Startende horecaondernemers onbekend met aftrekposten

10 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet 1 op de 3 startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook heeft 4 op de 10 ondernemers niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen. 

In de campagne die de Belastingdienst voert, is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Via de website belastingdienst.nl/starters biedt de Belastingdienst concrete tips en hulpmiddelen voor starters, zoals de OndernemersCheck en een overzicht van autokosten die ondernemers kunnen aftrekken.

Bonnetjes zoeken

Het blijkt dat 1 op de 3 ondernemers elk kwartaal weer alle bonnetjes en facturen bij elkaar moet zoeken om hun belastingaangifte te doen. Slechts de helft gebruikt een softwareprogramma voor hun administratie. De rest houdt de inkomsten en uitgaven handmatig bij. Voor starters is de administratie bijhouden niet in alle gevallen de eerste prioriteit. Een kwart zegt het invullen van de btw-aangifte moeilijk te vinden. “Het is daarom belangrijk dat je je als starter bij je eerste aangifte goed voorbereidt,” zegt Driek Kamps, landelijk directeur MKB bij de Belastingdienst.
“Hierdoor kun je vanaf het begin af aan de juiste aftrekposten gebruiken, kom je niet voor verrassingen te staan en ben je minder tijd kwijt aan de volgende aangiftes. Door te kiezen voor online administreren kan het nog makkelijker: je kunt bijvoorbeeld je tankbonnetjes direct inscannen en je hebt je administratie – via je smartphone – altijd bij de hand.” Specifiek voor startende ondernemers in de horeca kan een goed kassasysteem al uitkomst bieden voor de administratie. De Belastingdienst moet namelijk na kunnen gaan hoe de omzet tot stand is gekomen.

Ondersteuning voor startende ondernemers

Om de btw-aangifte makkelijker te maken, biedt de Belastingdienst speciaal voor startende ondernemers een aantal gerichte hulpmiddelen en tips. Op belastingdienst.nl/starters staan onder andere de OndernemersCheck, administratie- en aangiftetips, webinars en een rekenhulp, net als informatie over ondernemersregelingen voor starters waaronder de kleineondernemersregeling.

Ook zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers informeren over belastingzaken. Dit helpt de starters hun zaken goed en tijdig te regelen. Zo houden zij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van hun bedrijf. De Startersvoorlichters zijn op 3 november live te ontmoeten op de KvK Startersdagen in Groningen, Eindhoven en Utrecht.

Vijf tips voor startende ondernemers in de horeca:

Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.

In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie.

Check via de OndernemersCheck of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien en krijg direct inzicht in welke aftrekposten voor jou gelden.

Gebruik een boekhoudprogramma om je boekhouding, de btw-aangifte en betaling makkelijk te kunnen doen. Ondernemers kunnen zich op de site van de Belastingdienst aanmelden voor een proef met een boekhoudprogramma in samenwerking met Keurmerk Zeker OnLine.

Ga na welke autokosten je zakelijk kunt aftrekken.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters

Over het onderzoek


De flitspeiling is van 19 september tot en met 1 oktober 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1.227 ondernemers deel, van wie 322 de afgelopen drie jaar een bedrijf gestart zijn. De helft van de startende ondernemers doet zélf zijn btw-aangifte, zonder hulp van een professional

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: