Welk reserveringssysteem past bij u?

25 maart 2016 |
Welk reserveringssysteem past bij u?<

Het is fijn als gasten via internet de weg naar uw bed & breakfast weten te vinden. Maar dagelijks verschillende boekingskanalen
bijhouden zonder enig persoonlijk contact is niet de gedroomde bezigheid van b&b-eigenaars. Gelukkig kun je daar als ondernemer het nodige in sturen.

Verschillende kanalen
Geen b&b kan meer zonder een goede website met een reserveringsformulier en/of contactmogelijkheid. Op uw eigen website kunt u immers het beste het karakter van uw eigen b&b uitdragen. Daarnaast is er keuze uit verschillende kanalen om gastenkamers onder de aandacht van de potentiële gast te brengen. Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu zijn wel de bekendste. Via deze websites doen gasten een reserveringsaanvraag, geen rechtstreekse boeking. Daarnaast is Booking.com sterk in opmars. Naast deze twee grote, bekende websites, zijn er kleinere spelers op de markt voor het boeken van gastenkamers, zoals Erfgoedlogies.nl, Breakfastandbed.nl, Pronkkamer.nl, Hotels.nl, Weekendhotels.nl, Origineelovernachten.nl en Bijzonderplekje.nl. Afhankelijk van wat je als b&b te bieden hebt, kun je hiermee de kring van belangstellenden vergroten. Vergeet ook niet eventuele regionale websites voor recreatie in de omgeving. Concurrerende b&b’s staan er weliswaar pal naast elkaar, maar profiteren wel allemaal mee van de toeristische promotie.

Eigenwijze keuzes
Een papieren agenda is bij veel b&b’s nog altijd favoriet om de boekingen bij te houden, al heeft een groot aantal daarnaast ook een elektronische agenda of Excel-bestand. Nog een stapje verder gaat een online boekingssysteem, dat de bevestiging van een gast direct verwerkt in de agenda en desgewenst ook de factuur genereert. Maar b&b-houders maken graag eigenwijze keuzes, ook als het om online boeken gaat, en een compleet geautomatiseerd systeem hoort daar niet bij. Ze exploiteren immers geen hotel! Alternatieven om het online boeken toch wat makkelijker te maken, is bijvoorbeeld de reserveringsmodule van Bedandbreakfast.nl, die gemakkelijk in de eigen website te integreren is. Als b&b-eigenaar moet je de aanvraag nog wel bevestigen, met een druk op de knop. Een voordeel is dat de boekingen via je eigen website onmiddellijk in het systeem van Bedandbreakfast.nl komen te staan. Bovendien is alles ook via een app bij te werken. Je kunt ook je eigen boekingen via een kalender-button van Booking.com op je eigen website laten gebeuren. Booking.com heeft hiervoor scherpe tarieven.

Ander soort gast
Ieder kanaal levert een ander type gast op. Zo is de gast via Booking.com vaak een zakelijke gast, die op doordeweekse dagen op het laatste moment de gaatjes vult. Niet zelden is het ook een verraste gast, omdat hij wat minder bewust voor een b&b kiest dan mensen die via Bedandbreakfast.nl op zoek zijn. Maar als die verrassing positief uitpakt, is het ook een gast die wellicht met partner nog een keer terugkomt. Ten slotte is het ook vaker een buitenlandse gast, omdat Booking.com internationaal hard aan de weg timmert.

Panel: Zo reserveren gasten online bij mij
Résidence La Vie en Rose - Karlijn Dapper (3 kamers)

“We hebben bewust geen beschikbaarheidsagenda online staan. Als gasten een aanvraag sturen via Bedandbreakfast.nl, nemen wij persoonlijk contact op via e-mail. Bij Booking.com komt de boeking direct in de agenda. We hebben daardoor een enkele keer gebeurd een dubbele boeking gehad. Dan bel ik de gast met wie we nog geen contact hebben gehad met een alternatief voorstel. Dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Gasten van Booking.com zijn ook maar mensen!”

De Drie Scheepkens – Alfred Oskamp (3 kamers)

“Gasten kunnen rechtstreeks bij ons reserveren of via Booking.com. Bij een rechtstreekse reservering zetten we de betreffende kamer op die datum op Booking.com handmatig dicht. Ons belangrijkste systeem is een Excel-bestand, waarin per kamer de bezetting staat vermeld. Het behoeft de nodige discipline om beide kalenders synchroon te houden, maar in alle jaren hebben wij slechts één dubbele boeking gehad.”

Chocolat B&B Maastricht – Monique Dudok (2 kamers)

“Ik heb weinig voorzieningen wat online reserveringen betreft. Dat had ik zeker moeten veranderen, want zonder Booking en Co, gaat het niet meer! Dat is één van de redenen waarom ik voorlopig ga stoppen met mijn b&b. Ik wilde graag de reserveringen zelf bepalen, maar dat lukt uiteindelijk niet als je een constante bezetting wil bereiken. Dus in 2016 voor mij even geen Chocolat meer.”

Het Hemelrijck – Johan Holthof (2 kamers)

“Ik krijg reserveringen via Booking.com, Airbnb, Bedandbreakfast.eu en Bijzonderplekje.nl. Ik houd in Stinngo mijn beschikbaarheid bij en dankzij het iCal-systeem kan ik die met alle andere kalenders synchroniseren, behalve met Booking.com. Daarom zet ik altijd maar één kamer op Booking.com, dan heb ik er altijd nog een over voor andere kanalen. Ik raad aan om altijd beschikbaarheid te tonen, dat verlaagt de drempel voor boekingen.”

Huize Nijhof – Annet Schuiling (1 kamer)

“Ik sta op Bedandbreakfast.nl en op Booking.com. Het stoort me dat je niet in beeld komt bij potentiële gasten als ze zoeken op een datum die niet vrij is. Ik heb juist gemerkt dat gasten vaak graag schuiven met hun datum als ze ons eenmaal gezien hebben. Daarom houd ik in Bedandbreakfast.nl mijn beschikbaarheid niet bij. Voor straf kom ik dan onderaan te staan. Jammer dan.”

José Mast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Columns Blog
Column: een quicky

Mijn huis heeft familiekamers, dus wordt over het algemeen bezocht door sportieve buitenmensen met kinderen. Behalve dat ik op seksgebied een preutse muts ben, heb ik ook in mijn huis nooit echt dingen meegemaakt die seksgericht zijn. Oh ja: misschien een keertje tijdens een nieuwsjaarfeestje, toen ...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Interview Longread
'Voor je het weet ben je slaaf van je gast'

Een miljoen mensen loopt met idee om ooit een B&B of camping te beginnen. Nóg meer mensen zitten voor de buis voor een aflevering van Ik Vertrek, Chateau Meiland of Bed and Breakfast. En als je dan die felbegeerde droomplek hebt, wil je deze graag succesvol maken. Maar een inspirerend boe...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Economie KHN
Mark Rutte bespreekt pijnpunten met horecatop; OTA's, WAB en toerisme

De Nederlandse horecatop verzamelde zich gisteren in Den Haag. Niet op het Malieveld om te demonstreren, maar in het Mauritshuis om te discussiëren over de toekomst van de branche. Samen met premier Mark Rutte werden de uitdagingen besproken tijdens het allereerste Meesterwerkevent van de Konin...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: