Welk reserveringssysteem past bij u?

25 maart 2016
Welk reserveringssysteem past bij u?

Het is fijn als gasten via internet de weg naar uw bed & breakfast weten te vinden. Maar dagelijks verschillende boekingskanalen
bijhouden zonder enig persoonlijk contact is niet de gedroomde bezigheid van b&b-eigenaars. Gelukkig kun je daar als ondernemer het nodige in sturen.

*Verschillende kanalen*
Geen b&b kan meer zonder een goede website met een reserveringsformulier en/of contactmogelijkheid. Op uw eigen website kunt u immers het beste het karakter van uw eigen b&b uitdragen. Daarnaast is er keuze uit verschillende kanalen om gastenkamers onder de aandacht van de potentiële gast te brengen. Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu zijn wel de bekendste. Via deze websites doen gasten een reserveringsaanvraag, geen rechtstreekse boeking. Daarnaast is Booking.com sterk in opmars. Naast deze twee grote, bekende websites, zijn er kleinere spelers op de markt voor het boeken van gastenkamers, zoals Erfgoedlogies.nl, Breakfastandbed.nl, Pronkkamer.nl, Hotels.nl, Weekendhotels.nl, Origineelovernachten.nl en Bijzonderplekje.nl. Afhankelijk van wat je als b&b te bieden hebt, kun je hiermee de kring van belangstellenden vergroten. Vergeet ook niet eventuele regionale websites voor recreatie in de omgeving. Concurrerende b&b’s staan er weliswaar pal naast elkaar, maar profiteren wel allemaal mee van de toeristische promotie.

*Eigenwijze keuzes*
Een papieren agenda is bij veel b&b’s nog altijd favoriet om de boekingen bij te houden, al heeft een groot aantal daarnaast ook een elektronische agenda of Excel-bestand. Nog een stapje verder gaat een online boekingssysteem, dat de bevestiging van een gast direct verwerkt in de agenda en desgewenst ook de factuur genereert. Maar b&b-houders maken graag eigenwijze keuzes, ook als het om online boeken gaat, en een compleet geautomatiseerd systeem hoort daar niet bij. Ze exploiteren immers geen hotel! Alternatieven om het online boeken toch wat makkelijker te maken, is bijvoorbeeld de reserveringsmodule van Bedandbreakfast.nl, die gemakkelijk in de eigen website te integreren is. Als b&b-eigenaar moet je de aanvraag nog wel bevestigen, met een druk op de knop. Een voordeel is dat de boekingen via je eigen website onmiddellijk in het systeem van Bedandbreakfast.nl komen te staan. Bovendien is alles ook via een app bij te werken. Je kunt ook je eigen boekingen via een kalender-button van Booking.com op je eigen website laten gebeuren. Booking.com heeft hiervoor scherpe tarieven.

*Ander soort gast*
Ieder kanaal levert een ander type gast op. Zo is de gast via Booking.com vaak een zakelijke gast, die op doordeweekse dagen op het laatste moment de gaatjes vult. Niet zelden is het ook een verraste gast, omdat hij wat minder bewust voor een b&b kiest dan mensen die via Bedandbreakfast.nl op zoek zijn. Maar als die verrassing positief uitpakt, is het ook een gast die wellicht met partner nog een keer terugkomt. Ten slotte is het ook vaker een buitenlandse gast, omdat Booking.com internationaal hard aan de weg timmert.

*Panel: Zo reserveren gasten online bij mij*
*Résidence La Vie en Rose - Karlijn Dapper (3 kamers)*

“We hebben bewust geen beschikbaarheidsagenda online staan. Als gasten een aanvraag sturen via Bedandbreakfast.nl, nemen wij persoonlijk contact op via e-mail. Bij Booking.com komt de boeking direct in de agenda. We hebben daardoor een enkele keer gebeurd een dubbele boeking gehad. Dan bel ik de gast met wie we nog geen contact hebben gehad met een alternatief voorstel. Dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Gasten van Booking.com zijn ook maar mensen!”

*De Drie Scheepkens – Alfred Oskamp (3 kamers)*

“Gasten kunnen rechtstreeks bij ons reserveren of via Booking.com. Bij een rechtstreekse reservering zetten we de betreffende kamer op die datum op Booking.com handmatig dicht. Ons belangrijkste systeem is een Excel-bestand, waarin per kamer de bezetting staat vermeld. Het behoeft de nodige discipline om beide kalenders synchroon te houden, maar in alle jaren hebben wij slechts één dubbele boeking gehad.”

*Chocolat B&B Maastricht – Monique Dudok (2 kamers)*

“Ik heb weinig voorzieningen wat online reserveringen betreft. Dat had ik zeker moeten veranderen, want zonder Booking en Co, gaat het niet meer! Dat is één van de redenen waarom ik voorlopig ga stoppen met mijn b&b. Ik wilde graag de reserveringen zelf bepalen, maar dat lukt uiteindelijk niet als je een constante bezetting wil bereiken. Dus in 2016 voor mij even geen Chocolat meer.”

*Het Hemelrijck – Johan Holthof (2 kamers)*

“Ik krijg reserveringen via Booking.com, Airbnb, Bedandbreakfast.eu en Bijzonderplekje.nl. Ik houd in Stinngo mijn beschikbaarheid bij en dankzij het iCal-systeem kan ik die met alle andere kalenders synchroniseren, behalve met Booking.com. Daarom zet ik altijd maar één kamer op Booking.com, dan heb ik er altijd nog een over voor andere kanalen. Ik raad aan om altijd beschikbaarheid te tonen, dat verlaagt de drempel voor boekingen.”

*Huize Nijhof – Annet Schuiling (1 kamer)*

“Ik sta op Bedandbreakfast.nl en op Booking.com. Het stoort me dat je niet in beeld komt bij potentiële gasten als ze zoeken op een datum die niet vrij is. Ik heb juist gemerkt dat gasten vaak graag schuiven met hun datum als ze ons eenmaal gezien hebben. Daarom houd ik in Bedandbreakfast.nl mijn beschikbaarheid niet bij. Voor straf kom ik dan onderaan te staan. Jammer dan.”

~José Mast~

Overig nieuws