Online en social media: 9 tips voor extra aandacht

23 oktober 2017 | José Mast

Een goede online presentatie is van levensbelang voor een Bed & Breakfast en social media zorgen ervoor dat foto’s en informatie zich verspreiden. Maar het kan altijd mooier en beter, tot een drone-opname en betaalde campagnes aan toe. Met deze tips bepaalt iedere B&B-ondernemer zijn eigen online strategie.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN BED & BREAKFAST

Een eigen website met veel foto’s en een presentatie op één of meer reserveringswebsites, dat hebben de meeste B&B’s wel. Ook een Facebookpagina is al bijna standaard, soms zelfs in plaats van een eigen website. Geen gekke keuze, want je kunt er ontzettend veel op kwijt zonder veel geld kwijt te zijn. Wat kun je dan nog meer doen om online op te vallen?

1. Maak je website responsive

De smartphone zit de computer op de hielen als belangrijkste kanaal voor online aankopen. Drie op de tien Nederlands koopt wel eens wat via de smartphone en het aantal babyboomers dat wel eens mobiele bestellingen doet is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld tot 10%, zo blijkt uit het ‘What’s Happening Online’-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Een website die slecht leesbaar is of waarin je continu moet in- en uitzoomen op een klein smartphonescherm is dus in het nadeel. Een ideale website wordt op alle soorten apparaten goed weergegeven, of het nu een computer, tablet of smartphone is, oftewel: een responsive website.

2. Maak mooiere foto’s

Een goede camera helpt, een statief ook. Zorg dus dat je deze attributen beschikbaar hebt. Maak de foto’s met zoveel mogelijk natuurlijk licht en vermijd flitsen. Een alternatief is een professionele fotograaf inschakelen. Dat is even een investering, maar je ziet wel het verschil.

3. Maak video’s

De eenden op het water bij zonsopkomst, een openslaande voordeur, een rustig muziekje erbij...Het is een uitstekende manier om potentiële gasten te laten kennismaken met de B&B. Video’s lenen zich uitstekend om te laten zien op de website, maar ook op reserveringswebsites en social media. Ook via YouTube kan een gevonden video naar je B&B leiden. Overweeg ook om op een mooie dag een opname te (laten) maken door middel van een dronevlucht. Het is een uitstekende manier om bijvoorbeeld een grote tuin en de gunstige ligging nabij een natuurgebied of juist het centrum van de stad te laten zien.

4. Stimuleer reviews

Als je B&B is aangesloten bij een reserveringssite, is het gebruikelijk dat de gast na zijn verblijf een mail krijgt met de suggestie om een review te schrijven. Lang niet iedere gast doet dat, maar misschien wel als je een klein cadeautje meegeeft bij het uitchecken en daarbij zegt dat je een review erg waardeert. Ook kun je als beloning voor een review een digitale kortingsbon toesturen of een gratis overnachting verloten onder de reviewers.

5. Post nieuws op social media

Gasten vragen om je Facebookpagina te liken is één ding, maar als daar niets op gebeurt heb je er nog weinig aan. Zorg daarom regelmatig voor vers nieuws: een bijzondere vogel in de tuin, een evenement in de stad, een nieuwe fietsroute in de buurt, alles is belangrijk.

6. Plaats 360 graden panoramafoto’s

Wat zegt meer dan een foto? Een 360 graden panoramafoto! Die laat een ruimte in zijn geheel zien, zodat een potentiële gast precies weet wat hij kan verwachten. Het is zelfs mogelijk om een complete virtuele rondleiding door de B&B te geven. Je kunt het als een nadeel zien dat er dan geen verrassing meer overblijft, maar sommige gasten willen nu eenmaal graag bepaalde details kennen voordat ze tot een boeking overgaan. Een Google Virtual Tour op je website en op boekingswebsites verhoogt bovendien de vindbaarheid van de B&B.

7. Gebruik Instagram

Reizigers maken veel gebruik van Instagram voor inspiratie, een uitgelezen kans om je B&B en de omgeving onder de aandacht te brengen met foto’s en video’s. Instagram werkt met hashtags die het onderwerp aangeven. Door gasten gedeelde foto’s met dezelfde hashtag leiden tot nog meer aandacht. Het loont dus hen daarom te vragen. Net als Facebook is ook Instagram heel geschikt om nieuws en evenementen onder de aandacht te brengen. Nieuws en evenementen moet je breed zien: een foto van het ontbijt met seizoensfruit is een prima eyecatcher.

Lees ook: 'Vier redenen waarom Instagram belangrijk is voor jouw bed & breakfast'

8. Gebruik Twitter

Twitter is een goed medium om service te bieden aan (potentiële) gasten. Je kunt ermee laten zien dat je met hen verbonden bent. Snel reageren op vragen en eventuele klachten is een voorwaarde, want de hele wereld leest mee. De hele wereld ziet het dus ook als je een kwestie goed oplost en snelle service biedt. Ook exclusieve aanbiedingen via Twitter doen het vaak goed. Ze enthousiasmeren de lezer en dwingen potentiële gasten om snel een boeking te maken. 

Lees ook: 'Vijf twitter-tips voor b&b's'

9. Probeer een betaalde advertentie

Social media genereren veel gratis aandacht, maar om zeker te weten dat je boodschap met voorrang bij je doelgroep terecht komt is een (kleine) investering in een betaalde campagne nodig. Reserveringswebsites doen dat ook, dus indirect betaal je daar al aan mee. Maar je kunt de promotie ook in eigen hand nemen met een advertentie via Google Adwords of Facebook. Een complete advertentiestrategie is niet nodig, je kunt het ook gewoon eens proberen. Een leuke video wordt met een beetje betaalde hulp van Facebook veel vaker bekeken en gedeeld dan zonder. Leuk om eens te proberen?
 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Ook als host wil je veilig zijn

Brandveiligheidseisen voor professionele logiesbedrijven kunnen erg streng zijn. Een kleinschalige Bed & Breakfast is een bijzonder geval, omdat je als eigenaar in (of nabij) hetzelfde huis slaapt. Brandpreventie is dan vooral een zaak van goed voor jezelf zorgen. Brand in huis, je moet er ni...

Amsterdam Overheid
Amsterdam komt met vergunningstelsel B&B's

De gemeente Amsterdam gaat ook voor het houden van een B&B in de hoofdstad een strikter beleid hanteren. Er wordt strenger gehandhaafd op verhuur van woningen via Airbnb, waardoor er een verschuiving van vakantieverhuur naar bed & breakfasts plaatsvindt. Daarom komt er nu een verplichte verg...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Columns Blog
Column: wij denken na over duurzaamheid

Je kunt tegenwoordig de krant niet openslaan, de tv aanzetten of je nieuwsberichten op social media checken of je leest of hoort wel iets over duurzaamheid. Duurzaamheid is hot. En ik kan mij herinneren dat het nog helemaal niet zo heel lang geleden is dat we daar nog helemaal niet mee bezig waren. ...

Ondernemen
Bijna helft van alle ondernemers heeft géén of gedateerde voorwaarden

Bijna de helft (45,6%) van alle ondernemers gebruikt geen of gedateerde algemene voorwaarden. Dat constateert verzekeraar Reaal na onderzoek naar risico’s in het MKB. Slechts een derde (32,6%) controleert jaarlijks of vaker de gebruikte leveringsvoorwaarden, in de communicatie met afnemers en ...

Toerisme Achtergronden
Travelbird offline vanwege betalingsproblemen

Op de website van TravelBird krijgen bezoekers een waarschuwing. Het bedrijf is met de activiteiten gestopt. De volgende tekst is te lezen op de website van de organisatie: Helaas heeft TravelBird vandaag de verkoop van online reisaanbiedingen moeten stopzetten en surseance van betaling moeten aa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: