Koffie en thee in de B&B: Zoveel gasten, zoveel smaken

12 oktober 2017 | José Mast

Een kopje koffie of thee bij de ontvangst of voor het ontbijt: het lijkt zo simpel, maar er zijn talloze keuzes te maken. Gasten verwachten kwaliteit en verwennerij, maar welke koffie of thee daarbij hoort, verschilt per Bed & Breakfast. Wordt het Nespresso, filterkoffie of een echte espressomachine?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN BED & BREAKFAST

Losse thee of zakjes
Losse thee bij het ontbijt heeft een luxe uitstraling en geeft gasten het gevoel goed verwend te worden. In losse thee behouden de blaadjes hun vorm, waardoor ze niet uitdrogen. Dat houdt ook de smaak in stand, die bij gedroogde thee in zakjes toch enigszins verloren gaat. Gasten die losse thee gewend zijn van thuis, kun je verrassen door één of twee onverwachte smaken toe te voegen: je eigen voorkeur, een tip van een lokale theespecialist of single estate thee, afkomstig van één bepaalde theetuin waardoor de thee een unieke smaak heeft die je alleen bij deze thee vindt.

Sommige gasten vinden het maar een gedoe om zelf aan de slag te moeten met een theeknijper of -filter. Dan is het fijn om ook een doos met theezakjes achter de hand te hebben. Ook daarin is een ruime keuze: witte, zwarte en groene thee, Oolong en natuurlijk kruidenthee, die officieel geen thee mag heten. Kruidenthee kent een grote groep liefhebbers, onder andere omdat deze geen cafeïne bevat. Piramidevormige zakjes verenigen het beste van twee werelden: ze zijn makkelijk in het gebruik en de theeblaadjes blijven toch in hun oorspronkelijke vorm. Deze zakjes zijn helaas vaak minder goed biologisch afbreekbaar. 

Koffiekeuzes
Traditionele filterkoffie heeft de laatste jaren een revival beleefd. Deze koffie heeft in ieder geval veel terrein gewonnen van de Senseo, maar espresso en koffievarianten op espressobasis, zoals cappuccino en latte macchiato, zijn nog steeds populair. Toch hoef je als Bed & Breakfast niet per definitie een espressomachine aan te schaffen. Die keuze hangt samen met de service die je gasten wilt bieden. Is het de bedoeling dat ze de hele dag onbeperkt gebruik kunnen maken van koffie en thee, dan zijn andere opties handiger en goedkoper. Een Nespresso-apparaat bijvoorbeeld is gemakkelijk te bedienen en wordt erg gewaardeerd op de kamer. De prijs van originele cups is wel een punt om bij stil te staan, want voor onbeperkt gebruik zijn deze aan de dure kant. Sommige B&B’s die buiten het ontbijt om koffie beschikbaar stellen, vragen hiervoor een vergoeding, bijvoorbeeld 50 cent per Nespresso-cup. Dat voorkomt misbruik en als gastheer of -vrouw kun je ook altijd nog besluiten om de meerprijs bij een bescheiden gebruik niet in rekening te brengen. Een andere optie is filterkoffie. Die is veel goedkoper en wordt steeds hoger gewaardeerd. 

Zo serveer ik koffie en thee

Yvonne Rengelink, Logement No5 (2 kamers)
"Ik serveer het ontbijt op de kamer. Een kopje cappuccino is daardoor al koud voordat het goed en wel op de ontbijttafel staat! Daarom heb ik gekozen voor een cafetière: een glazen kan waarin je koffie zet met grof gemalen koffie. Voordat ik koffie maak, vul ik de kan eerst met kokend water, zodat het glas al goed heet is. Het is relatief makkelijk en gasten zijn soms verrast over de smaak. Ik vertel erbij dat ik de koffie en thee haal bij een speciaalzaak hier in de stad. Gasten krijgen ook een bonnetje waarmee ze daar gratis een kopje koffie kunnen drinken. Het lijkt wel alsof ze de koffie daardoor nog lekkerder vinden!"

Annet Schuiling, Huize Nijhof (1 kamer)
"Gasten maken zelf filterkoffie op de kamer en dat wordt steeds meer gewaardeerd. Het voordeel is dat ze zelf kunnen bepalen of ze het wat sterker willen: gewoon een schepje extra. Gasten kunnen de hele dag onbeperkt koffie en thee drinken, met filterkoffie kan dat. Nespresso-cups zijn veel duurder. Verder kunnen gasten kiezen voor tien soorten thee uit een doos, zowel voor een hele pot als voor een glas. Honing, zoetstof en suiker staat er altijd bij. En bij het ontbijt geef ik altijd al een lekker cakeje. De meesten bewaren dat voor ’s middags bij de thee."

Arianne de Voogd, Op ’t Hof Olmenstein (5 kamers)
"Op iedere kamer staat een Nespresso-apparaat met originele cups en theezakjes, maar bij het ontbijt presenteer ik losse thee in weckpotjes. Op een kaartje aan het potje staat welke smaak het is. Met een theeknijper kunnen gasten dan zelf hun thee trekken. Wat koffie betreft vind ik bonenkoffie de enige optie. Ik had een hele fijne machine, maar toen die stukging heb ik veel te snel een nieuwe gekozen. Het is nu mijn grootste ergernis. De koffie loopt te langzaam door en de tiptoetsen werken vaak niet. Latte macchiato maak ik daarom met de hand. Ik overweeg nu een professionele koffiemachine – die kun je kopen voor €10.000 of leasen – maar het is eigenlijk net te duur voor mij. Misschien koop ik toch maar een nieuw consumentenapparaat."

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: