Ontbijt: persoonlijke benadering hapt lekker weg

Auteur: Redactie
Food 18 maart 2006
Ontbijt: persoonlijke benadering hapt lekker weg

Ontbijten hoort helemaal bij de ochtend. Iedereen kent het belang van een goede start. En of u het nou serveert, roomservice hanteert of een buffet klaar heeft staan, als bed & breakfast eigenaar is het een leuke én creatieve uitdaging om gasten van een heerlijk ontbijt te laten genieten.

Het persoonlijke accent; dat is wat bed & breakfasts zo anders maakt dan een gemiddeld hotel. In de meeste gevallen wordt er gezellig met deze en gene aan de ontbijttafel gepraat. Veel gasten zijn dan ook lovend over de manier waarop ze bij een bed & breakfast kunnen ontbijten. En dat is niet zo verwonderlijk, want veel eigenaren besteden uitgebreid aandacht aan de eerste maaltijd van de dag.

Warme bakker

Zo biedt Lenie Welsink-Slagboom, eigenaresse van Pension Welsink in Zandvoort, haar gasten roomservice. Ze is van mening dat dit goed bij haar bed & breakfast past: 'Ik wissel graag een beetje af met het ontbijt en heb daarvoor ideeën voor 14 dagen’, vertelt ze. ‘Ik gebruik altijd een variatie aan vers gebakken broodjes, die ik speciaal door de warme bakker laat bezorgen. Een persoonlijke touch zijn de kleine huisgemaakte cakejes, ontbijtkoek, jam en fruit van het seizoen.'

Eigenheid

Ook Margot de Jonge van vakantiehuis Meermuiden richt zich op authentieke invullingen. 'Tot voor kort hadden wij zelf bijen en daardoor konden we eigen geslingerde honing serveren. En de jam maken we ook zelf. Omdat ik hooguit vier gasten tegelijkertijd aan het ontbijt heb, kan ik heel goed inspelen op individuele wensen. Ik vraag ook altijd aan mijn gasten of en hoe ze hun eitje willen. Ieder mens heeft toch zo z’n eigen voorkeur en daar wil je aandacht voor hebben. Ik serveer ook vers geperste jus d'orange, koffie, melk en/of karnemelk en geef verschillende smaken theezakjes bij een thermosfles heet water. Mijn gasten maken ook vaak hun lunchpakket klaar met wat ik hen als ontbijt voorschotel.'

Verwend

Gasten mogen best een beetje verwend worden. Want een goed ontbijt is een lekker ontbijt. En tevreden gasten komen zeker nog eens terug. De manier waarop het ontbijt wordt opgediend, hangt natuurlijk af van hoe groot uw bed & breakfast is. Ilse en Bob Molenaar van Het Binnenhofje in Bakkum kozen voor een buffet. 'Bij ons staat het ontbijt vanaf 08.30 uur klaar. Gasten zijn vrij om tot 09.30 uur binnen te komen. Op verzoek verzorgen we het ontbijt eerder, of laten we het langer staan.' Ook bij het Binnenhofje wordt goed samengewerkt met de warme bakker. 'In de meeste gevallen is het brood nog warm als het bij ons binnenkomt. Er is keus uit wit en bruin brood, kadetjes wit en bruin en afwisselend zoete broodjes.’

Vers

Net zoals Margot de Jonge en Lenie Welsink zorgt ook familie Molenaar voor afwisseling: verse vleeswaren, een salade van de slager, drie soorten kaas en natuurlijk de vraag of men een gekookt eitje wenst. Op tafel staan kleine kuipjes en pakjes met jam, hagelslag, honing, chocoladepasta en pindakaas. Ten slotte vinden de gasten op het buffet een schaal met (vruchten)yoghurt, is er muesli en cornflakes en staat er een selectie schoongemaakt fruit. Maatwerk is voor de familie Molenaar niet echt mogelijk: 'Het is voor ons te veel werk. Wij hebben plaats voor ten hoogste 8 gasten. Dankzij ons buffet hoeft niemand lang te wachten en is er meer tijd voor een praatje. Het is een mirakel om gasten uit verschillende landen met elkaar te horen praten in steenkolenengels.'

BBN15

Overig nieuws