Zeven fotografietips om je boekingen een boost te geven

10 mei 2017 | Roy Spijker

Wie een plaatje kan schetsen van een toekomstige vakantie, heeft toeristen al gauw voor zich gewonnen in de reiswereld. Uit een recent onderzoek van ensanne blijkt dat 68% van de Nederlandse hoteliers foto’s de belangrijkste vorm van content marketing vinden. Ondernemers van boetiekhotels, familiehotels, hostels en B&B’s doen er goed aan om te investeren in authentieke en professionele foto’s. Want betere foto’s betekent meer kliks, op trivago is dit gemiddeld 63% meer. 

Fee Naaijkens, Industry Manager Nederland & België van trivago en Sanne Bakker, eigenaar van ensanne.nl e-mail en content marketing gingen hierover in gesprek. De juiste hoek, mooie lichtinval – zonder overbelichting! – vastleggen is een echt een vak. En de kosten kunnen aardig oplopen. Wat volgde is een lijst met 7 tips voor hoteliers om meer waarde te halen uit de foto’s van hun hotels.  

1. Huur een fotografiestudent in

Fee: "Een collega van mij gaf hoteliers altijd de tip om op zoek te gaan naar fotografiestudenten. Deze studenten zijn eager om meer ervaring op te doen en hun portfolio uit te breiden. En wellicht kun je een barter deal met ze sluiten door je hotel aan te bieden als locatie voor een toekomstige fotoshoot in ruil voor de foto’s die ze voor je maken. Zo snijdt het mes aan twee kanten."

2. Organiseer een Instagrammeeting of wedstrijd

Sanne: "Uit het onderzoek van ensanne bleek ook dat Instagram nog onderbenut is. Er zijn tientalen Instagrammers in Nederland actief. Door een Instagrammeeting of wedstrijd te organiseren creëer je in korte tijd veel content voor je hotel. Zo deed ook Hilton Rotterdam dit afgelopen april. Tijdens de fotowedstrijd werden zo’n 350 foto’s gemaakt door 70 fotografen en de winnende foto van Maarten Walraven werd met en smartphone gemaakt! De collectie van 350 foto’s omvat prachtige, verrassende en artistieke foto’s gemaakt van de keuken, het ketelhuis, de linnenkamer, de grootste suite en alle monumentale stukjes van het hotel. De foto’s zijn uiteraard ook nog gedeeld op de accounts van de 70 fotografen."

3. Stel je foto’s beschikbaar voor derden via je website

Fee: "Bijna elk hotel heeft wel een fotogallerij op de site staan, waar in ieder geval de kamers die te boeken zijn worden getoond. Ooit nagedacht over een perssectie op je hotelwebsite? Er zijn tegenwoordig tal van reisbloggers die graag een stukje schrijven over accommodaties, maar alleen als daar voldoende beeldmateriaal voor beschikbaar is. Dit is dan ook de perfecte plek om je foto’s aan te bieden. Bovendien kunnen ook de reisbureau’s en OTA's waar je mee samenwerkt direct fotomateriaal van je vinden. Wel zo prettig om er zeker van te zijn dat ze niet terugvallen op minder representieve foto’s die gasten via social media online hebben gezet."

4. Koop een fotocamera voor je personeel

Sanne: "Als je wilt dat personeel betere foto’s maakt in en rondom het hotel en deze dan ook direct deelt, koop dan voor het bedrijf een fotocamera. Dit hoeft geen ingewikkelde spiegelreflex camera met drie dubbele lenzenset te zijn, maar een systeemcamera kan al voldoen. Als de camera maar voorhanden is!"

5. Ga aan de slag met Instagram Stories

Fee: "Ik zou als hotelmanager die camera ook direct aan mijn personeel geven om met Instagram stories aan de slag te gaan. Instagram Stories zijn een set foto’s die je in een soort slideshow achter elkaar kan plakken - à la Snapchat - en na 24 uur weer verdwijnen. Je kunt foto’s bewerken met tekst of acties bedenken waarin het logo van je hotel wordt gebruikt. Ideaal dus om in te zetten voor tijdelijke promotie acties of om eens te laten zien welke medewerkers het hotel telkens weer zo gastvrij maken."

6. Investeer in Google Streetview/Virtual Tours

Sanne: “Facebook mag dan het meest gebruikte distributiekanaal zijn voor hotels (89% van de ondervraagden uit ons onderzoek) om foto’s te verspreiden, maar waarom begin je niet bij Google? Via een 360-graden foto krijg je natuurlijk nog een veel beter beeld van de potentiele hotelkamer. Laat een erkende Google Fotograaf bij jou langskomen en deze foto’s op Google Maps uploaden. Deze Google Maps kun je natuurlijk ook weer in je website gebruiken."

7. Gebruik metasearch sites voor een groter bereik 

Fee: "Wist je dat 1 op de 2 reizigers tegenwoordig zijn zoektocht naar een hotel op een metasearch site begint? Ofwel, de keuze voor een bepaald hotel wordt dus al daar gemaakt. Trivago is zo‘n metasearch site met een enorme wereldwijde naamsbekendheid en – voor Nederlandse hotels interessant – wordt veel gebruikt in Duitsland bijvoorbeeld. Veel hotels weten niet dat ze op trivago staan vermeld, laat staan dat ze beseffen hóe het er op staat. En dat is zonde, want met slechts één overbelichte foto van de kamer of een foto van de entree van het hotel in een sneeuwlandschap, verlies je het toch echt van je concurrent deze zomer die tientallen professionele foto’s op zijn profiel heeft staan waaronder een entree waar je bijvoorbeeld de tulpen in bloei ziet staan. Professionele, seizoensgebonden foto’s doorplaatsen op trivago, zorgt dus ook voor meer boekingen. Zo is die investering in het laten maken van de foto’s toch weer mooi terug verdiend. In ons Trivago webinar op 16 mei geven we gratis tips aan hotels hoe online content geoptimaliseerd kan worden."

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: