KHN wil verbod op pariteitsclausule

7 augustus 2018 | David Bakker

Er lijkt een sneeuwbaleffect te zijn ontstaan op het verbod van pariteitsclausules. Na Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Oostenrijk heeft ook Zweden toegestemd met een verbod. De pariteitsclausule houdt in dat hotels via de eigen kanalen geen lagere prijs mogen aanbieden dan op de boekingssites staat, en dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) oneerlijke concurrentie. “We hopen dat het verbod op de pariteitsclausules ook in Nederland doorkomt”, laat Hans van der Kooij, domeinmanager namens KHN weten.

Al ruim vijf jaar probeert KHN de Nederlandse politiek bewust te maken van de oneerlijke concurrentie. “We zijn al een tijd in gesprek en hebben goed contact met Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA). Wij willen graag een verbod op pariteitsclausules en hebben vertrouwen in een goede afloop.”

Mede door het feit dat al zo veel omliggende landen hebben ingestemd met het verbod, ziet Van der Kooij kansen. “Hoewel er in Duitsland nog een procedure van Booking.com loopt tegen het verbod, hebben onze oosterburen het verbod kunnen bewerkstelligen vanuit Europese wetgeving. Dat geeft ons vertrouwen dat het ook in Nederland moet kunnen lukken.”

Of dat binnen een korte tijdsspanne gaat gebeuren, kan Van der Kooij nog niet zeggen. “We werken achter de schermen hard om dit ook in Nederland voor elkaar te krijgen. We denken en hopen dat het gaat lukken, maar het blijft politiek.” KHN is overigens niet expliciet tegen boekingssites. “We hebben elkaar nodig. Ik ben van mening dat als het verbod op de pariteitsclausule er inderdaad komt, het voor alle drie de partijen beter is. Zowel voor de hotelier, de boekingssites als de consument.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Airbnb
Airbnb viert tienjarig bestaan

Airbnb bestaat sinds afgelopen weekend tien jaar. In deze tien jaar heeft het platform meer dan 300 miljoen gasten ontvangen in meer dan 81.000 steden en 191 landen. De afgelopen tien jaar zijn er veel accommodaties op het platform bijgekomen en hebben wij van Hospitality Management het fenomeen do...

Advertorial
B&B's laten online nog veel kansen onbenut

Online zichtbaarheid is in deze tijd essentieel en bepaalt het succes van je B&B. Als jouw ideale gast je niet kan vinden, of je website is erg verouderd, dan gaan ze naar de concurrent. Wat zoekt jouw ideale gast? Jouw ideale gast wil in korte tijd alle noodzakelijke informatie kunnen vin...

Columns
Column: tijd voor mezelf... Of toch niet?

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. Ik denk zo...

trends Personeel Ondernemen
"Het personeelstekort zit de groei binnen de sector in de weg."

De zonnige stemming in de horeca en recreatie zet verder door. Het mooie weer van het voorjaar zorgt vooral bij strandhoreca en vakantieparken voor een extra positief sentiment. Maar dat het goed gaat, betekent ook dat het tekort aan personeel een steeds groter issue wordt voor ondernemers. De Rabob...

Drinks Wijn
Trend: rode wijn kun je prima koelen

De rode wijn heeft het bij deze tropische temperaturen zwaar; men bestelt dan eerder een glas gekoelde rosé of witte wijn. Toch kan ook rode wijn uitstekend gekoeld geserveerd worden, maar daarbij dient wel rekening te worden gehouden met een aantal factoren. Koelen van rode wijn... Daar r...

Advertorial
Hotelbranche omarmt start-up Plukkup

Plukkup, de start-up die zich specialiseert in het ophalen van vergeten items bij hotels heeft door aanhoudend success een nieuwe website gelanceerd. Vergeten items laten ophalen bij je hotel op een snelle en simpele manier. Het kon nog niet in Nederland. Dat, in combinatie met de behoefte van hotel...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: