Erik Stroink, BBB Maastricht: "Hier zie je het allerbeste uit de branche"

12 september 2019 | Thijs Jacobs

Erik Stroink is Product Manager van de oudste horecavakbeurs van de Benelux, de BBB in Maastricht. Hij heeft het druk, want van 7 tot en met 9 oktober staat de Bourgondische hoofdstad van Nederland alweer voor de vijfenzestigste keer in het teken van de horeca tijdens dit jaarlijkse evenement. "Dit jaar hebben we niet alleen een jubileum te vieren, maar laten we opnieuw zien dat we vernieuwend zijn en aan horecaprofessionals het allerbeste tonen dat in de branche verkrijgbaar is", aldus Erik. Het programma is dan ook veelbelovend. Stroink licht een en ander toe.

Er zijn niet één, maar twee beurzen

"In principe hebben wij niet één, maar twee beurzen. Dit zijn de BBB en de Folie Culinaire", aldus de niet-Limburgse beursmanager, die zijn plek binnen 'het Maastrichtse' al langere tijd heeft verworven. "Dat krijg je als je er al zo lang woont en bovendien in de horeca hebt gewerkt", voegt hij lachend toe. "Natuurlijk komen hier veel horecaondernemers uit de regio, maar ook vanuit Texel en de Randstad en andere plaatsen boven de grote rivieren komen bezoekers naar Maastricht om het fenomenale aanbod te ervaren. De Folie Culinaire is toegankelijk voor 9,50 euro, en daar krijg je als bezoeker veel voor terug. Ik wil graag drie 'highlights' bespreken. De eerste is het Gault&Millau Theater, waar beroemde Limburgse chefs koken met producten van de exposanten. Voor een bedrag van 29,50 euro krijg je een 3-gangen diner of lunch, waarbij wijnen worden uitgeserveerd door Wijnvrouw van het Jaar 2019, Birthe van Meegeren. Ze serveert twee wijnen per gerecht, dat belooft echt een mooie ervaring te worden."

Maar er is meer, want er zijn, in samenwerking met Saisonnier, verschillende masterclasses te volgen, waarbij (inter)nationale topchefs hun kunsten vertonen. "En dan de wine tastings, onder leiding van Lars Daniëls", vervolgt Stroink. "Hij brengt de bezoekers veel bij over wijn en we hebben tevens een primeur op Nederlandse bodem: wijn uit Jordanië. Nog een bijzonder product vind ik de wasabi die Ki van de Ven, een bekende cateraar uit Limburg, uit IJsland importeert. Blijkbaar is het mogelijk wasabi ook op IJsland te laten groeien en hij gebruikt niet alleen de wortel, maar ook de blaadjes. Heel speciaal en vooral heel lekker. Ki kookte in lodges op IJsland voor mensen die er gingen vissen; zodoende kwam hij uit bij de kweker van deze wel heel speciale wasabi. Echt heel leuk en lekker om eens te proeven en om eens met hem te spreken over zijn ervaringen op IJsland."

Educatief karakter

De BBB biedt niet alleen inspiratie, maar ook educatie. "De verschillende sprekers, waaronder Rino Soeters, een bekende hospitality-ondernemer uit Maastricht, vertellen er over hun ondernemingen. En dan het aanbod op het gebied van bier... Met twee- tot driehonderd soorten bier is deze vakbeurs de nummer één op biergebied. Je vindt hier in Maastricht straks zowel grote als kleine brouwerijen. Wie op zoek is naar iets speciaals, zal absoluut niet teleurgesteld worden. En als je van oesters houdt, kun je het NK Oestersteken van dichtbij meemaken in het Wijntheater."

Van orgaanvlees tot koksopleiding

Maastricht staat bij menigeen bekend als Bourgondisch epicentrum van Nederland en dat zie je duidelijk terug in het programma. "Op maandag koken chefs met orgaanvlees van kalf. Deze wedstrijd is mede mogelijk gemaakt door VanDrie Group, een leverancier van topproducten op dat gebied. Op dinsdag en woensdag zien we Limburgs culinair talent terug op de wedstrijdpodia. Hieraan doen talenten mee die in een restaurant werken met minimaal één Michelinster, een Bib of meer dan 13 sterren bij Gault&Millau. Op woensdag zijn er kookwedstrijden met talenten van de opleidingen. De opleidingen sturen hun grootste talenten naar de BBB, zowel van de zwarte als de witte brigades."

Non-food producten van de toekomst

Nieuw is de Folie à Deux, een beursonderdeel dat ontwikkelingen op het gebied van non-food presenteert. "Hier zie je absoluut de meest vernieuwende dingen terug, zaken die in de toekomst de horeca zullen beheersen. Van speciale drukknoppen in het toilet tot speciaal tafellinnen, waar je je smartphone onder kunt schuiven zodat je ongestoord kunt dineren. Het onderdeel is opgezet als een soort van museumroute. De interieurexperts van Interalter hebben ons daarbij uitstekend geholpen; het wordt echt prachtig."

Tot slot benadrukt Stroink, dat de BBB weliswaar de oudste horecavakbeurs is, maar ook een van de meest vernieuwende. "Met de BBB on tour, de workshops en demo's en de inspiratiereizen hebben we laten zien een voorloper te zijn. De missie 'more horeca success' slaat niet alleen op horecaondernemers, maar ook op de exposanten. We willen iedereen laten zien hoe ze meer succes kunnen behalen met hun onderneming."

Registreer je hier

Ook toe aan meer succes (of wanneer je al té succesvol bent in ieder geval een dag vol inspiratie)? Het antwoord lijkt ons logisch. Bezoek dan de BBB van 7 tot en met 9 oktober 2019. Lezers kunnen de BBB gratis bezoeken en voor een gereduceerd tarief toegang verkrijgen tot de Folie Culinaire (9,50 euro in plaats van 40 euro. Een mooie korting). Volg deze link om je te registreren! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Economie Coronacrisis
Omzetdaling horeca is ongekend, vooral hotels zwaar getroffen

De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de horeca nam in het tweede kwartaal van 2020 met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. In het eerste kwartaal daalde de omzet al met bijna 14 procent. Voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: