Column: Do’s en don’ts binnen een B&B

4 maart 2021 | David Bakker

Tijd voor een nachtje weg. Een beetje broodnodige ontspanning. Vol overgave begin ik mijn zoektocht naar die ene, leuke en originele B&B. Ik bekijk website na website. Tot ik eindelijk ‘mijn’ accommodatie heb gevonden. Precies wat ik zoek. Rustig gelegen, de chihuahua kan mee en een ruime kamer met eigen sanitair. Maar helaas, de kalender op de website zegt dat de B&B dan al bezet is. Wat nu?

Foutje bedankt

Ik besluit om toch even te bellen. Het kan immers gebeuren dat er een foutje in de beschikbaarheidskalender geslopen is en/of dat de kamer onverwacht weer is vrijgekomen. De telefoon gaat vijf keer (!) over voordat deze wordt opgenomen. “Met Jos”, hoor ik dan. Huh? Ik belde toch naar B&B Het Stoepje? Twee don’ts binnen een paar minuten. Au!

Speciale datum

Ik leg mijn vraag bij Jos neer. “Nee””, blaft hij mij nog net niet af. “Zoals je op de website hebt kunnen zien, zitten we vol. Ik zorg er altijd voor dat de kalender up-to-date is op de website.” Kans verkeken, Jos! Had gewoon vriendelijk gereageerd dat de kamer inderdaad gereserveerd was voor die datum, maar op de dag er voor of er na nog wel beschikbaar was geweest. Dan had ik ook gewoon geboekt namelijk. En wanneer dit voor de gast niet lukt, dan kun je altijd nog de kamer aanbieden op een andere speciale datum voor de gast.

Extra omzet

Zie je hoe makkelijk het eigenlijk was geweest om (extra) omzet te kunnen maken? B&B-eigenaren zijn vaak zo lief, maar dat hoeft helemaal niet. Een gast wil immers JOUW accommodatie. Spring hier dan ook op in! Kleine moeite, groots resultaat. Maar vooral: tevreden gasten.

Mijn online zoektocht gaat verder en mijn oog valt op een heel schattig vrijstaand huisje midden in het bos. Helaas, ook hier geeft de kalender aan dat de B&B dan verhuurd is. Maar ik geef niet op en pak wederom de telefoon.

Glas wijn

Na een keurige twee keer overgaan wordt de telefoon opgenomen. “Goedemorgen, B&B De Boshut met Inge.” Hier word ik meteen al blij van. Ik leg mijn vraag bij Inge neer en verwacht wederom een ‘helaas pindakaas verhaal’. Maar gastvrouw Inge verrast mij. “Weet je, het huisje is inderdaad volgeboekt. Maar onze buren verhuren sinds vorige week een soortgelijke woning op hun erf en zijn nog nergens online bij aangemeld. Zal ik eens voor je bij ze informeren?” Een klein half uur later word ik teruggebeld. “Je bent van harte welkom, hoor! Kom je dan ook nog even een kopje koffie bij mij drinken? Ik mail je alle gegevens en bij aankomst staat de koffie met een regionale lekkernij voor je klaar. En o ja, voor je hondje leggen ze een bot en een speciaal kleedje neer. Tot volgende week!” Met een glimlach van oor tot oor leg ik de telefoon weer neer.

Dankbare gast

De mail met gegevens is al snel binnen en ik maak dankbaar gebruik van het luxe ontbijt dat ik extra kan boeken, het flesje rode wijn dat ze voor mij kunnen regelen en ik boek ook meteen dat leuke arrangement met een lelijke eend. Dít, beste lezers, is gastvrijheid ten top. Je gasten willen een beleving. En géén kant en klaar maaltijd. Immers: verandering van spijs doet eten.

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl

Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden
De meeste B&B-eigenaren verwachten een topzomer

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag, die we ook op Instagram deelden. Op de vraag 'wordt deze zomer een topzomer voor Nederlandse B&B's?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: bijna negentig procent van de respondenten geeft aan een topz ...

Achtergronden
Kameel belandt in zwembad B&B

Bij Bed & Breakfast De Zandhoef in Eersel stonden de eigenaren dinsdagochtend raar te kijken. Hun kameel, Petje, was in het zwembad beland. Tegenover Eindhovens Dagblad verklaarde eigenaar Bas Nijboer dat het dier 's nachts uit zijn verblijf was ontsnapt, waarna hij verdwaalde en in het zwem ...

Toerisme Achtergronden
Drie nieuwe vakantieparken voor Landal GreenParks

Landal GreenParks kondigt drie nieuwe vakantieparken aan. Het gaat om Landal Sallandse Heuvelrug bij Wierden (Twente), Landal De Brabantse Wal bij Bergen op Zoom (Brabant) en Landal Rockingham Forest in Groot-Brittannië. Met de aankondiging van deze uitbreidingen zet Landal GreenParks de ingeze ...

Branded Content
Coronavirus: Hoe komen we hier sterker uit?

De COVID 19 pandemie heeft een enorme economische crisis veroorzaakt. Nooit tevoren kromp de economie van Nederland zo sterk: volgens het CBS zo’n 8,5 procent in het tweede kwartaal 2020. De hotelsector was één van de zwaarst getroffen sectoren. De gemiddelde bezettingsgraad van ...

Achtergronden
Poll: wordt deze zomer een topzomer voor Nederlandse B&B's?

In iedere uitgave van Bed & Breakfast - en op deze website - delen we de resultaten van ons online onderzoek met de lezers. Dit keer willen we heel graag weten of jullie verwachten of deze zomer een toeristische topzomer wordt in je B&B. Waarom wel/niet? Alvast hartelijk dank voor je deelnam ...

Toerisme Achtergronden
Bijna 3 keer zoveel vakantiehuizen geboekt voor meivakantie 

Nederlanders trekken er in de aankomende meivakantie massaal op uit in eigen land, zo blijkt uit data van Belvilla. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal geboekte vakantiehuizen in Nederland voor de meivakantie bijna verdrievoudigd. De stijging bedroeg 172 procent om precies te zijn. Ten opz ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: