‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

12 maart 2018 | redactie

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

Vier miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.


Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotelbranche gevoelig voor dit soort zoektrends. Reisaanbieders die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichterbij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun gebruikers. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Auteur: Stef Driessen, ABN AMRO

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Awards Achtergronden
Auberge du Bonheur winnaar Brabantse Gastvrijheid Award 2018

Tijdens de slotmanifestatie van het jaar waarin Brabant de titel ‘European Region of Gastronomy’ draagt, is op 3 december de eerste Brabantse Gastvrijheid Award 2018 uitgereikt. In pop-up restaurant De Teruggave in Breda nam Auberge du Bonheur uit Tilburg met gepaste trots de award in on...

Achtergronden
Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties....

Hotel Achtergronden
Auping en DSM-Niaga realiseren doorbraak met circulair matras

Koninklijke Auping en DSM-Niaga hebben een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Matrassen vormen wereldwijd een van de grootste bijdragen aan stortafv...

Toerisme Achtergronden
De grappigste zoekopdrachten

Wat heeft Berlijn met beren? Waarom is Belgische chocolade de beste ter wereld? Wat eten ze in Frankrijk? Dit is wat Nederlanders altijd al hebben willen weten over hun buurlanden. Wanneer je nieuwsgierig bent naar wat andere mensen op dit moment bezighoudt, kan je het best kijken naar hun zoekopdra...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: