Horecabedrijven en detailhandel betalen 5,5 miljoen euro boete

5 juli 2016 | Thijs Jacobs

Ruim 20% van de geïnspecteerde horecabedrijven en de detailhandel leven de wet niet goed na. Illegale tewerkstelling, onderbetaling en te lang werken zijn de overtredingen die de Inspectie SZW constateert. Het onderzoek betrof 1.914 horecaondernemingen en 1.326 detailhandels. In totaal is voor bijna 5,5 miljoen euro aan boetes opgelegd. Omdat de Inspectie risicogericht werkt is het onderzoek niet representatief voor de hele sector. 

De horeca kent veel eenmanszaken of zaken met weinig personeel. Door de economische situatie staat de sector onder druk en is de concurrentie groot. Er zijn de afgelopen jaren 1914 horecabedrijven geïnspecteerd en in 441 gevallen werden één of meer overtredingen geconstateerd.

In totaal werden 911 overtredingen geconstateerd. De meeste, 405, betrof het overtreden van de Arbeidstijdenwet. Een goede tweede was het laten werken van mensen die hier op grond van de Wet arbeid vreemdelingen niet mogen werken, in totaal 401. Het gaat dan om werknemers van buiten Europa die hier alleen mogen werken als de werkgever daarvoor de juiste vergunning heeft . In de horeca is het aantal illegaal tewerkgestelden Chinezen al sinds jaar en dag zeer hoog. Andere nationaliteiten zijn Egyptische, Turkse, Indiase en Pakistaanse. Het boetebedrag in de horeca voor de geconstateerde overtredingen bedroeg bijna 3,5 miljoen euro.

In de detailhandel werden wellnessinstituten, avondwinkels, naaiateliers,bakkers en markten gecontroleerd. Ook dit is een sector met veel eenmanszaken of zaken met weinig personeel. Er zijn de afgelopen jaren 1326 bedrijven geïnspecteerd en in 298 gevallen werden één of meer overtredingen geconstateerd. In totaal werden 471 overtredingen geconstateerd. Ook hier scoorde het overtreden van de Wet arbeidvreemdelingen hoog, te weten 310 overtredingen. Hier gaat het vooral om illegale werknemers van Indiase, Marokkaanse en Turkse afkomst. De Arbeidstijdenwet werd 70 maal overtreden. De Inspectie constateerde 36 keer een overtreding van Wet minimumloon en vakantietoeslag. Het boetebedrag in de detailhandel bedroeg 2 miljoen euro.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: