B&B Perron 22; Brabants genieten met de luxe van een hotel en de sfeer van thuis

Auteur: Jorine de Bruin
7 januari 2021

De B&B heet Perron 22. Al wandelend over het alom bekende Pieterpad bedachten B&B-eigenaren Peter Schoofs en Anneriet Klein deze naam. Een perron is immers een plek waar je verblijft voor je weer verder reist, een plek waar je afspreekt met vrienden. Omdat de B&B gelegen is aan de Spoorstraat is de naam perron uiteraard toepasselijk. “En nummer 22 is ons huisnummer”, concludeert Anneriet.

Gastvrouw Anneriet Klein: “Jaren geleden volgde ik een loopbaantraject. Er werd aan mij gevraagd wat ik graag zou willen doen als ik nergens op zou hoeven te letten qua opleiding, inkomen en meer. Toen riep ik dat ik graag een B&B zou willen, gecombineerd met een workshop/vergaderruimte. Uiteindelijk ben ik iets anders gaan doen, maar die droom is altijd gebleven. En nu, jaren later, is die droom uitgekomen.”

Drogisterij/verfwinkel

Gastheer Peter is een geboren Vierlingsbeker en gastvrouw Anneriet komt oorspronkelijk uit Amsterdam. Maar woont inmiddels alweer jaren in Noord-Brabant, waarvan 15 jaar in het ruim 2.600 inwoners tellende dorp Vierlingsbeek. Anneriet: “In ons dorp stond de plaatselijke drogisterij/verfwinkel al een tijd leeg en Peter en ik zijn op een gegeven moment toch maar eens gaan kijken of het wellicht een geschikte locatie voor een B&B kon zijn. Ik vond het meteen een geweldig pand en zag veel mogelijkheden, maar Peter zag vooral het vele werk dat er aan moest gebeuren. De locatie was goed onderhouden, maar om er een B&B te kunnen beginnen moet er nog wel heel veel verbouwd worden.”

Daarom besloot het stel uiteindelijk, ook vanwege financiële redenen, om er toch maar vanaf te zien. “Maar een jaar later”, vertelt Anneriet, “stonden we er financieel gezien beter voor en zijn we nogmaals gaan kijken. En ook Peter werd toen gegrepen door de kansen die deze accommodatie bood. We besloten een duidelijk plan op te stellen en met tekeningen van een architect zijn we aan de slag gegaan. Twee jaar lang hebben we elke avond, ieder weekend en elke vakantie verbouwd. Gelukkig kregen we veel hulp van familie en vrienden.”

Biosfeergebied

De veelzijdige en directe omgeving van Vierlingsbeek biedt volgens Peter en Anneriet veel mogelijkheden. Anneriet: “Gasten vinden hier voldoende fiets- en wandelroutes, zoals onder meer het bekende Pieterpad (de bekendste lange afstandswandelroute van Nederland, red.). Daarnaast grenst Vierlingsbeek aan het Unesco biosfeergebied, de Maasheggen en aan de overkant van de Maas is het natuurgebied de Maasduinen te vinden. Kenmerkend voor dit Maasheggengebied zijn de meidoorn- en sleedoornheggen, die oorspronkelijk dienden als veekering. Nu kunnen gasten er heerlijk in alle rust genieten van de flora en fauna.”

Als gasten de drukte even willen opzoeken, zijn Nijmegen en Venlo steden die in de buurt liggen. Ook Duitsland is goed bereikbaar vanaf Vierlingsbeek. Het dorp Overloon, met een groot ZooParc en Oorlogsmuseum, trekt ook veel gasten naar de B&B. “En natuurlijk bieden wij een haal- en brengservice aan voor Pieterpad-lopers en kunnen er fietsen gehuurd worden.”

Windstreken

“B&B Perron 22 ligt pal aan het Pieterpad en is een uitgelezen pleisterplaats voor Pieterpadwandelaars”, aldus Anneriet. “Maar ook gezinnen met kinderen, zakenlui, mensen op familiebezoek en gasten die gewoon een paar dagen willen bijkomen, bezoeken onze B&B. Afgelopen jaar hebben we natuurlijk, i.v.m. corona, Nederlandse gasten mogen ontvangen. Maar de jaren daarvoor kwamen ze vanuit alle windstreken. Dit hopen we in 2021 ook zeker weer te bereiken.”

Perron 22 heeft drie gastenkamers, allen met een eigen stijl. “Zo hebben wij een vierpersoonskamer (met twee tweepersoonsbedden) in industriële stijl en bevindt het tweede bed zich hier op de vide. Daarnaast is er onze populaire vintagekamer met authentiek art Deco ledikant en ook de Bedstee kamer (een ruime tweepersoons bedstee) wordt gewaardeerd door onze gasten. Alle kamers zijn voorzien van een eigen badkamer met douche, toilet, wastafel en koffie- en theefaciliteiten. Het water wordt verwarmd door eigen zonnecollectoren.”

Bibliotheek

Uiteraard doen Peter en Anneriet er alles aan om het de gasten naar de zin te maken. “Zo vind je in onze ruime gemeenschappelijke ruimte een uitgebreide bibliotheek, een stapel spelletjes en een goedgevulde koelkast (honesty bar). Ook is het mogelijk om bij ons te dineren. Toen we in april en mei vorig jaar tijdelijk moesten sluiten vanwege de coronacrisis, hebben we onze tuin aangepakt. Toen we in juni weer open konden, was deze tuin gereed en konden onze gasten genieten van alles wat de tuin te bieden heeft. Zo vind je er onder meer verschillende terrasjes en een pizza-oven. Fietsen van gasten kunnen gestald worden in de fietsenschuur en daar is ook de mogelijkheid om de accu van een elektrische fiets op te laden.”

Het ontbijt voor gasten bij B&B Perron 22 wordt, onder normale omstandigheden, geserveerd in de gemeenschappelijke ruimte. Er wordt gezorgd voor een vers en divers ontbijt. Eitjes van de boerderijwinkel, vers fruit, Griekse yoghurt, vers gebakken broodjes, peperkoek, diverse soorten kaas en vleeswaren en meer. “Zijn er nog broodjes over, dan mogen onze gasten deze gerust smeren voor de lunch. Maar het is ook mogelijk om een volledig lunchpakket te bestellen.” ’s Zomers kunnen gasten er ook voor kiezen om in de tuin te ontbijten en natuurlijk kan er ook een ontbijtje op bed verzorgd worden. Anneriet: “Onder normale omstandigheden kunnen gasten zelf aangeven of ze het gezellig vinden om met elkaar te ontbijten of dat ze liever een eigen tafel hebben. Nu, afhankelijk van de geldende coronamaatregelen, organiseren wij het ontbijt op een andere manier. Toen onze gasten nog beneden konden ontbijten, gebruikten wij de hele gezamenlijke ruimte. Daarmee hadden we voldoende afstand tussen de tafels. De huidige coronamaatregelen maken dat onze gasten het ontbijt bij ons in de keuken kunnen ophalen en dan op hun eigen kamer ontbijten. Minder gezellig, maar wel zo veilig.”

Voorkeur

De dagindeling binnen de B&B verloopt geroutineerd. Anneriet legt uit: “Gasten kunnen zelf aangeven hoe laat ze willen ontbijten. Wij staan altijd een uur voor die tijd op en zetten dan alles rustig klaar. Na het ontbijt ruimen wij de boel weer op en maken de kamers schoon als de gasten weer uitgecheckt hebben. Peter was tot vorig jaar nog werkzaam als praktijkdocent hout en meubel op een school, maar is daar sinds dit schooljaar mee gestopt om zich volledig op de B&B te kunnen richten. Ik werk nog drie dagen per week als roostermaker voor een middelbare school en dit is prima te combineren. Wanneer we dus klaar zijn met de schoonmaak van de gastenkamers, ga ik verder met het werk voor school en houdt Peter zich bezig met de boodschappen en klussen die in huis gedaan moeten worden. Ook checkt hij ’s middags de nieuwe gasten in. De administratie en het inboeken van reserveringen doe ik ’s avonds en in het weekend.”

Iets wat Anneriet (en Peter) niet snel zal vergeten, is het ‘verhaal’ van een zakelijke gast uit Engeland. “Deze man komt regelmatig bij ons overnachten en heeft dan altijd de voorkeur voor de Bedsteekamer. Toen wij mee hebben gedaan aan het televisieprogramma Bed & Breakfast en wij hem dit vertelden, reageerde hij (semi) verontwaardigd: ‘Did they sleep in MY room..?’ Hilarisch!”

Boekingen

“Wij maken gebruik van de boekingssystemen van bedandbreakfast.nl en Booking.com. Beide systemen bevallen heel goed. Het reserveringssysteem van bedandbreakfast.nl gebruiken wij ook op onze eigen website. Booking.com is behoorlijk duur, maar we hebben wel gemerkt dat we de meeste buitenlandse reserveringen via die weg krijgen. Ook maken wij uiteraard gebruik van onze eigen website.”

Anneriet omschrijft B&B Perron 22 als volgt: “Genieten (in alle opzichten, ruime kamer, lekker eten en drinken, er even helemaal tussenuit en wij genieten ervan om onze gasten in de watten te leggen), gastvrijheid (we proberen het gasten zo goed mogelijk naar de zin te maken), rust en ruimte (in een klein dorp, omgeven door natuurgebieden), persoonlijk (persoonlijke benadering en persoonlijke inrichting) en thuis (een B&B waar men zich thuis kan voelen).”