Zo behaal je tot 30 % meer conversie

1 juli 2015 |
Zo behaal je tot 30 % meer conversie<

Uit onderzoek blijkt dat de presentatie van je hotel op de diverse online platformen zoals meta search sites en OTA’s van grote invloed
is op het aantal boekingen. De kwaliteit van je online foto’s en video is bepalend voor de conversie die je online behaald. Logisch, zou je zeggen. Het werkt natuurlijk het zelfde als elke andere reclame-uiting. Hoe trigger je jouw (potentiële) gast om tot actie over te gaan?

Potentiële gast prikkelen
Zeker 60% van de boekingen bij een gemiddeld Nederlands hotel komt binnen via het online distributiekanaal. Gezien deze aantallen is het van grote toegevoegde waarde om te weten wat er in het online beeldmateriaal moet zitten om de bezoeker optimaal te prikkelen waardoor hij je hotel boekt.

Het belang van big data?
Cliqorange.com heeft samen met de Erasmus Universiteit uitgebreid onderzoek gedaan naar de inhoud van het beeldmateriaal en het effect dat dit heeft op het boekingsgedrag van (potentiële) klanten. Big data speelt hier een aanzienlijke rol in. Een van de uitgangspunten is dan ook dat elk detail telt en bijdraagt aan een betere conversie. Denk hierbij aan contrast, kleurgebruik, positie en aanwezigheid van zogenaamde 'trigger' items. Een van de belangrijkste factoren blijkt de nabewerking van foto’s en video te zijn en ook hier is het accent op details belangrijk.

Een hotelkamer voor (links) en na (rechts) beeldbewerking

Nieuwe foto's leiden tot meer boekingen
Naar aanleiding van de nieuwe foto’s bij het Marriott Renaissance Hotel in Amsterdam is de conversie met 13% gestegen in slechts 17 dagen. Zeker 10.000 euro meer omzet en dat alleen via Booking.com.

Hoe werkt de dynamische markt?
Big data de toekomst? We horen het constant om ons heen, big data! Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een hotel? In principe is het toepassen van big data een kwestie van dynamisch A/B testen; telkens kleine details op de site identificeren en een A/B test doen.

Constant succes
Je conversie maximaal op niveau houden is een constant proces. De markt is ontzettend dynamisch en dus onderhevig aan snelle veranderingen. Wil je als hotel echt 'on top' blijven dan moet je een structureel beleid voeren om te voorkomen dat je conversie daalt. Snel nieuwe distributiekanalen integreren en structureel je content optimaliseren zijn de belangrijkste factoren voor succes.

De rol van OTA’s
Meer boekingen via OTA? Veel hoteleigenaren zien de OTA’s toch een beetje als een noodzakelijk kwaad. Feit is wel dat OTA’s voor een gemiddeld hotel in Nederland soms zelfs 30% van de boekingen realiseren. Afgezien van deze boekingen vervullen OTA’s nog een belangrijke rol, namelijk het 'Bill Board' effect. 90% van de online zoekopdrachten begint bij Google of een OTA. Via Google komen potentiële gasten dan alsnog op een OTA aangezien Booking.com en Expedia.com altijd de eerste posities kopen. Wordt je hotel niet aangeklikt in het hoteloverzicht dan komt die bezoeker ook niet op het idee de hotelnaam in te typen. Dat doen gebruikers pas als zij de pagina over het hotel gezien hebben. Dus ook bij OTA’s is het juist belangrijk om te streven naar maximale conversie.

Maximale conversie bereiken
The magic word is video. Hoe meer beleving je een online bezoeker kan meegeven, hoe groter de kans is dat deze bezoeker je hotel boekt. Op Booking.com kun je voorlopig nog geen video tonen. Juist daarmee kun je nu het verschil maken op je eigen hotelsite en zo daar de gast extra prikkelen zodat hij via je site de boeking maakt. Maar liefst 7 van de 10 personen die op een OTA zoekt, bekijkt namelijk ook de hotelsite.Hotels die wel een video hebben op de landingspagina hebben gemiddeld 20% tot 30% meer boekingen. Ook Expedia.com heeft hier onderzoek naar gedaan en ook hieruit blijkt dat foto en video de beste methoden zijn om je conversie te verhogen. Cliqorange biedt hotelondernemers de optie om de gehele productie uit handen te nemen en werkt daarnaast een halfjaar lang samen om de conversie te optimaliseren.





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Coronacrisis
Horeca per 1 juni open: dertig mensen exclusief personeel weer welkom

De horeca in Nederland mag op 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. In tegenstelling tot de eerder afgekondigde versoepelingen van de maatregelen, worden personeelsleden niet meegetelt in de '30-mensenregel'. Dat betekent dat er...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: