Welk reserveringssysteem past bij u?

25 maart 2016 |
Welk reserveringssysteem past bij u?<

Het is fijn als gasten via internet de weg naar uw bed & breakfast weten te vinden. Maar dagelijks verschillende boekingskanalen
bijhouden zonder enig persoonlijk contact is niet de gedroomde bezigheid van b&b-eigenaars. Gelukkig kun je daar als ondernemer het nodige in sturen.

Verschillende kanalen
Geen b&b kan meer zonder een goede website met een reserveringsformulier en/of contactmogelijkheid. Op uw eigen website kunt u immers het beste het karakter van uw eigen b&b uitdragen. Daarnaast is er keuze uit verschillende kanalen om gastenkamers onder de aandacht van de potentiële gast te brengen. Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu zijn wel de bekendste. Via deze websites doen gasten een reserveringsaanvraag, geen rechtstreekse boeking. Daarnaast is Booking.com sterk in opmars. Naast deze twee grote, bekende websites, zijn er kleinere spelers op de markt voor het boeken van gastenkamers, zoals Erfgoedlogies.nl, Breakfastandbed.nl, Pronkkamer.nl, Hotels.nl, Weekendhotels.nl, Origineelovernachten.nl en Bijzonderplekje.nl. Afhankelijk van wat je als b&b te bieden hebt, kun je hiermee de kring van belangstellenden vergroten. Vergeet ook niet eventuele regionale websites voor recreatie in de omgeving. Concurrerende b&b’s staan er weliswaar pal naast elkaar, maar profiteren wel allemaal mee van de toeristische promotie.

Eigenwijze keuzes
Een papieren agenda is bij veel b&b’s nog altijd favoriet om de boekingen bij te houden, al heeft een groot aantal daarnaast ook een elektronische agenda of Excel-bestand. Nog een stapje verder gaat een online boekingssysteem, dat de bevestiging van een gast direct verwerkt in de agenda en desgewenst ook de factuur genereert. Maar b&b-houders maken graag eigenwijze keuzes, ook als het om online boeken gaat, en een compleet geautomatiseerd systeem hoort daar niet bij. Ze exploiteren immers geen hotel! Alternatieven om het online boeken toch wat makkelijker te maken, is bijvoorbeeld de reserveringsmodule van Bedandbreakfast.nl, die gemakkelijk in de eigen website te integreren is. Als b&b-eigenaar moet je de aanvraag nog wel bevestigen, met een druk op de knop. Een voordeel is dat de boekingen via je eigen website onmiddellijk in het systeem van Bedandbreakfast.nl komen te staan. Bovendien is alles ook via een app bij te werken. Je kunt ook je eigen boekingen via een kalender-button van Booking.com op je eigen website laten gebeuren. Booking.com heeft hiervoor scherpe tarieven.

Ander soort gast
Ieder kanaal levert een ander type gast op. Zo is de gast via Booking.com vaak een zakelijke gast, die op doordeweekse dagen op het laatste moment de gaatjes vult. Niet zelden is het ook een verraste gast, omdat hij wat minder bewust voor een b&b kiest dan mensen die via Bedandbreakfast.nl op zoek zijn. Maar als die verrassing positief uitpakt, is het ook een gast die wellicht met partner nog een keer terugkomt. Ten slotte is het ook vaker een buitenlandse gast, omdat Booking.com internationaal hard aan de weg timmert.

Panel: Zo reserveren gasten online bij mij
Résidence La Vie en Rose - Karlijn Dapper (3 kamers)

“We hebben bewust geen beschikbaarheidsagenda online staan. Als gasten een aanvraag sturen via Bedandbreakfast.nl, nemen wij persoonlijk contact op via e-mail. Bij Booking.com komt de boeking direct in de agenda. We hebben daardoor een enkele keer gebeurd een dubbele boeking gehad. Dan bel ik de gast met wie we nog geen contact hebben gehad met een alternatief voorstel. Dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Gasten van Booking.com zijn ook maar mensen!”

De Drie Scheepkens – Alfred Oskamp (3 kamers)

“Gasten kunnen rechtstreeks bij ons reserveren of via Booking.com. Bij een rechtstreekse reservering zetten we de betreffende kamer op die datum op Booking.com handmatig dicht. Ons belangrijkste systeem is een Excel-bestand, waarin per kamer de bezetting staat vermeld. Het behoeft de nodige discipline om beide kalenders synchroon te houden, maar in alle jaren hebben wij slechts één dubbele boeking gehad.”

Chocolat B&B Maastricht – Monique Dudok (2 kamers)

“Ik heb weinig voorzieningen wat online reserveringen betreft. Dat had ik zeker moeten veranderen, want zonder Booking en Co, gaat het niet meer! Dat is één van de redenen waarom ik voorlopig ga stoppen met mijn b&b. Ik wilde graag de reserveringen zelf bepalen, maar dat lukt uiteindelijk niet als je een constante bezetting wil bereiken. Dus in 2016 voor mij even geen Chocolat meer.”

Het Hemelrijck – Johan Holthof (2 kamers)

“Ik krijg reserveringen via Booking.com, Airbnb, Bedandbreakfast.eu en Bijzonderplekje.nl. Ik houd in Stinngo mijn beschikbaarheid bij en dankzij het iCal-systeem kan ik die met alle andere kalenders synchroniseren, behalve met Booking.com. Daarom zet ik altijd maar één kamer op Booking.com, dan heb ik er altijd nog een over voor andere kanalen. Ik raad aan om altijd beschikbaarheid te tonen, dat verlaagt de drempel voor boekingen.”

Huize Nijhof – Annet Schuiling (1 kamer)

“Ik sta op Bedandbreakfast.nl en op Booking.com. Het stoort me dat je niet in beeld komt bij potentiële gasten als ze zoeken op een datum die niet vrij is. Ik heb juist gemerkt dat gasten vaak graag schuiven met hun datum als ze ons eenmaal gezien hebben. Daarom houd ik in Bedandbreakfast.nl mijn beschikbaarheid niet bij. Voor straf kom ik dan onderaan te staan. Jammer dan.”

José Mast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: