B&B Op 't Hof Olmenstein floreert op zakelijke markt

Auteur: José Mast
31 maart 2017
B&B Op 't Hof Olmenstein floreert op zakelijke markt

Een vergaderlocatie starten was geen vooropgezet plan, maar de ontbijtkamer van Op 't hof Olmenstein bleek zich er uitstekend voor te lenen. Inmiddels liggen de plannen klaar voor de verbouwing van de schuur tot extra vergaderruimte en appartementen. Eigenaar Arianne de Voogd: "We zijn toe aan schaalvergroting. Dat maakt ook het aannemen van personeel makkelijker."

DOWNLOAD HIER DE NIEUWSTE EDITIE VAN BED & BREAKFAST

Half negen in de ontbijtkamer van Op ’t hof Olmenstein in Kloetinge, vlakbij Goes. Een stel toeristen geniet van het ontbijt met vers gebakken broodjes en zelfgemaakte jam. Een paar vroege vergadergasten arriveren en bewonderen het uitzicht. De gasten raken met elkaar in gesprek over het Zeeuwse landschap, met zijn uitgestrekte landerijen en kenmerkende dijken. Een perfecte omgeving om los te komen van de drukte van alledag. 

"Toeristische en zakelijke gasten gaan verrassend goed samen," vertelt Arianne, zittend aan diezelfde ontbijttafel. "Het ontbijt geeft een huiselijke sfeer, de vergadering zorgt voor bedrijvigheid. Bovendien kunnen gasten er altijd voor kiezen om op hun eigen kamer te ontbijten. Dan breng ik het ontbijt in een verrassingsmand, dat vindt iedereen leuk."
 

Inspiratie op locatie

De eerste vergaderklant – een overheidsinstelling uit de omgeving – vond Op 't hof Olmenstein in september 2014 via de dochter van één van de vergaderpartners; ze was zich aan het oriënteren op een trouwlocatie. Voor de bruiloft viel de keuze niet op hof Olmenstein, maar wel voor een vergadering van 12 personen, die sindsdien iedere maand komen. Bij Arianne ging na die eerste geslaagde vergadering een lampje branden. Dankzij wifi, een printer en een extra laptop was de locatie al volledig toegerust op zakelijke gasten. En door vergaderingen kon ze een ruimte verhuren die normaal overdag leegstaat. Bovendien willen vergadergasten lunchen, soms ook dineren en niet zelden blijven slapen. Met maximaal twintig vergadergasten biedt dat een uitgelezen kans voor extra omzet.

Arianne plaatste een advertentie op Inspiratieoplocatie.nl, een website met bijzondere vergaderruimtes. Inmiddels komen de meeste reserveringen voort uit mond-tot-mond-reclame en social media. "Ik doe veel op Facebook. Dat levert vooral hier in de buurt veel bekendheid op. LinkedIn doet het zakelijk ook heel goed. Ik schrijf er korte stukjes op, bijvoorbeeld over het belang van gezonde voeding tijdens vergaderingen. Mijn profiel wordt vaak bekeken en als ik zie wie daarachter zit, probeer ik altijd een folder toe te sturen." 

Sinds kort heeft Arianne ook haar cameravrees opzij gezet en is ze begonnen met vloggen: als gastvrouw speelt ze de hoofdrol in korte filmpjes over haar b&b. Het eerste filmpje over het Zeeuwse Knoopjesdrop dat op iedere kamer ligt, werd al 7000 keer weergegeven. De tweede, over het liefdesarrangement ter gelegenheid van Valentijnsdag, werd maar liefst 11.300 keer bekeken, mede dankzij de paar tientjes die Arianne betaalde aan Facebook. Uiteraard staat nu ook een vlog over vergaderen in de planning.
 

Bakhuisje als pilot

De exploitatie van Op 't hof Olmenstein begon een jaar of tien geleden met de verhuur van een bakhuisje, dat al eeuwen op het erf staat. Arianne en haar man Jan-Willem wonen sinds 2005 in de oude boerderij, die al vier generaties in bezit is bij de familie van Arianne en na het overlijden van haar ouders is vrijgekomen. "Mijn ouders hebben hier een agrarisch bedrijf gehad. Daarvoor was het in eigendom van een adellijke familie, die ook het bakhuisje nog beheerde. Het was mijn idee om het in te richten met de meubels van mijn moeder en te verhuren als vakantiehuisje."

De verhuur via Bedandbreakfast.nl liep goed en smaakte naar meer. Arianne zegde haar baan op en maakte een plan om het oude wagenhuis dat vroeger op het erf had gestaan na te bouwen. Een lelijke loods, die dienstdeed als caravanstalling, moest ervoor worden gesloopt. "Daardoor was de vergunning zo geregeld," vertelt Arianne. "De gemeente was blij met een ontwerp in een oorspronkelijke stijl. De vorm en het hout aan de buitenkant doen denken aan het oude wagenhuis. Ook de buren waren blij dat voor de loods iets moois in de plaats kwam."
 

Fluctuerende prijzen

Het nieuwe wagenhuis herbergt vijf kamers met een tweepersoonsbed. Vier ervan hebben daarnaast een slaapbank. Twee kamers kregen er bovendien een bedstee bij, waarmee het aantal slaapplaatsen op 20 kwam. In juli 2014 opende Op ’t hof Olmenstein en draait sindsdien op volle toeren. "De familiekamers voorzien in een behoefte, want de Goese hotels hebben die nauwelijks. Ik had twee ondernemingsplannen geschreven, een negatieve en een positieve. Ik draai meer dan het dubbele van de positieve prognose, met in de zomer 100 procent bezetting. In mijn prognose ben ik uitgegaan van 70 euro per nacht, in de praktijk vraag ik in de zomer 100 en in het weekend 125 euro. Ik moest wel drie keer slikken voor ik dat durfde, maar gasten vinden het heel normaal. Ze krijgen er ook wat voor. Ik heb heel goede bedden, allemaal van 2.10. Gasten kunnen altijd gratis een fiets pakken. Ik kom persoonlijk aan tafel, er is geen buffet. Die persoonlijke aandacht wordt gewaardeerd."

Fluctuerende prijzen zijn voor een b&b niet gebruikelijk, maar voor Arianne onmisbaar. "Voor zakelijke gasten die iedere week komen, maak ik een speciale prijs. Aan de andere kant: ik wil er niet teveel hebben, anders snij ik mezelf in de vingers. Een weekendgast betaalt veel meer dan een zakelijke gast op zondag."

Naast Bedandbreakfast.nl gebruikt Op 't hof Olmenstein ook Booking.com en Expedia als boekingskanaal. Arianne houdt het allemaal bij met de channel manager van het programma Cubilis. "Dat werkt heel makkelijk. Ik heb goed zicht op hoe vaak elke kamer wordt geboekt, ik kan aankomst- en vertreklijsten uitdraaien, ik kan een nieuwsbrief versturen naar een selectie van e-mailadressen. En het programma is geïntegreerd in mijn website, zodat ik alles maar op één plek hoef bij te houden."
 

Schaalvergroting

Het succes van de bed & breakfast heeft wel een keerzijde: Arianne maakt soms werkweken van 80 uur. Na twee jaar zelf het bedlinnen wassen, heeft ze in 2016 de was uitbesteed. Daarnaast heeft ze een schoonmaakster in dienst voor zes uur per week en een hulp in de bediening met een nulurencontract. “Op een gegeven moment was het té druk. De was de deur uitdoen was een goede beslissing. Maar ik zou best nog wat meer ondersteuning kunnen gebruiken. Daarom zou schaalvergroting ook goed zijn. Dan kan ik meer personeel in dienst nemen.” 

Sinds Arianne steeds vaker nee moet verkopen aan nieuwe vergaderklanten, lijkt uitbreiden naar de leegstaande schuur een reëel perspectief. “We hebben tekeningen laten maken voor vijf appartementen boven en twee vergaderruimten beneden. De gemeente wilde maar één vergaderruimte goedkeuren. Het plan is nu om van de tweede ruimte een lounge maken. De nieuwe tekeningen liggen al klaar.”

Scooter voor tegenwind 

Met het voorjaar op komst komen binnenkort weer vijftien scooters naar Kloetinge. Ariannes man Jan-Willem heeft een autobedrijf in Vlissingen dat tevens Piaggio-dealer is, wat het mogelijk maakt om demonstratiemodellen te verhuren. “Het is begonnen met georganiseerde scootertochtjes van Vlissingen naar Kloetinge. Dan zorg ik voor lunch; ik heb toch altijd nog vlees en kaas over van het ontbijt. Inmiddels hebben we in de zomer scooters staan, die onze gasten kunnen huren. Dan hoeven ze niet tegen de wind in te fietsen, die hier altijd waait. Bovendien zie je meer van de omgeving met een scooter. Je kunt Veere bezoeken. Of oesters proeven in Yerseke. Ga Zeeland maar waarderen, denk ik dan. Des te sneller kom je weer terug.”
 

Overig nieuws