Rutger & Lisa Marie toverden hun huis om tot B&B

18 december 2019 | redactie

Het zal niet bij iedereen opkomen; een Bed & Breakfast beginnen terwijl je allebei een vaste baan hebt. Toch deden Rutger en Lisa Marie het wel. In 2017 begon het idee bij hun te borrelen en in juni 2019 openden zij de deuren van ‘Logeren bij Lies’ in Harderwijk. Ze toverden hun huis om tot een sfeervolle B&B.

In 2017 ontstaat het idee om een B&B te starten. “Om te beginnen vinden we het heel erg leuk om met mensen om te gaan. Het idee was dat - wanneer we samen een huis zouden kopen - we een woning wilden waar we ook gasten konden ontvangen. Dat konden we eerst niet vinden of betalen.” Nadat zij een soortgelijke B&B in Deventer bezochten, beseften Rutger en Lisa Marie zich dat het best mogelijk was een Bed and Breakfast in hun huidige huis te beginnen.

“Het is behoorlijk toeristisch hier. Er is niet een heel groot aanbod aan B&B’s, dus toen zijn we het gewoon gaan doen, zo ontstond ‘Logeren bij Lies’", aldus Rutger. 

Een warm gevoel

Het stel is zo’n driekwart jaar bezig geweest met het verbouwen van hun huis. De kamer waar nu de gasten verblijven was eerst hun eigen slaapkamer. Ze bouwden de zolder om tot een slaapkamer voor henzelf. “Daarnaast heb je natuurlijk een website nodig en moet je bij de gemeente aangeven dat je een B&B gaat starten.”

Als dat allemaal achter de rug is, kunnen ze beginnen met het inrichten. “Met name Lisa Marie heeft zich daarmee beziggehouden. Zij had al snel een visie op het interieur.” Het verblijf ziet er netjes en strak uit. Het is modern, gezellig en het geeft de gasten een warm gevoel. “We wonen in een oude officierswoning, dus dat heeft een bepaalde charme en sfeer. We wilden dat het interieur bij het huis zou passen.”

Waar voor je geld

Het stel was al snel gewend aan het runnen van een B&B. De eerste gasten waren Duits, maar dat vond Lisa Marie wel spannend, aangezien zij de Duitse taal niet goed beheerst. Rutger daarentegen wel. Het was een goede eerste ervaring. “Het soort gasten dat we krijgen wordt redelijk bepaald door de prijzen. We zijn niet de goedkoopste en ook niet de duurste en we bieden zeker waar voor het geld. We hebben een mooie luxe badkamer met een inloopdouche en een bad. De slaapkamer is vrij ruim en er is een apart ‘zitje’ waar we het ontbijt brengen. We zorgen altijd voor een lekker, vers en uitgebreid ontbijtje. We vinden het leuk om gasten te verzorgen en het mensen naar hun zin te maken.”

Veel jonge mensen

Tot hun verbazing komen veel jonge mensen hun B&B bezoeken. Ze hadden zelf gedacht dat ze mensen van 50 tot 60 jaar over de vloer zouden krijgen, maar er komen vooral gasten van 30-40 en 25-30 jaar. De meeste gasten komen voor 1 nacht. “Het zijn voornamelijk toeristen in eigen land."

Het koppel ontvangt de gasten en nodigen ze uit om een drankje te doen. “We merken dat mensen niet superveel op hun kamer zijn, ze gaan vaak de deur uit om de omgeving te verkennen.” Tussendoor gebeurt er dus niet veel. “De volgende ochtend maken we samen het ontbijt en brengen dat naar de kamer. Als de gasten weggaan, zorgen we er gelijk voor dat we de kamer schoonmaken. Daar zijn we ruim twee uur mee bezig.”

Het lijkt de twee ondernemers best leuk hun B&B uit te breiden, maar in dit huis zien ze dat niet zo snel gebeuren. Ze vinden het belangrijk dat hun gasten een eigen badkamer hebben en er is in dit huis geen ruimte voor een tweede. Naar een groter huis verhuizen zit er op dit moment ook niet in, want het huidige huis en de prachtige omgeving willen ze niet kwijt. 

Marketingstrategie

Bedandbreakfast.nl is voor ‘Logeren bij Lies’ belangrijk bij het binnenhalen van klanten. Airbnb valt helaas tegen, daarop staan zij als 'privékamer' in plaats van als een bed & breakfast. Dat zorgt ervoor dat ze minder boekingen krijgen. Dit is tegelijk ook het enige 'probleem' dat zij hebben ondervonden sinds ze hun bed & breakfast openden.

Zelf zijn ze een Instagram- en Facebookaccount begonnen. Rutger en Lisa Marie zijn hier nog niet bezig met actieve promotie, wel proberen ze op Instagram minstens 1 keer per week te posten. Die berichten gaan echt over wat er in de B&B gebeurt. “Het aantal volgers zien we groeien.” Verder moeten het koppel het hebben van mond-tot-mondreclame van gasten. “Zo hadden we een gast die later haar zus een overnachting bij ons cadeau heeft gedaan. Dat laat wel zien dat ze een positieve ervaring bij ons heeft gehad.”

'Gewoon' inkopen doen bij de supermarkt

Rutger en Lisa Marie doen de inkopen voor hun voedsel 'gewoon' bij de supermarkt. Ze maken wel bewuste keuzes, bepaalde producten koopt het stel alleen bij bepaalde supermarkten. Het duo kiest voor bio-producten en houden hun eigen kippen. “We geven de gasten een vers ei en ook sinaasappelsap wordt altijd vers geperst.”

In de badkamer voor de gasten hebben ze Rituals-producten staan. Dit doen de B&B-ondermers met het idee dat je Rituals vaak als cadeau krijgt en minder snel voor jezelf koopt. “We krijgen van gasten vaak te horen dat de badkamer hen het gevoel geeft van een spa. Het geeft ze het gevoel dat ze op een speciale plek zijn.”

Over het ondernemende B&B-koppel:

Rutger Wetsteijn werkt als salesmanager bij een online marketingbureau.
Lisa Marie Wetsteijn van Zoelen is adviseuse in een lingeriezaak.


Doordeweeks kost een verblijf  €95,- per nacht voor 2 personen inclusief ontbijt. In het weekend bedraagt het tarief €105,-. 

Auteur: Isa Milia. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: