‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

12 maart 2018 | redactie

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

Vier miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.


Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotelbranche gevoelig voor dit soort zoektrends. Reisaanbieders die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichterbij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun gebruikers. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Auteur: Stef Driessen, ABN AMRO

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column: Succes krijgen door aandacht

Afgelopen week zijn de nieuwe nominaties van beste B&B 2019 bekendgemaakt. Stuk voor stuk prachtige B&B’s die het zeker verdienen beste B&B van Nederland te worden. Nog niet zo lang geleden kwam ons deze prijs ook ten deel. Nog steeds kijken wij daar met heel veel plezier op terug....

Awards Bed&Breakfast
Bekendmaking nominaties 'Beste B&B van Nederland 2019'

Welke B&B wordt verkozen tot Beste Bed & Breakfast van Nederland 2019? Drie accommodaties in Drenthe, Friesland en Noord-Brabant komen in aanmerking voor deze prestigieuze titel. De winnaar wordt op woensdag 8 mei bekend gemaakt door Stichting Bed & Breakfast Nederland, de organisatie ac...

Achtergronden
Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vi...

Booking.com
Booking.com onthult de rol die hosts spelen voor reizigers

Booking.com maakt bekend wat voor gasten de belangrijkste motivaties zijn om in verschillende soorten accommodaties te verblijven, en welke rol hosts, managers en eigenaren hierin spelen. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit bij het plannen van hun volgende trip en daarom is het voor ee...

Airbnb
Het Louvre gaat voor één nacht worden omgetoverd tot Airbnb

Airbnb en het Louvre hebben op 3 april aangekondigd dat het museum voor één nacht zal worden getransformeerd tot een huis. Voor de eerste keer ooit, krijgen kunstliefhebbers de kans om dichtbij de meesterwerken, inclusief de Mona Lisa, te overnachten. Zij mogen de nacht doorbrengen in ...

Interview
Interview Hotel In het huis van Deventer: "Hier geen tv's op de kamer"

Het mag best eens duidelijk gezegd worden: dankzij hoteliers is veel van ons nationale erfgoed bewaard gebleven. Hotel In het huis van Deventer kijkt uit op het Grote Kerkhof; dat zal menig ‘vreemdeling’ vreemd in de oren klinken, maar we hebben het gewoon over het plein waarop de groots...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: