Zomeractiviteiten kinderen in top vijf Nederlandse zomeruitgaven

18 juni 2018 | Thijs Jacobs

De categorieën binnenlandse reizen (11,3%), kleding en mode (10,7%) en sociale activiteiten (10%) zullen internationaal in 2018 het grootste deel van de zomeruitgaven opsouperen, zo blijkt uit de Ferratum Zomerbarometer 2018. In de Nederlandse top drie zijn dezelfde categorieën vertegenwoordigd, maar in andere volgorde.

Nederlanders geven de meeste voorkeur aan sociale activiteiten (17,4%), boven kleding (13%) en binnenlandse reizen (12,8%). Meteen daarachter staat op vier met 11,9% het financieren van zomeractiviteiten van kinderen. Dit is een nieuwe binnenkomer in de Nederlandse top vijf. Internationaal gezien staat deze categorie op de achtste plaats met 6,7%. In totaal deden zo’n 22.000 respondenten in 18 landen mee aan deze achtste editie van Ferratum’s halfjaarlijkse uitgavenbarometer.

Nederlanders spenderen meer in 2018; internationaal nog steeds in achterhoede

De Ferratum Zomerbarometer houdt al sinds 2014 elk half jaar de vinger aan de pols wat betreft uitgaven in de vakantieperiode in veel Europese landen. De resultaten weerspiegelen ook deze zomer weer het voortdurend veranderende uitgavegedrag en –sentiment. Waar Nederlanders vorig jaar nog aangaven gemiddeld 38% van hun besteedbaar inkomen te spenderen tijdens de zomermaanden, ligt dat percentage met 47% dit jaar een stuk hoger. Nederlanders liggen daarmee overigens in vergelijking tot de andere landen gezien op de twaalfde plek en blijven dus nog steeds in de achterhoede. Respondenten in koplopers Noorwegen (68,5%) en Letland (67%) zijn van plan tijdens de zomervakantie aanzienlijk meer van het inkomen uit te geven. Gevraagd naar waar het vakantiebudget vandaan komt, geeft 57% van de Nederlanders aan dat het volledig uit spaargeld bestaat, 43% verwacht een deel te moeten lenen. Hiermee scoort Nederland net iets hoger dan het internationaal gemiddelde. Daar verwacht 54,3% met spaargeld uit te komen.

Uitgaven voor kinderen lopen op, festivals en Airbnb vallen terug

Ook op een aantal andere punten zijn de verwachtingen van Nederlandse respondenten flink gewijzigd in vergelijking tot vorig jaar. In de top vijf voor Nederland heeft alleen de categorie binnenlandse reizen zich gehandhaafd. Waar festivals vorig jaar nog bovenaan het lijstje stonden, is de categorie dit jaar volledig uit de top vijf verdwenen. Dit geldt eveneens voor buitenlandse reizen, vorig jaar nog goed voor een vijfde plaats met 10%. Nederlanders geven blijkbaar dit jaar de voorkeur aan vakantie in eigen land. Het percentage Nederlandse respondenten dat verwacht gebruik te maken van Airbnb is gekelderd van 41% vorig jaar, naar slechts 17,4% in 2018. Het relatief hogere zomerbudget betekent trouwens niet dat Nederlanders sneller bereid zijn om meer dan 100 euro uit te geven voor een hotelkamer: Slechts 15,4% accepteert een dergelijke prijs. Dit is een flinke daling vergeleken met de 38% van vorig jaar, een trend die de meeste landen laten zien. Enige uitzondering is daarbij Noorwegen, waar 99,4% van de respondenten aangeeft geen probleem te hebben met een hotelkamerprijs van boven de 100 euro.

Over het onderzoek

De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 22.000 deelnemers in 18 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: