Zo behaal je tot 30 % meer conversie

1 juli 2015 |
Zo behaal je tot 30 % meer conversie<

Uit onderzoek blijkt dat de presentatie van je hotel op de diverse online platformen zoals meta search sites en OTA’s van grote invloed
is op het aantal boekingen. De kwaliteit van je online foto’s en video is bepalend voor de conversie die je online behaald. Logisch, zou je zeggen. Het werkt natuurlijk het zelfde als elke andere reclame-uiting. Hoe trigger je jouw (potentiële) gast om tot actie over te gaan?

Potentiële gast prikkelen
Zeker 60% van de boekingen bij een gemiddeld Nederlands hotel komt binnen via het online distributiekanaal. Gezien deze aantallen is het van grote toegevoegde waarde om te weten wat er in het online beeldmateriaal moet zitten om de bezoeker optimaal te prikkelen waardoor hij je hotel boekt.

Het belang van big data?
Cliqorange.com heeft samen met de Erasmus Universiteit uitgebreid onderzoek gedaan naar de inhoud van het beeldmateriaal en het effect dat dit heeft op het boekingsgedrag van (potentiële) klanten. Big data speelt hier een aanzienlijke rol in. Een van de uitgangspunten is dan ook dat elk detail telt en bijdraagt aan een betere conversie. Denk hierbij aan contrast, kleurgebruik, positie en aanwezigheid van zogenaamde 'trigger' items. Een van de belangrijkste factoren blijkt de nabewerking van foto’s en video te zijn en ook hier is het accent op details belangrijk.

Een hotelkamer voor (links) en na (rechts) beeldbewerking

Nieuwe foto's leiden tot meer boekingen
Naar aanleiding van de nieuwe foto’s bij het Marriott Renaissance Hotel in Amsterdam is de conversie met 13% gestegen in slechts 17 dagen. Zeker 10.000 euro meer omzet en dat alleen via Booking.com.

Hoe werkt de dynamische markt?
Big data de toekomst? We horen het constant om ons heen, big data! Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een hotel? In principe is het toepassen van big data een kwestie van dynamisch A/B testen; telkens kleine details op de site identificeren en een A/B test doen.

Constant succes
Je conversie maximaal op niveau houden is een constant proces. De markt is ontzettend dynamisch en dus onderhevig aan snelle veranderingen. Wil je als hotel echt 'on top' blijven dan moet je een structureel beleid voeren om te voorkomen dat je conversie daalt. Snel nieuwe distributiekanalen integreren en structureel je content optimaliseren zijn de belangrijkste factoren voor succes.

De rol van OTA’s
Meer boekingen via OTA? Veel hoteleigenaren zien de OTA’s toch een beetje als een noodzakelijk kwaad. Feit is wel dat OTA’s voor een gemiddeld hotel in Nederland soms zelfs 30% van de boekingen realiseren. Afgezien van deze boekingen vervullen OTA’s nog een belangrijke rol, namelijk het 'Bill Board' effect. 90% van de online zoekopdrachten begint bij Google of een OTA. Via Google komen potentiële gasten dan alsnog op een OTA aangezien Booking.com en Expedia.com altijd de eerste posities kopen. Wordt je hotel niet aangeklikt in het hoteloverzicht dan komt die bezoeker ook niet op het idee de hotelnaam in te typen. Dat doen gebruikers pas als zij de pagina over het hotel gezien hebben. Dus ook bij OTA’s is het juist belangrijk om te streven naar maximale conversie.

Maximale conversie bereiken
The magic word is video. Hoe meer beleving je een online bezoeker kan meegeven, hoe groter de kans is dat deze bezoeker je hotel boekt. Op Booking.com kun je voorlopig nog geen video tonen. Juist daarmee kun je nu het verschil maken op je eigen hotelsite en zo daar de gast extra prikkelen zodat hij via je site de boeking maakt. Maar liefst 7 van de 10 personen die op een OTA zoekt, bekijkt namelijk ook de hotelsite.Hotels die wel een video hebben op de landingspagina hebben gemiddeld 20% tot 30% meer boekingen. Ook Expedia.com heeft hier onderzoek naar gedaan en ook hieruit blijkt dat foto en video de beste methoden zijn om je conversie te verhogen. Cliqorange biedt hotelondernemers de optie om de gehele productie uit handen te nemen en werkt daarnaast een halfjaar lang samen om de conversie te optimaliseren.





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Overheid
Geen willekeurige afschrijving exploitant Bed & Breakfast

Een exploitant kan geen willekeurige afschrijving voor startende ondernemers toepassen op de appartementen die hij in het kader van Bed & Breakfast verhuurt. Een man en zijn echtgenote oefenden in 2012 en 2013 in de vorm van een commanditaire vennootschap (CV) een onderneming uit. Daarbij was...

Columns Blog
Column: een quicky

Mijn huis heeft familiekamers, dus wordt over het algemeen bezocht door sportieve buitenmensen met kinderen. Behalve dat ik op seksgebied een preutse muts ben, heb ik ook in mijn huis nooit echt dingen meegemaakt die seksgericht zijn. Oh ja: misschien een keertje tijdens een nieuwsjaarfeestje, toen ...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Interview Longread
'Voor je het weet ben je slaaf van je gast'

Een miljoen mensen loopt met idee om ooit een B&B of camping te beginnen. Nóg meer mensen zitten voor de buis voor een aflevering van Ik Vertrek, Chateau Meiland of Bed and Breakfast. En als je dan die felbegeerde droomplek hebt, wil je deze graag succesvol maken. Maar een inspirerend boe...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: