Verrassen met een ontbijt á la carte

11 april 2017 | José Mast

Veel verse producten naar ieders wens en toch zo min mogelijk weggooien. Met dat dilemma begint menig b&b-eigenaar de dag. Vooraf de wens van de gast peilen voorkomt verspilling, maar verkleint de verrassingsfactor. Met deze tips serveer je een uitgebalanceerd ontbijt: goed voor de gast, het milieu én de portemonnee.

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWE EDITIE VAN BED & BREAKFAST

Het brood is vers van de bakker of zelf afgebakken en er is keuze uit verschillende soorten, inclusief croissants. Verschillende soorten kaas en vleeswaren worden onverpakt op een schaal gepresenteerd. Vers fruit en rauwkost liggen voor het grijpen. Yoghurt – naturel en met fruit – staat klaar in kommen, vers geperst sap in een kan. De jam is van de plaatselijke fruitteler, het zachtgekookte ei uit eigen ren. Alles goed en wel, maar welke gast lust alles? Hoe vaak gebeurt het niet dat juist dat donkerbruine boerenbrood overblijft, of alle kaas of alle vleeswaren?  

Wensenlijst
Sinds de invoering van de allergenenwetgeving is het al lang niet vreemd meer gasten te vragen naar hun dieetwensen. Dat kan prima door middel van een standaardmail na de reservering of enkele dagen voor aankomst. Zo voorkom je in ieder geval dat er veel overblijft omdat je niet op de hoogte was van een allergie of dieetwens, zoals glutenvrij, vegetarisch of veganistisch. 

Informeren naar ontbijtvoorkeuren gaat net een stapje verder. Wel of geen yoghurt? Wel of geen eitje en zo ja, hoe lang gekookt? Wit of bruin, hard of zacht brood? Je kunt het allemaal uitvragen, maar een afvinklijstje doet wel afbreuk aan de verwennerij die uitgaat van een b&b-ontbijt, zeker als de gast nog geen voet over de drempel heeft gezet.  
 

Een alternatief is in gesprek te gaan na de ontvangst. Het blijkt snel genoeg of gasten deze aandacht op prijs stellen, wat vaak het geval zal zijn, of dat ze alle keuzes open willen houden. In het laatste geval kun je ook op de ochtend zelf nog vragen of ze interesse hebben in extra vleeswaren van de biologische slager die je in de koelkast klaar hebt staan.

Verrassing!
Hoe nauwgezet de gast zijn wensen ook aangeeft, er blijven nog genoeg manieren over om te verrassen. Speel in op het seizoen met vers fruit. Een aardbei op een beschuit is een ware traktatie, net als blueberrypancakes. Ga op zoek naar minder bekende broodsoorten of bak ze zelf, zodat gasten iets hebben om uit te proberen. Ook lokale producten doen het altijd goed, zoals jam, honing, sap, brood of gebak. Of zet een extra hartige variatie neer, zoals kruidenkwark, humus of avocado.

Mocht er toch teveel op tafel staan, dan kun je een doggybag aanbieden. Als b&b hoef je weliswaar niet in een lunch te voorzien, maar wat maakt het uit of gasten al het brood tussen negen en tien opeten of een deel in de middag? Ontdek de waardering die schuilt in het aanbieden van een boterhamzakje. Want in de praktijk blijkt vaak: hoe scheutiger de gastvrouw of gastheer, des te bescheidener te gast. 
 

Dit mag niet ontbreken op de ontbijttafel

Het Hof van Laren ? Cornélie Kars (1 kamer)
"Vers sap, liefst zelf geperst. Wat ik zelf kan maken, maak ik zelf, ook het brood als gasten langer blijven. Kwaliteit staat bij mij op nummer één: hele goede koffie, kaas van een goede kaaswinkel, vers fruit. Als alles wat je aanbiedt goed is, dan geldt: less is more."

Résidence La Vie en Rose ? Karlijn Dapper (3 kamers)
"Lokale producten en maatwerk. Ik ga vooraf het gesprek aan, om niet teveel te hoeven weggooien. Vers fruit van het seizoen en rauwkost zijn vaste onderdelen. Tegenwoordig doe ik ook meer met hartig, zoals Turkse yoghurt met kruiden uit eigen tuin, zoals bieslook, basilicum, oregano en munt."

Huize Nijhof ? Annet Schuiling (1 kamer)
"Dat hangt van de gast af. Ik vraag altijd vooraf waar ze van houden en of ze speciale wensen hebben. Voor wie wil heb ik zelfgemaakte, met honing gezoete granola en jam uit Groenlo. Verder doe ik er altijd een lekker cakeje bij, voor bij de koffie."

De Oale School ? Kristel Roelofs en Marieke Olde Weghuis (7 kamers)
"Vers ambachtelijk brood en broodjes en streekproducten uit Twente, zoals eigengemaakte jam en vers fruit. Een ruime keuze aan soorten thee wordt ook op prijs gesteld."

Tips

Presenteer boter en smeerbaar broodbeleg hygiënisch in kleine potjes of bakjes. Dit geeft het ontbijt cachet, ook al sla je de producten in bij de groothandel of voordeelsupermarkt. 

Durf voor chocopasta en ander weinig gebruikt zoet broodbeleg terug te vallen op mini-verpakkingen.

Investeer in een ruim assortiment koffie en thee en zorg dat je koffie in verschillende variaties kunt serveren (espresso, cappuccino, latte). Dat geeft het ontbijt klasse.

Foto's: Het Hof Van Laren

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: