aanpassingen komen op de belastingschijven. In 2021 kennen we niet vier, maar twee schijven (zie tabel). De percentages worden over het algemeen – en met name voor de middeninkomens – lager, waardoor de invloed van de verhoging van het lage btw-tarief wordt weggepoetst. Althans, dat is de conclusie die de regering trekt uit de eigen rekenmodellen. In de praktijk zien we echter dat veel ondernemers deze verhoging aangrijpen om direct maar een forsere verhoging door te voeren.

Tabel belastingschijven:

 

Koopkracht van belang, maar wordt vaak vergeten...

KHN is tegenstander van de btw-verhoging. KHN-voorzitter Robèr Willemsen sprak de verwachting uit dat de consument minder geld overhoudt om uit eten te gaan of een hotel te bezoeken omdat hij of zij te maken heeft met een verhoging van de prijs van de dagelijkse boodschappen, als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief. Blijkbaar vergat hij in dit geval de aanpassingen in het belastingstelsel mee te nemen in zijn berekening. De koopkracht zou er immers op vooruit gaan, ongeacht of het volle winkelkarretje duurder wordt… Natuurlijk is die kennis er nog niet bij iedereen en weten we niet of de koopkracht er daadwerkelijk op vooruit gaat, zoals wel wordt geschetst door de staatssecretaris, maar een dergelijke aanname zou wat voorbarig zijn; zeker wanneer de uitspraak wordt gedaan door de voorzitter van een dergelijke werkgeversorganisatie.

Ga je je prijzen verhogen of niet?

Even terug naar de dagelijkse praktijk. Een kopje koffie gaat, als de btw-verhoging 1-op-1 wordt doorgevoerd, van 2 euro naar 2,06 euro, zo rekent staatssecretaris Snel van Financiën ons voor. De NOS ging bij een aantal ondernemers langs en zij waren voornemens om een prijsstijging van gemiddeld 5 procent door te voeren. Niet voor niets, zo is hun visie. Want ook de ondernemer heeft te maken met bepaalde prijsontwikkelingen. Zo valt volgend jaar de energierekening hoger uit en zijn zij meer kwijt aan salarissen. Wanneer je er als horecaondernemer voor kiest om nu de prijzen flink te verhogen en dat af te schuiven op de btw-verhoging, dan is dat niet geheel correct. Er zijn andere factoren van invloed op de door jou gewenste prijsverhoging. Veel ondernemers hebben namelijk al langere tijd de prijzen niet verhoogd, waardoor dit een logisch moment is (of lijkt) om dat te doen. Het is dan wel van belang om redelijk te blijven, want je vaste gasten gaan niet graag 2,30 euro betalen voor dat kopje koffie dat een week eerder nog 2 euro kostte.

Je relatie met je klantenkring is ook wat waard en de invloed van prijs op afzet is er wel degelijk. Wellicht is het raadzaam om de btw-verhoging wel door te voeren en je prijzen nog wat verder te verhogen, maar doe dit dan in stappen om uiteindelijk het gewenste prijspeil te bereiken. De slimme kassa biedt daarbij voordelen; met één druk op de knop zijn alle prijzen (en het btw-tarief op 1 januari natuurlijk ook) aangepast. Er zijn horecaondernemers die eind 2018 de prijzen al verhoogd hebben in plaats van de start van het nieuwe jaar - en de daarbij behorende btw-verhoging - af te wachten. Daar is wat voor te zeggen, zeker op psychologisch vlak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: