Online en social media: 9 tips voor extra aandacht

23 oktober 2017 | José Mast

Een goede online presentatie is van levensbelang voor een Bed & Breakfast en social media zorgen ervoor dat foto’s en informatie zich verspreiden. Maar het kan altijd mooier en beter, tot een drone-opname en betaalde campagnes aan toe. Met deze tips bepaalt iedere B&B-ondernemer zijn eigen online strategie.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN BED & BREAKFAST

Een eigen website met veel foto’s en een presentatie op één of meer reserveringswebsites, dat hebben de meeste B&B’s wel. Ook een Facebookpagina is al bijna standaard, soms zelfs in plaats van een eigen website. Geen gekke keuze, want je kunt er ontzettend veel op kwijt zonder veel geld kwijt te zijn. Wat kun je dan nog meer doen om online op te vallen?

1. Maak je website responsive

De smartphone zit de computer op de hielen als belangrijkste kanaal voor online aankopen. Drie op de tien Nederlands koopt wel eens wat via de smartphone en het aantal babyboomers dat wel eens mobiele bestellingen doet is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld tot 10%, zo blijkt uit het ‘What’s Happening Online’-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Een website die slecht leesbaar is of waarin je continu moet in- en uitzoomen op een klein smartphonescherm is dus in het nadeel. Een ideale website wordt op alle soorten apparaten goed weergegeven, of het nu een computer, tablet of smartphone is, oftewel: een responsive website.

2. Maak mooiere foto’s

Een goede camera helpt, een statief ook. Zorg dus dat je deze attributen beschikbaar hebt. Maak de foto’s met zoveel mogelijk natuurlijk licht en vermijd flitsen. Een alternatief is een professionele fotograaf inschakelen. Dat is even een investering, maar je ziet wel het verschil.

3. Maak video’s

De eenden op het water bij zonsopkomst, een openslaande voordeur, een rustig muziekje erbij...Het is een uitstekende manier om potentiële gasten te laten kennismaken met de B&B. Video’s lenen zich uitstekend om te laten zien op de website, maar ook op reserveringswebsites en social media. Ook via YouTube kan een gevonden video naar je B&B leiden. Overweeg ook om op een mooie dag een opname te (laten) maken door middel van een dronevlucht. Het is een uitstekende manier om bijvoorbeeld een grote tuin en de gunstige ligging nabij een natuurgebied of juist het centrum van de stad te laten zien.

4. Stimuleer reviews

Als je B&B is aangesloten bij een reserveringssite, is het gebruikelijk dat de gast na zijn verblijf een mail krijgt met de suggestie om een review te schrijven. Lang niet iedere gast doet dat, maar misschien wel als je een klein cadeautje meegeeft bij het uitchecken en daarbij zegt dat je een review erg waardeert. Ook kun je als beloning voor een review een digitale kortingsbon toesturen of een gratis overnachting verloten onder de reviewers.

5. Post nieuws op social media

Gasten vragen om je Facebookpagina te liken is één ding, maar als daar niets op gebeurt heb je er nog weinig aan. Zorg daarom regelmatig voor vers nieuws: een bijzondere vogel in de tuin, een evenement in de stad, een nieuwe fietsroute in de buurt, alles is belangrijk.

6. Plaats 360 graden panoramafoto’s

Wat zegt meer dan een foto? Een 360 graden panoramafoto! Die laat een ruimte in zijn geheel zien, zodat een potentiële gast precies weet wat hij kan verwachten. Het is zelfs mogelijk om een complete virtuele rondleiding door de B&B te geven. Je kunt het als een nadeel zien dat er dan geen verrassing meer overblijft, maar sommige gasten willen nu eenmaal graag bepaalde details kennen voordat ze tot een boeking overgaan. Een Google Virtual Tour op je website en op boekingswebsites verhoogt bovendien de vindbaarheid van de B&B.

7. Gebruik Instagram

Reizigers maken veel gebruik van Instagram voor inspiratie, een uitgelezen kans om je B&B en de omgeving onder de aandacht te brengen met foto’s en video’s. Instagram werkt met hashtags die het onderwerp aangeven. Door gasten gedeelde foto’s met dezelfde hashtag leiden tot nog meer aandacht. Het loont dus hen daarom te vragen. Net als Facebook is ook Instagram heel geschikt om nieuws en evenementen onder de aandacht te brengen. Nieuws en evenementen moet je breed zien: een foto van het ontbijt met seizoensfruit is een prima eyecatcher.

Lees ook: 'Vier redenen waarom Instagram belangrijk is voor jouw bed & breakfast'

8. Gebruik Twitter

Twitter is een goed medium om service te bieden aan (potentiële) gasten. Je kunt ermee laten zien dat je met hen verbonden bent. Snel reageren op vragen en eventuele klachten is een voorwaarde, want de hele wereld leest mee. De hele wereld ziet het dus ook als je een kwestie goed oplost en snelle service biedt. Ook exclusieve aanbiedingen via Twitter doen het vaak goed. Ze enthousiasmeren de lezer en dwingen potentiële gasten om snel een boeking te maken. 

Lees ook: 'Vijf twitter-tips voor b&b's'

9. Probeer een betaalde advertentie

Social media genereren veel gratis aandacht, maar om zeker te weten dat je boodschap met voorrang bij je doelgroep terecht komt is een (kleine) investering in een betaalde campagne nodig. Reserveringswebsites doen dat ook, dus indirect betaal je daar al aan mee. Maar je kunt de promotie ook in eigen hand nemen met een advertentie via Google Adwords of Facebook. Een complete advertentiestrategie is niet nodig, je kunt het ook gewoon eens proberen. Een leuke video wordt met een beetje betaalde hulp van Facebook veel vaker bekeken en gedeeld dan zonder. Leuk om eens te proberen?
 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Toerisme
Onderzoek: Overtoerisme is ons probleem

Foto: “Waarom heet het toeristenseizoen als we niet op ze mogen schieten?” © Jeroen Oskam (Florence) Kan er te veel toerisme zijn? De afgelopen drie jaar zijn ‘toerismemoeheid’ en protesten tegen het toerisme wereldwijd in het nieuws gekomen. Het is vooral een stedeli...

Airbnb Achtergronden
Airbnb staat aanbetalingen toe

Bij Airbnb moest je voorheen het volledige boekingsbedrag betalen bij reservering. Dat was veilig voor de verhuurder, maar niet altijd even gemakkelijk voor de consument. De aanbetaling kon immers hoog oplopen. Dit gaat nu deels veranderen. Airbnb heeft het mogelijk gemaakt om aanbetalingen te do...

Airbnb KHN
Reactie Airbnb op oproep KHN

Vanmorgen plaatsten we een persbericht dat ons door KHN toegezonden werd. Hierin roept KHN de politiek op om maatregelen door te voeren om verhuur van woonruimte aan toeristen te reguleren. Airbnb zond ons vervolgens een reactie. Deze staat hieronder. Reactie Airbnb “Dit is schaamteloze ...

Airbnb KHN
KHN: sterke opkomst Airbnb buiten Randstad vraagt om maatregelen overheid

Toeristen maken steeds vaker gebruik van particuliere woningen die worden aangeboden voor vakantieverhuur. Platforms zoals Airbnb winnen na Amsterdam ook terrein in steden als Eindhoven, Nijmegen en Maastricht. Dit blijkt uit een analyse van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Vaak gaat het hierbij ...

Awards Bed&Breakfast
Bed & Breakfast Seppenstijn in de prijzen

Vorige week zijn in de Jaarbeurs in Utrecht de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Bed & Breekfast Seppenstijn (Ruinerwold) werd de grote winnaar. Beste accommodatie Seppenstijn bleek de best gewaardeerde accommodatie in Drenthe, op basis van de reviewscores op Zoover. In 2017...

Regelgeving Amsterdam
Amsterdam verkort termijn vakantieverhuur naar 30 dagen

Het Amsterdamse college van B en W verkort de termijn voor vakantieverhuur naar 30 dagen per 1 januari 2019. Het college spant zich al sinds 2016 in voor het verkorten van de termijn voor vakantieverhuur. Tot nu toe was er onvoldoende duidelijkheid over de juridische basis om dit in te voeren. Ee...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: