Utrechtse hotels telefonisch slechtst bereikbaar

13 februari 2017 | Thijs Jacobs

Velen willen graag een weekendje weg voor Valentijnsdag, en dan is een hotel zo geboekt. Hoewel een groot deel van deze reserveringen inmiddels al online verloopt, neemt telefonische bereikbaarheid ook nog steeds een belangrijke plaats in bij de service van een hotel. Telefoonboek.nl boekte een kamertje, liet de roomservice voorrijden en onderzocht hoe goed deze telefonische bereikbaarheid in elkaar steekt.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 5952 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Hotel´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 179 van de 3577 vestigingen het geval, hetgeen neerkomt op 3,2% van de gevallen. Dat betekent dat 96,8% van de onderzochte hotels weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Van der Valk

Onder de 179 hotels met meer dan drie mislukte belpogingen vallen dertien vestigingen van hotelketen Van der Valk. Franchise Bastion levert zes hotels in deze lijst. Het hotel met de meeste mislukte belpogingen staat in Zevenbergen: in Gasterij De Engel werd het afgelopen jaar 36 keer niet opgenomen. Op plaats twee komt hotel Marinapark uit Volendam met 27 mislukte belpogingen.

Provincie

Relatief gezien nemen hotels in de provincie Utrecht het vaakst de telefoon niet op: hier was 4,6 procent slecht bereikbaar. Het slechtst bereikbare telefoonnummer was het hoofdkantoor van Fletcher Hotels in Vianen: hier werd 21 keer de telefoon niet opgenomen. De best bereikbare hotels zijn te vinden in Overijssel. In slechts 1,7% van de Overijsselse hotels werd vaker dan drie keer de telefoon niet opgenomen.

Dag en nacht bereikbaar

De goede bereikbaarheidscijfers in de hotelbranche zijn goed te verklaren, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: “Als hotel moet je dag en nacht bereikbaar zijn voor gasten. Deze komen bijvoorbeeld vaak buiten kantooruren pas op hun slaapkamer aan, of hebben ook in de nachtelijke uren problemen bij hun kamer die ze graag opgelost zien.”

Percentage slechte bereikbaarheid per provincie

Utrecht 4,6%

Zuid-Holland 4,2%

Gelderland 3,9%

Limburg 3,6%

Drenthe 3,3%

Zeeland 2,9%

Groningen 2,8%

Flevoland 2,5%

Noord-Holland 2,3%

Friesland 2,2%

Noord-Brabant 2,2%

Overijssel 1,7%

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: