Zomeractiviteiten kinderen in top vijf Nederlandse zomeruitgaven

18 juni 2018 | Thijs Jacobs

De categorieën binnenlandse reizen (11,3%), kleding en mode (10,7%) en sociale activiteiten (10%) zullen internationaal in 2018 het grootste deel van de zomeruitgaven opsouperen, zo blijkt uit de Ferratum Zomerbarometer 2018. In de Nederlandse top drie zijn dezelfde categorieën vertegenwoordigd, maar in andere volgorde.

Nederlanders geven de meeste voorkeur aan sociale activiteiten (17,4%), boven kleding (13%) en binnenlandse reizen (12,8%). Meteen daarachter staat op vier met 11,9% het financieren van zomeractiviteiten van kinderen. Dit is een nieuwe binnenkomer in de Nederlandse top vijf. Internationaal gezien staat deze categorie op de achtste plaats met 6,7%. In totaal deden zo’n 22.000 respondenten in 18 landen mee aan deze achtste editie van Ferratum’s halfjaarlijkse uitgavenbarometer.

Nederlanders spenderen meer in 2018; internationaal nog steeds in achterhoede

De Ferratum Zomerbarometer houdt al sinds 2014 elk half jaar de vinger aan de pols wat betreft uitgaven in de vakantieperiode in veel Europese landen. De resultaten weerspiegelen ook deze zomer weer het voortdurend veranderende uitgavegedrag en –sentiment. Waar Nederlanders vorig jaar nog aangaven gemiddeld 38% van hun besteedbaar inkomen te spenderen tijdens de zomermaanden, ligt dat percentage met 47% dit jaar een stuk hoger. Nederlanders liggen daarmee overigens in vergelijking tot de andere landen gezien op de twaalfde plek en blijven dus nog steeds in de achterhoede. Respondenten in koplopers Noorwegen (68,5%) en Letland (67%) zijn van plan tijdens de zomervakantie aanzienlijk meer van het inkomen uit te geven. Gevraagd naar waar het vakantiebudget vandaan komt, geeft 57% van de Nederlanders aan dat het volledig uit spaargeld bestaat, 43% verwacht een deel te moeten lenen. Hiermee scoort Nederland net iets hoger dan het internationaal gemiddelde. Daar verwacht 54,3% met spaargeld uit te komen.

Uitgaven voor kinderen lopen op, festivals en Airbnb vallen terug

Ook op een aantal andere punten zijn de verwachtingen van Nederlandse respondenten flink gewijzigd in vergelijking tot vorig jaar. In de top vijf voor Nederland heeft alleen de categorie binnenlandse reizen zich gehandhaafd. Waar festivals vorig jaar nog bovenaan het lijstje stonden, is de categorie dit jaar volledig uit de top vijf verdwenen. Dit geldt eveneens voor buitenlandse reizen, vorig jaar nog goed voor een vijfde plaats met 10%. Nederlanders geven blijkbaar dit jaar de voorkeur aan vakantie in eigen land. Het percentage Nederlandse respondenten dat verwacht gebruik te maken van Airbnb is gekelderd van 41% vorig jaar, naar slechts 17,4% in 2018. Het relatief hogere zomerbudget betekent trouwens niet dat Nederlanders sneller bereid zijn om meer dan 100 euro uit te geven voor een hotelkamer: Slechts 15,4% accepteert een dergelijke prijs. Dit is een flinke daling vergeleken met de 38% van vorig jaar, een trend die de meeste landen laten zien. Enige uitzondering is daarbij Noorwegen, waar 99,4% van de respondenten aangeeft geen probleem te hebben met een hotelkamerprijs van boven de 100 euro.

Over het onderzoek

De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 22.000 deelnemers in 18 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Ondernemen
Bezettingsgraad van succesvolle B&B’s

Succesvol zijn met je B&B heeft voor iedereen een andere betekenis. Voor de een betekent het goede reviews, voor de ander een hoge bezettingsgraad. De bezettingsgraad van je B&B is een belangrijk kengetal, omdat het percentage de bezetting van je B&B in één cijfer weergeeft...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Wet- en regelgeving Airbnb
Europese Commissie eist transparantie van Airbnb

De Europese Commissie heeft Airbnb op het matje geroepen. Samen met nationale consumentenbonden eist de Commissie een hogere vorm van transparantie, zo lezen we op de website van RTL Nieuws. Gebruikers van het Amerikaanse huurplatform krijgen nu niet altijd de volledige huurprijs van een vakanti...

Overheid Financieel
Lage btw-tarief gaat van 6% naar 9%

Het kabinet wil het lage btw-tarief verhogen van 6% naar 9%. Deze verhoging geldt per 1 januari 2019. Het is van belang dat ondernemers zich in 2018 al voorbereiden op de tariefsverhoging. Het nieuwe tarief heeft impact op: de administratie; de prijzen van goederen en diensten; de factur...

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: