'Voor je het weet ben je slaaf van je gast'

5 november 2019 | Thijs Jacobs

Een miljoen mensen loopt met idee om ooit een B&B of camping te beginnen. Nóg meer mensen zitten voor de buis voor een aflevering van Ik Vertrek, Chateau Meiland of Bed and Breakfast. En als je dan die felbegeerde droomplek hebt, wil je deze graag succesvol maken. Maar een inspirerend boek over hoe je dat nu precies aanpakt, vond voormalig hoteleigenaar Nelleke Griffioen niet. Daarom schreef ze dat boek zelf: DroomplekGeluk. Lees vooral verder en maak ook kans op een gratis exemplaar; zie voor de winactie de uitleg onderaan het interview.  

Kun je uitleggen wat het boek DroomplekGeluk precies anders maakt dan andere boeken?

"Ik zie dat er veel interessante boeken zijn met ervaringsverhalen en nuttige tips voor mensen met een gastenverblijf(droom). Er zijn ook veel boeken over emigreren en met landeninfo voor mensen die naar het buitenland gaan. Maar een ‘stap voor stap’-aanpak voor succesvol droomplekondernemerschap had ik nog niet ontdekt. Het leek me waardevol om een model, een praktische aanpak, te ontwikkelen als houvast. Dat model is het DroomplekRoer© geworden."

Wat moeten we ons voorstellen bij het DroomplekRoer©?

"In het roer onderscheid ik zeven ondernemerspijlers en twee vaardigheden die essentieel zijn om je B&B-, camping-, hotel- en vakantiewoningenbusiness succesvol te maken. Als er iets in je gastenbedrijf niet helemaal lekker loopt, kun je aan de hand van deze stappen kijken waar het spaak loopt. Voor mensen die een droomplekwens hebben, is het een stevig houvast voor de volgorde waarin je die droom kunt waarmaken. Het model ziet er overigens uit als een scheepsroer. Met een knipoog naar ‘het roer omgooien’, maar vooral ook als reminder dat je zelf aan het roer staat."

Is het een theoretische aanpak of spreek je uit ervaring?

"Het model is 100 procent op de praktijk gebaseerd. In 2009 ben ik met mijn echtgenoot Hans, onze baby en peuter naar Oostenrijk vertrokken. We hebben er 7 jaar lang een knus berghotel gerund, de Berghut. Het was heel succesvol én we hebben regelmatig onze neus gestoten. Nu we droomplekeigenaren - in spé - begeleiden, merken we hoe fijn ze het vinden dat ze een houvast hebben om hun droom succesvol te maken."

Wat is volgens jou de meest gemaakte fout door B&B-eigenaren?

"Veel mensen die een droomplek runnen, staan graag klaar voor anderen, hebben oog voor detail en doen dingen graag goed. Dat is essentieel als je dit werk doet. Alleen is de lijn tussen kracht en valkuil heel dun. Voor je het weet, ben je slaaf van je gast en bepalen gasten bepalen je leven (in plaats van dat je dat zelf bepaalt). Daar kun je je gast niet de schuld van geven; dat doe je zelf. Gastvrijheid gaat net zo goed over het bewaken van je grenzen."

Waar wil je de lezer van DroomplekGeluk toe uitnodigen?

"Ik nodig de lezer uit om zichzelf centraal te stellen in zijn of haar (droom)bedrijf. Of je nu startend bent of al een tijdje meedraait als gastenverblijfeigenaar: het is nuttig om regelmatig even boven je bedrijf te gaan hangen en je af te vragen: ‘Waarom doe ik dit ook alweer en waar zitten verbeterpunten? Hoe kan ik mijn droombedrijf creëren?’ Het DroomplekRoer© kan daar heel helpend bij zijn."

Win een exemplaar van dit inspirerende boek!

Bed and Breakfast mag een exemplaar van ‘DroomplekGeluk – In 9 stappen naar jouw succesvolle B&B, camping, hotel of vakantiehuis’ verloten.
Geef uiterlijk op op 15 november aanstaande door waarom je graag dit exemplaar zou willen winnen. Je kunt je reactie sturen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Economie Coronacrisis
Omzetdaling horeca is ongekend, vooral hotels zwaar getroffen

De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de horeca nam in het tweede kwartaal van 2020 met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. In het eerste kwartaal daalde de omzet al met bijna 14 procent. Voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: