De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze service wordt verstaan: 'Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsen van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.'

De volledige Hospitality Management Begrippenlijst vind je hier. De definitie hierboven is uit deze lijst afkomstig. 

Een lekker chocolaatje of een zakje met van die overheerlijke gummibeertjes op het fris opgemaakte bed van de hotelgast is een klein gebaar, maar doet veel - zeker op psychologisch vlak - met de gast. Net als het vervangen van de handdoeken, het openslaan van de gordijnen, het opmaken van het bed, het legen van de vuilnisemmer op de kamer of een persoonlijke boodschap bij aankomst, vertrek of tussendoor. Je kunt bij turndownservice ook aan geurbeleving denken of aan het opruimen van de kamer. 

Het voordeel van een hotel is juist de turn down service, een service die je via Airbnb enkel optioneel kunt bijbestellen in bepaalde steden en dus duur is. Als hotel- of B&B-ondernemer doe je er dus goed aan om deze service in stand te houden of zelfs uit te breiden. Het wordt door de gast gewaardeerd en je maakt er juist het onderscheid mee, zeker nu Airbnb zo'n prominente plaats binnen de overnachtingsindustrie heeft ingenomen en een dergelijke service doorgaans niet kan aanbieden.

24 uur per dag in- en uitchecken

Hotels hebben nog een bijkomend voordeel; de 24-uursservice (de klassieke receptie) zorgt ervoor dat de gast kan in- en uitchecken wanneer hij of zij maar wil, alhoewel de technologische vooruitgang ervoor zorgt dat je met je smartphone of een peroonlijke pincode ook al bij veel Airbnb's of B&B's kunt inchecken of uitchecken wanneer je maar wilt...

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: