Als horecaondernemer onverzekerd zonder NEN 3140?

2 januari 2019 | Thijs Jacobs

Horecaondernemers lopen risico, net als iedere andere ondernemer. Risico’s kun je afdekken met verzekeringen, maar dan moet je wel de juiste verzekering afsluiten en goed kijken naar je eigen verantwoordelijkheid. Waar moeten horecaondernemers op letten bij het afsluiten van verzekeringen?

Hugo Maat is manager commerciële relaties bij Koninklijke Horeca Nederland en verantwoordelijk voor KHN Verzekeringen. “De risico’s zijn bij het afsluiten van een verzekering leidend. Je bent daarbij gehouden aan het gebouw, de oppervlakte, de bedrijfsactiviteiten en andere zaken. Een voorbeeld: wanneer je een pannenkoekenrestaurant met een rieten dak hebt, dan is dat voor de verzekering wel een ‘dingetje’. Zeker als je op gas kookt; op hoog vuur pannenkoeken bakken in een dergelijk pand wordt gezien als risicovol. Zeker als het riet niet geïmpregneerd is.”

Veel tussenpartijen actief

Zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten van een verzekering als horecaondernemer? Hugo: “Verzuim is bijvoorbeeld een ‘hot issue’ en met enige regelmaat zien we dat horecaondernemers er niet of onvoldoende voor verzekerd zijn. De loondoorbetalingsverplichting is twee jaar, dat tikt behoorlijk aan. Als ook op het gebied van de arbodienst een en ander niet geregeld is, dan kan dat tot een faillissement van een horecabedrijf leiden. Soms lopen de bedragen enorm op.”

NEN 3140?

NEN 3140. Ken je die term? Dat is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden nabij, aan of met elektrische objecten in het laagspanningsgebied. Een hele mond vol, maar concreet is het zo dat je in je bedrijf alles met een stekker eraan periodiek moet (laten) keuren. Doe je dat niet, dan kan er in geval van brand en kortsluiting een dispuut met de verzekeraar ontstaan. Hugo: “Onze adviseurs nemen de NEN 3140 altijd mee in het verhaal, want in geval van brand kom je anders letterlijk en figuurlijk voor hete vuren te staan. Wij hebben deze week nog een horecaondernemer geweigerd omdat hij geen NEN 3140 kon overleggen en de kosten daarvoor niet wilde maken. Hij mag er bij ons dan niet in, want als er bij hem in de zaak iets gebeurt, dan drukt dat op de premie van de andere leden. We bedingen namelijk collectiviteitskorting door het volume.”

Waarom moet je voldoen aan NEN 3140?

NEN 1010 en NEN 3140

De NEN 1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN 3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.

Er zijn verschillende reden waarom een NEN 3140 NEN 1010 inspectie noodzakelijk is:
 

De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie. Dat is om te zien dat de elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand!

Omdat je zelf brandrisico’s wenst te vermijden. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.

Omdat je veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door de verhuurder (indien je het onroerend goed waarin je zaak is gevestigd huurt).

Verzekeraars en Arbowet

De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal één keer in de drie of vijf jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horec ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.).

Het zal je maar gebeuren!

In Egmond aan Zee werd restaurant De Klok in de as gelegd door een fel uitslaande brand. Een personeelslid verwisselde de gasfles van een terrasheater, waarna brand ontstond. Binnen een mum van tijd sloeg de brand over van het terras naar het pand. Even later lag de hele zaak in as. Saillant detail: het restaurant was kort daarvoor geheel gerenoveerd. Vanuit de lokale gemeenschap werd door middel van diverse acties geld ingezameld voor de herbouw van het bekende restaurant.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: