Je horecazaak financieren zonder banken en beleggers

2 januari 2020 | Thijs Jacobs

Decennialang was de vertrouwde bank de eerste instantie waar je aan dacht wanneer je om financiering verlegen zat. Tijdens de crisis kwam daar de klad in, niet alleen vanwege het verslechterde imago van de banken, maar ook omdat zij hun vingers niet wilden branden aan het MKB en de horeca in het bijzonder.

Crowdfundingsites zijn sinds jaren gemeengoed geworden om startende horecazaken van financiering te voorzien. Wat zijn de voordelen van het samenwerken met een crowdfundingplatform en wat is het verschil van een financiering bij de bank? We spraken Mark Laagewaard, de algemeen directeur van crowdfundingplatform CrowdAboutNow, dat al 827 ondernemers aan een financiering wist te helpen.

“Je kunt naturlijk op een traditionele manier geld ophalen bij mensen die gericht zijn op rendement en zekerheden”, vertelt Mark. “Maar je kunt je ook laten financieren door mensen die een binding hebben met je bedrijf en jouw positieve boodschap uitdragen, waardoor ze een ambassadeur zijn voor je business. Hierdoor haal je niet alleen de benodigde financiering binnen, maar heb je ook een krachtige marketingcampagne in handen, misschien is wat wij met onze crowdfundingcampagnes doen wel meer marketing dan financiering, iets dat banken niet voor je kunnen of willen doen. Op onze website zie je dan ook geen businessplaan-achtige taal, maar een inspirerend en toegankelijk verhaal.”

Investeren is altijd risicovol

Toch willen investeerders bepaalde zekerheden zien, lijkt ons, zeker wanneer ze veel geld investeren. “Gemiddeld leggen investeerders via ons platform zo’n duizend euro in, soms vijf- tot tienduizend euro. Sommige potentiële investeerders haken af omdat ze meer informatie willen zien. Dat kan, maar ik ben van mening dat je beter kunt investeren in een project waarin je gelooft dan in een project waarvan de cijfers helemaal lijken te kloppen. Besef je wel dat investeren in het MKB altijd risicovol is, het is een kwetsbare groep ondernemers, zeker als het een eenmanszaak betreft of een zaak met twee werknemers. Wat als er iemand wegvalt, om wat voor reden dan ook?”

Investeerders willen hoe dan ook iets terugzien van hun inleg, uiteraard met rente. Hoe steekt dat in elkaar? “Per platform is de vaste aflossing verschillend, vaak zelfs per campagne. Er zijn platforms die werken als een bank, waarbij je de aflossing moet halen en een incassoprocedure wordt gestart als je in gebreke blijft. Dat is kil en anoniem naar mijn mening, je handelt dan echt als bank. Wij lossen het ook op, maar gaan naar de crowdfunders toe en gaan aan de slag om een tegenvoorstel uit te werken en te komen tot een andere terugbetalingsafspraak. Wij weten, net als startende ondernemers, dat je oorspronkelijke plan altijd net even anders loopt dan je had uitgerekend. Voor ons is het dus belangrijk dat we financiers aan boord hebben die meebewegen; beleggers zijn niet aan het goede adres. Als ondernemer is het prettig als je je omringt weet door een groep mensen die samen met jou de klappen opvangen en meedenken, iets dat een bak niet gauw zal doen, want de enige die een beetje weet waar je mee bezig bent is de accountmanager.” Toch stappen startende horecaondernemers nog vaak naar de bank wanneer ze financiering nodig hebben, hoe is dat te verklaren? Mark: “Het is inderdaad waar dat banken de horeca nu weer wat gemakkelijker financieren dan enkele jaren geleden. Maar daarbij moet je wel opmerken dat ze vooral jonge ondernemers helpen, dat zijn ondernemers van wie ze weten dat er nog een jaar of veertig rest om af te lossen wanneer het mis gaat. Diezelfde jonge ondernemers zien het als een compliment dat ‘de bank in ze gelooft’, hetgeen dus deels terecht is. Daarentegen hebben oudere ondernemers hun cijfers vaak beter op orde en een bewezen ‘track record’, dat is soms ook fijn voor een bank. In de praktijk zie ik dat horecaondernemers vaak een deel via de crowd doen en een restbedrag via de bank. Op die manier ben je niet afhankelijk van één bank, een partij die tussentijds de voorwaarden zal veranderen. Als je bij de bank bent overgeleverd aan de afdeling bijzonder beheer, dan zit je zwaar in de put, geloof me. Wat dat betreft is crowdfunding een stuk sympathieker.”

Zo maak je je campagne succesvol

Zijn er tips om een crowdfundingcampagne succesvol te maken? Aan welke voorwaarden moet je voldoen? “Zet jezelf vooral neer als een toffe zaak, waarbij crowdfunders denken: ‘Ik wil meedoen, want dat is een toffe zaak’. Ik adviseer altijd om de rente niet hoger dan zes procent te laten zijn, maar kijk ook daarbij vooral naar de ruimte die je hebt. Als jij uitrekent dat drie procent realistischer is, bied dan drie procent aan en geef daarnaast wat extra’s, zoals een mooie activiteit. Heron, een zaak in Utrecht, deed iets heel moois; als tegenprestatie voor de crowdfunders mochten zij mee om te gaan wildplukken, waarna de chef de zelfgeplukte ingrediënten bereidde en daarna op tafel zette, Dat is een unieke ervaring en tevens een reden om in dat bedrijf te investeren. Veel crowdfunders zijn toch buurtgenoten, familie, vrienden en fans. Hun investering betekent meer dan geld, het is voor hen een zetje om hun buurt leuker te maken of via deze weg een duw in de goede richting te geven. Wij zien dat de bedrijven die op onze website staan meestal met veel passie werken en dat overbrengen op de investeerders, die weten dat hun geld wordt ingezet om iets positiefs voor hun omgeving te doen. Daar kunnen grote bedrijven eigenlijk nog best veel van leren. Wederkerigheid en vertrouwen, dat is naar mijn idee de basis voor een goede economie, maar interactie is ook belangrijk.”

Hoeveel heb je nodig?

Op de website zien we dat sommige starters niet honderd, maar wel tweehonderd procent van het benodigde bedrag binnen hebben gehaald. Hoe werkt dat dan? “Voor veel ondernemers is het vooraf best spannend, ze hebben geen idee wat ze op kunnen halen. Vaak hebben ze vijftig tot zestig procent nodig om van start te kunnen gaan met de onderneming, de rest kunnen ze gemakkelijk financieren via de bank. Dan adviseren we om de ondergrens vast te zetten op zestig procent en het maximum is bij ons tweehonderd, nooit meer dan dat. Het liefst behalen ze honderd procent, want dan heb je niet te maken met hoge rentes die je moet betalen aan privéinvesteerders en heb je de bank niet nodig. Als meer dan honderd procent ophalen niet je initiële plan was, dan is het ophalen van tweehonderd procent soms juist negatief, dus ik adviseer dan om het maximum lager te zetten. Uiteindelijk heb je het succes van de campagne grotendeels zelf in handen, want op ons platform komen mensen heus niet terecht om eens leuk te browsen naar projectjes om in te investeren. Nee, ze komen er via social, of via-via. Daarin heb je dus zelf een aandeel. Al met al is crowdfunding een financieringsmogelijkheid die voor startende horecaondernemers, maar ook voor horecaondernemers die willen uitbreiden, niet meer weg te denken is.”

Auteur – Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: