Consumptie mineraalwater met een smaakje stijgt sterk

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Consumenten worden zich steeds bewuster van het belang van voldoende hydratatie. Maar liefst vier op de vijf waterdrinkers geeft aan bewust bezig te zijn met het drinken van voldoende water. De consumptie van mineraalwater steeg in 2015 met 7%; de consumptie van mineraalwater met een smaakje steeg explosief. Door het groeiende aanbod van water met een smaakje, vindt twee vijfde van de waterdrinkers het makkelijker om genoeg water te drinken. Deze en andere resultaten worden gepresenteerd in het Nationaal Wateronderzoek 2016 onder waterdrinkende Nederlanders.

Een derde waterdrinkers wil komend jaar meer water drinken

Twee vijfde van de waterdrinkers is afgelopen jaar meer water gaan drinken, voornamelijk omdat het gezond is voor het lichaam (71%) en omdat men zich bewuster is geworden dat water gezond is om te drinken (61%). Nog eens ruim een derde van de waterdrinkers geeft aan komend jaar (veel) meer water te willen gaan drinken. Opvallend is dat dit met name door jonge waterdrinkers tot 34 jaar wordt aangekondigd.

Enorme stijging nieuwe categorie: water met een smaakje

Raymond Gianotten van Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS): “Twee vijfde van de waterdrinkers vindt het makkelijker om genoeg water te drinken door het huidige aanbod aan mineraalwater met een smaakje. De populariteit van deze relatief nieuwe categorie gebotteld water zien wij ook terug in de cijfers. Producenten melden over het afgelopen jaar groeipercentages van de categoriewater met een smaakje van 50 tot zelfs meer dan 100 procent. De consument is steeds bewuster bezig met gezonde voeding, maar wil wel graag kunnen kiezen en variëren. Water met een smaakje past perfect binnen dit plaatje en ik verwacht dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Manieren om voldoende te drinken

Uit voeding halen we dagelijks gemiddeld 1 liter vocht. Om het overige vochtverlies aan te vullen moet er nog gemiddeld 1,5 tot 2 liter worden gedronken. Water is dan de ideale dorstlesser zonder calorieën.

Negen op de tien waterdrinkers (86%) treft maatregelen om te zorgen dat er per dag voldoende water gedronken wordt. Vrouwen hebben om die reden -vaker dan mannen- een flesje water bij de hand en ze drinken water vaker uit een groot glas. Mannen stellen vaker vaste tijden in om water te drinken dan vrouwen. 40% van de waterdrinkers maakt het niet uit op welk moment van de dag ze water drinken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com kondigt verbeterde BookingButton aan

Booking.com kondigt de wereldwijde lancering van de nieuwe en verbeterde BookingButton aan. De nieuwste versie van de stand-alone online booking engine van het bedrijf is ontwikkeld en uitgegeven door BookingSuite. Dit is een afdeling binnen Booking.com die gespecialiseerd is in software-oplossingen...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: