KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

20 mei 2020 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente lockdown in Nederland hebben de horecabranche keihard geraakt en het einde is nog lang niet in zicht.

Vanaf 1 juni - 12 uur ’s middags - mogen horecaondernemers zowel op de terrassen maar ook ‘binnen’ weer gasten ontvangen, maar wel met restricties. Hierbij geldt voor binnen: op reservering, een gezondheidscheck en maximaal 30 personen tegelijkertijd binnen én met 1,5 meter afstand. Dit is in lijn met de vooraankondiging op 6 mei en een eerste stap in de goede richting.

Voorwaarden heropening

 

De afgelopen periode heeft KHN overleg gevoerd met de verschillende ministeries om samen te komen tot een verantwoorde opening. Horecaondernemers krijgen nu langzaam de verwachte ruimte om hun onderneming weer op te starten. Wel gelden er de komende periode beperkte voorwaarden:

Horecamedewerkers moeten triage hanteren; een gezondheidscheck waarbij wordt gevraagd of gasten geen gezondheidsklachten hebben of recent hebben gehad.

1,5 meter afstand blijft de norm. Zowel op de terrassen als in horecabedrijven moeten gasten op 1,5 meter afstand van elkaar zijn. Uitzondering hierop vormen mensen die een gezamenlijke huishouding vormen en tweetallen. Vanaf drie personen wordt er gehandhaafd, daarom kunnen ook tweetallen die geen gezamenlijke huishouding vormen binnen 1,5 meter van elkaar zitten.

Er komt een pilot met schermen in de horeca als alternatief voor de 1,5 meter afstand. Als de uitkomsten daarvan positief zijn, kunnen schermen worden toegepast.

Clubs en discotheken blijven volgens het overheidsbesluit voorlopig gesloten.

De komende dagen wordt de praktische invulling van de nieuwe maatregelen verder uitgewerkt en wordt het protocol ‘heropening horeca’ hierop aangepast.

Blij met geboden perspectief

KHN-voorzitter Rober Willemsen: “Wij zijn blij dat het geboden perspectief op 6 mei nu vorm heeft gekregen en we per 1 juni onze deuren weer voorzichtig mogen openen. De restricties maken het voor veel horecaondernemers helaas nog steeds onwerkbaar. We begrijpen goed dat gezondheid enorm belangrijk is en we willen geen van allen dat het virus weer oplaait. Maar de nood bij ondernemers is hoog; het water staat ons echt aan de lippen. Dus we kunnen dan ook niet wachten om onze gasten weer te verwelkomen en verantwoord open te gaan. Wel blijft aanvullende steun keihard nodig om ervoor te zorgen dat de branche het overleeft.”

Samen toewerken naar verdere versoepelingen

De afgelopen periode heeft KHN meerdere gesprekken gevoerd met alle betrokkenen en heeft KHN ontzettend hard haar best gedaan om tot veilige, passende en werkbare oplossingen voor de horeca te komen. Ook vlak voor de persconferentie vond er nog een overleg plaats tussen KHN, minister Grapperhaus en twee burgemeesters namens de VNG, waarbij alle partijen onderstreepten dat het goed is dat de horeca op deze manier weer open kan. Komende weken zullen alle betrokken partijen de gesprekken voortzetten. Robèr Willemsen: “Het blijft een teleurstelling om onder deze restricties open te gaan; voor de meeste bedrijven betekent dit nog steeds geen rendabele bedrijfsvoering. Maar het is positief dat we hiermee de weg inslaan om verantwoord de bedrijfsvoering weer op te starten.”

Het ‘nieuwe normaal’ onwerkbaar voor de horeca: robuust steunpakket noodzakelijk

 

KHN heeft bij het indienen van het concept-protocol enkele weken geleden ook een duidelijke kanttekening geplaatst: Dat 1,5 meter afstand houden in flink wat situaties technisch onmogelijk is. Maar voor de meeste horecazaken zal het financieel ook niet rendabel zijn. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. KHN roept het kabinet dan ook dringend op per omgaande met aanvullende steunmaatregelen te komen om de horecabranche door de coronacrisis heen te helpen. De belangrijkste vier kernpunten uit het KHN-noodplan zijn:

 Het verhogen van de compensatie van de werkgeverslasten van 30% tot 40%, zodat de 90% compensatie ook écht dicht bij de 90% van de loonkosten in de buurt komt.

Het hanteren van een reële maand als maart als referentiemaand i.p.v. januari;

Een compensatie van vaste lasten, zoals huur;

Een versoepelde WW voor medewerkers.

En dit alles voorafgegaan door een reparatie van de NOW1, zodat ook voor het eerste kwartaal het kabinet zorgdraagt voor een afdoende dekkend steunpakket. Deze reparatie hebben vele horecaondernemers simpelweg nodig om de komende weken te overleven. KHN vertrouwt er op dat het kabinet zo snel mogelijk met maatregelen komt, die recht doen aan het ondernemerschap binnen de horecabranche.

Blijf je graag op de hoogte?

Inschrijven voor twee keer per week al het hotelnieuws in je mailbox? Klik dan hier. Voor cafénieuws in je mailbox, klik hier om je in te schrijven. Voor restaurantnieuws, klik hier, voor lunchroomnieuws, klik hier en voor nieuws over B&B's, klik hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Economie Coronacrisis
Omzetdaling horeca is ongekend, vooral hotels zwaar getroffen

De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de horeca nam in het tweede kwartaal van 2020 met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. In het eerste kwartaal daalde de omzet al met bijna 14 procent. Voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: