Als horecaondernemer onverzekerd zonder NEN 3140?

2 januari 2019 | Thijs Jacobs

Horecaondernemers lopen risico, net als iedere andere ondernemer. Risico’s kun je afdekken met verzekeringen, maar dan moet je wel de juiste verzekering afsluiten en goed kijken naar je eigen verantwoordelijkheid. Waar moeten horecaondernemers op letten bij het afsluiten van verzekeringen?

Hugo Maat is manager commerciële relaties bij Koninklijke Horeca Nederland en verantwoordelijk voor KHN Verzekeringen. “De risico’s zijn bij het afsluiten van een verzekering leidend. Je bent daarbij gehouden aan het gebouw, de oppervlakte, de bedrijfsactiviteiten en andere zaken. Een voorbeeld: wanneer je een pannenkoekenrestaurant met een rieten dak hebt, dan is dat voor de verzekering wel een ‘dingetje’. Zeker als je op gas kookt; op hoog vuur pannenkoeken bakken in een dergelijk pand wordt gezien als risicovol. Zeker als het riet niet geïmpregneerd is.”

Veel tussenpartijen actief

Zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten van een verzekering als horecaondernemer? Hugo: “Verzuim is bijvoorbeeld een ‘hot issue’ en met enige regelmaat zien we dat horecaondernemers er niet of onvoldoende voor verzekerd zijn. De loondoorbetalingsverplichting is twee jaar, dat tikt behoorlijk aan. Als ook op het gebied van de arbodienst een en ander niet geregeld is, dan kan dat tot een faillissement van een horecabedrijf leiden. Soms lopen de bedragen enorm op.”

NEN 3140?

NEN 3140. Ken je die term? Dat is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden nabij, aan of met elektrische objecten in het laagspanningsgebied. Een hele mond vol, maar concreet is het zo dat je in je bedrijf alles met een stekker eraan periodiek moet (laten) keuren. Doe je dat niet, dan kan er in geval van brand en kortsluiting een dispuut met de verzekeraar ontstaan. Hugo: “Onze adviseurs nemen de NEN 3140 altijd mee in het verhaal, want in geval van brand kom je anders letterlijk en figuurlijk voor hete vuren te staan. Wij hebben deze week nog een horecaondernemer geweigerd omdat hij geen NEN 3140 kon overleggen en de kosten daarvoor niet wilde maken. Hij mag er bij ons dan niet in, want als er bij hem in de zaak iets gebeurt, dan drukt dat op de premie van de andere leden. We bedingen namelijk collectiviteitskorting door het volume.”

Waarom moet je voldoen aan NEN 3140?

NEN 1010 en NEN 3140

De NEN 1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN 3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.

Er zijn verschillende reden waarom een NEN 3140 NEN 1010 inspectie noodzakelijk is:
 

De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie. Dat is om te zien dat de elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand!

Omdat je zelf brandrisico’s wenst te vermijden. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.

Omdat je veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door de verhuurder (indien je het onroerend goed waarin je zaak is gevestigd huurt).

Verzekeraars en Arbowet

De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal één keer in de drie of vijf jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horec ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.).

Het zal je maar gebeuren!

In Egmond aan Zee werd restaurant De Klok in de as gelegd door een fel uitslaande brand. Een personeelslid verwisselde de gasfles van een terrasheater, waarna brand ontstond. Binnen een mum van tijd sloeg de brand over van het terras naar het pand. Even later lag de hele zaak in as. Saillant detail: het restaurant was kort daarvoor geheel gerenoveerd. Vanuit de lokale gemeenschap werd door middel van diverse acties geld ingezameld voor de herbouw van het bekende restaurant.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: