Hoe bezorg je de gast in jouw B&B een onvergetelijke ervaring?

Auteur: Jorine de Bruin
Ondernemen 27 augustus 2021
Hoe bezorg je de gast in jouw B&B een onvergetelijke ervaring?

In de liedjesklassieker Hotel California (lees: B&B California ;-)) van The Eagles wordt het prachtig verwoord: ‘You can check out any time, but you can never leave’*. Met andere woorden: hoe zorg je dat jouw B&B-gast een onvergetelijke ervaring heeft en terug wil komen? Met deze tips gaat je dat lukken!

Rijtjeshuis

Het leuke van een B&B is dat ze er zijn in verschillende soorten en maten. Van een zolderkamer in een rijtjeshuis tot een geheel vrijstaand huis midden in het weiland. Gasten hebben ruim voldoende keuze en juist dít maakt dat een B&B onderscheidend is. Kortom: zorg dat je usp (unique selling point) bekend is en gebruikt wordt. Heb jij bijvoorbeeld een sauna in je B&B? Of bestaat het ontbijt louter uit streekproducten? Werk jij samen met lokale ondernemers? Gebruik deze informatie om je te onderscheiden! Zorg dat je je usp(‘s) te allen tijde laat zien.

Enthousiasme

Misschien denk je: het spreekt toch voor zich dat we als B&B-eigenaren enthousiast zijn? Maar het zal je verbazen hoe snel je toch routinematig gaat handelen en dit onverhoopt aan je te zien is. Verwelkom je gast enthousiast en straal dit ook uit. Hoe vaak zie je immers niet in reviews dat er bij een B&B verwezen wordt naar de vrolijke gastheer/vrouw? Jij bent het visitekaartje van jouw B&B! Deze hartstocht kun je ook tot uiting laten komen in andere dingen waar de gast zich welkom door zal voelen. Denk aan een vers bosje bloemen op tafel, de mogelijkheid om zelf een (goede!) kop koffie of thee te kunnen zetten, gastenboek, kortingsbon voor de lokale ijsboer, persoonlijke noot, etc.

Online

Zorg uiteraard ook voor een goede online promotie van jouw B&B. Zorg dat je goed vindbaar bent, dan scoor je hoger in de zoekresultaten, ben je tevens internationaal zichtbaar en krijg je meer boekingen. Precies wat je als B&B-eigenaar wilt!

After sales

En, eigenlijk misschien zelfs wel het allerbelangrijkste: denk om after sales! Zorg er voor dat nooit, maar dan ook echt nooit, jouw gast uitcheckt en niks meer van jou hoort. Hij/zij plaatst nog een mooie review waar je met een bedankje op reageert en dat was het. Nee, nee en nog eens nee! Vanaf nu laat je dit nooit meer gebeuren. Jij zorgt er namelijk voor dat alle gasten die uitgecheckt hebben, na een maand een handgeschreven kaartje van jou ontvangen met een persoonlijke boodschap. Je refereert aan hun verblijf en bied meteen een korting aan voor een volgend bezoekje. Inclusief een fles van die lekkere rode wijn waar jouw gast toen zo dol op was. Let op: zet op die kaart een einddatum (deadline) tot wanneer de gast met die exclusieve korting en wijn kan boeken.

Met als resultaat: ‘You can check out any time, but you can never leave’!

Met gastvrije groet,

Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws