Vijf Ontwikkelingen onder tech-savvy zakenreizigers

12 september 2017 | Roy Spijker

Als vakantiereizigers zijn we gewend geraakt aan apps en tools die het reizen zo snel, soepel en gesmeerd mogelijk laten verlopen. Tegelijkertijd zijn gemak, snelheid en gepersonaliseerde diensten een topprioriteit geworden voor zakelijke reizigers. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd 97% van de reizigers vindt dat technologie het boeken van reizen makkelijker heeft gemaakt en 18% van de zakelijke reizigers geeft aan dat gratis wifi topprioriteit is.

Om de tech-savvy zakenreizigers te helpen, heeft Booking.com Business een top 5 samengesteld van technologische innovaties die de manier waarop mensen zakelijk reizen hebben veranderd - van boekingstools tot geïntegreerde oplossingen voor uitgavenbeheer, stressverlichting tijdens het reizen en hightech hotels met kunstmatige intelligentie.

1. Zakenreizen met mobiele apparaten
Net als vakantiereizigers zijn zakenreizigers in toenemende mate afhankelijk van mobiele technologie om hun reizen te vergemakkelijken: ze vertrouwen op hun smartphones voor updates over files of vertraagde vluchten, of om eenvoudig een taxi te boeken of een pinautomaat te vinden. De onmiddellijke toegang tot informatie en de mogelijkheid om onderweg aanpassingen te maken stroomlijnt de reis, verlicht onnodige stress en (nog belangrijker) bespaart tijd wanneer dit het meest kostbaar is.

De snelle introductie van nieuwe mobile-first tools vereenvoudigt ook de manier waarop zakenreizigers hun reizen boeken en beheren. Zolang je een mobiele verbinding hebt, geven sites als Booking.com je de flexibliteit om met een druk op de knop accommodatie- of reisplannen onderweg te zoeken, boeken, wijzigen of annuleren.

2. Draagbare gadgets voor elke behoefte
Licht reizen is cruciaal tijdens een zakenreis omdat je vaak alleen handbagage mee kunt nemen. Hier is de top 3 draagbare onmisbare gadgets voor onderweg:

  • Een powerbank met een hoge capaciteit, zodat je nooit met een lege batterij komt te zitten
  • Een lichtgewicht GPS-tracker zodat je niet bang hoeft te zijn je bagage kwijt te raken wanneer je toch een tas moet inchecken
  • Een VPN-app om je eigen beveiligde draadloze verbinding te maken - ideaal voor onderweg.

3. Hightech accommodatie
In toenemende mate innoveren accommodaties om de nieuwste technologieën te integreren in alle aspecten van je verblijf. Check bijvoorbeeld The Yotel in New York City, waar je bij binnenkomst wordt geholpen door YOBOT, een bagage-opslagrobot.
 
Bij veel hightech hotels draait de ervaring van gastvrijheid om het gebruik van smartphones: zo kan de gast veel zelf bepalen. Bij City Hub in Amsterdam kunnen gasten bijvoorbeeld met een mobiele app de voorzieningen in hun kamer bedienen en met andere gasten communiceren. Maar bij CitizenM-hotels (in Amsterdam, New York en Londen) gaan ze nog een stapje verder: je kunt er in alle kamers met een tablet de tv, gordijnen, temperatuur, verlichting en zelfs de wekker mee bedienen.

4. Beheer van zakelijke reisuitgaven en -facturen
Het bijhouden van je zakelijke uitgaven kan een tijdrovend klusje zijn. Maar met apps als Expensify hoef je alleen maar een rapport te creëren en vervolgens met de camera van je telefoon je bonnetjes te scannen. De app doet de rest van het werk. Zodra je reis voorbij is, kun je het volledige rapport met prijsopbouw naar je financiële contactpersoon sturen. Geavanceerde Booking.com-tools voor het beheren van budgetten laten je ook je uitgaven in het oog houden zodat je er te allen tijde voor kunt zorgen dat je het bedrijfsbudget niet overschrijdt.

5. Ontspannen en onthaasten met tech
Tijd om te ontspannen is cruciaal tijdens een hectische zakenreis: het helpt je om zo productief mogelijk te zijn en die pitch of meeting perfect te doen. Vergeet niet je Roku-stick in te pakken zodat je je favoriete show van je telefoon naar je tv kunt streamen of download Headspace voor rustige meditatie-oefeningen aan het eind van een lange dag.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: